۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۱۲۸۶۴۹
در گیلان؛

کنگره آیت الله حبیب‎الله رشتی برگزار می‎شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه املش از برگزاری کنگره آیت الله میرزا حبیب الله رشتی از شاگردان برجسته شیخ انصاری خبر داد.
آيت الله حبيب الله رشتي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام احمد طیبی، امام جمعه املش، امروز در شورای فرهنگ عمومی این شهر از برگزاری کنگره آیت الله میرزا حبیب الله رشتی از شاگردان برجسته شیخ انصاری در این شهر خبرداد و گفت: به زودی مقدمات برگزاری این کنگره ملی فراهم خواهد شد.

وی با مهم ارزیابی کردن جایگاه علمی و فقهی آیت الله رشتی بیان داشت: متأسفانه علیرغم جایگاه رفیع این عالم برجسته، اما همچنان ناشناخته مانده است.

امام جمعه املش، شناسایی و معرفی عالمان و بزرگان دینی به جامعه امروز را یک تکلیف مهم دانست و خاطرنشان کرد: جامعه امروز بیش از پیش نیازمند شناخت شخصیت های بزرگ دینی گذشته هستند.

حجت الاسلام طیبی با بیان این‎که امروز تکریم و تجلیل از علما و فقهای دینی یک تکلیف مهم در نظام اسلامی است تصریح کرد: زهد و تقوای علما و بزرگان دینی بهترین الگو برای طلاب جوان حوزه های علمیه است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این‎که نقش علما و روحانیت در شکل‌گیری فرهنگ اسلامی این مرز و بوم بسیار مؤثر و مشهود است ادامه داد: آنچه ما امروز به ‌عنوان هویت اسلامی و ایرانی داریم از علما دینی است.

امام جمعه املش با بیان این‎که دشمنان اسلام امروز همه توان خود را برای جلویگری از بسط و گسترش اندیشه های ناب علما و بزرگان دینی در جامعه به کار گرفته اند گفت: شناسایی علما و احیا آثار به جای مانده از آنها می تواند مسیر روشنی را مقابل نسل جوان جامعه ما قرار دهد.

گوشه ای از زندگی آیت الله میرزا حبیب الله رشتی

میرزا حبیب الله رشتی فرزند میرزا محمد علی خان فرزند جهانگیر خان قوچانی گیلانی، دانشمند و محقق ژرف نگر، از بزرگترین فقهای جهان تشیع و یگانه دوران خود بود. میرزا حبیب الله سال 1234 هجری قمری در املش چشم به جهان گشود و پدر خود را که مدتها در انتظار بود شاد کرد. دوازده ساله بود که از املش به لنگرود و سپس به رشت عزیمت نمود تا بر اندوخته اش افزوده و پاسخی درخور پرسشهایش بیابد.

در حوزه قزوین

شیخ حبیب الله در پی آرمانی بلند راه هجرت پیش گرفت و عازم حوزه عملیه قزوین شد. او در قزوین استادی عالی مقام یافت که ((شیخ عبدالکریم ایروانی )) نام داشت. استادی که در فقه و اصول نامور و ممتاز بود. شیخ حبیب الله هفت سال پیاپی از محضر ایشان بهره گرفت. در 25 سالگی، سیراب از سرچشمه معارف دینی به مقام عالی اجتهاد نائل آمد و با نظر شیخ عبدالکریم ایروانی خود را مهیای سفر به املش ‍کرد.

شیخ حبیب الله مجتهد املشی در سال 1263 هجری قمری وارد نجف شد و در حلقه شاگردان فقیه کبیر شیخ محمد حسن نجفی (صاحب جواهر) به کامجویی نشست. او تا سال 1266 هجری که سال وفات صاحب جواهر بود از کلاسش بهره برد و از آن فقیه نامور اجازه ی اجتهاد دریافت داشت و پس از آن به درس شیخ اعظم انصاری دل بست و تا پایان زندگی پر افتخار شیخ اعظم از شاگردان ممتاز درس وی بود.

آثار

در علم فقه
کتاب الطهاره، الحاشیه علی المکاسب، کتاب الزکاه، کتاب الاجاره، الالتقاط، کتاب العضب، کتاب القضاء و الشهادات، الوقوف و الصدقات، رساله فی اللباس المشکوک، حاشیه علی منهج الرشاد، حاشیه علی نجاه العباد، حاشیه علی النخبه.

در علم تفسیر
حواشی بر تفسیر جلالین،

علم کلام
الامامه، کاشف الظلام فی حل معضلات الکلام است.
نسخه های خطی از آثار محقق رشتی که می رفت در غبار زمان به فراموشی سپرده شود اخیرا به کتابخانه آیت الله مرعشی سپرده شد و اکنون در کاروان نسخه های خطی آن کتابخانه ماندگار است.

وفات
این شخصیت برجسته در شب پنج شنبه چهاردهم جمادی الثانی 1312 از دنیا رفت و پیکر مطهر آن فرزانه پارسا به بارگاه امام متقین انتقال داده و در یکی از حجره های صحن مطهر علوی دفن کردند./950/پ203/ب

ارسال نظرات