۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۱۲۹۱۷۴
حجت الاسلام پیشوایی:

برخورد ائمه با حکومت ها به اقتضای زمان بوده است

خبرگزاری رسا ـ محقق و نویسنده حوزه علمیه برخورد ائمه(ع) با حکومت ها را با توجه به اقتضای زمان عنوان کرد و افزود: اهل بیت(ع) بر اساس مصلحت اسلام با حاکمان غاصب برخورد می کردند.
حجت الاسلام مهدي پيشوايي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام درحضور طلاب مرکز تخصصی شیعه شناسی با اشاره به اینکه ائمه(ع) با توجه به اقتضائات زمان با حکومت ها برخورد می کردند، گفت: ما نیز باید با توجه به سیره اهل بیت(ع) با اقتضاء زمان با دشمنان دین خود مقابله کنیم.

وی تشکیل حکومت برای ائمه(ع) را یک آرمان نامید و افزود : اهل بیت(ع) همیشه خود را امام بر حق و پیشوای امت و تصمیم گیرنده برای مصلحت دنیوی و اخروی مردم می دانستند و بقیه را غاصب و باطل معرفی می کردند برای همین تشکیل حکومت سالم و عدالت محور برای آنها آرزو و آرمان بود و این مطلب را دشمنان ائمه(ع) نیز می دانستند، از این‌رو همواره امامان(ع) را در فشار و سختی قرار می دادند تا نتوانند برای خود حکومتی تشکیل دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پیشوایی در ادامه یادآور شد: البته گاهی امیدواری برای اهل بیت(ع) پیدا می‌شد تا این آرمان و آرزو به حقیقت بپیوندد، مانند حکومت کوتاه امیرمؤمنان علی(ع) و حکومت ظاهری شش ماهه امام حسن(ع) و گاهی هم آرمان حکومت محقق نمی‌شد که در زمان امامان معصوم(ع) قابل مشاهده است.

این محقق و نویسنده حوزه علمیه با اشاره به اینکه ائمه(ع)، اصلی به نام زمان شناسی داشتند، افزود: از زمان پیامبر اکرم(ص) این اصل وجود داشت و به امت اسلامی و شیعیان نیز توصیه می‌‌شد، و ما هم اگر می‌خواهیم به تبیین درست و صحیح درباره موضع ائمه(ع) دست پیدا کنیم باید ملتزم به اقتضای زمان باشیم همانطور که اهل بیت(ع) ملتزم بودند.

وی گفت: تضاد و ناسازگاری‌هایی از موضع ائمه در برابر حکومت‌ها مطرح است که با التزام به مقتضیات زمان حل می‌شود، در نقش‌بندی خط مشی سیاسی و اجتماعی ائمه(ع) و در سیاست گذاری آنها در مسایل اجتماعی و سیاسی نیز اقتضائات زمان مطرح است که اهل بیت(ع) با توجه به این مطلب تصمیم گیری می‌کردند و مصلحت و مفسده دین را می سنجیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پیشوایی در بیان مهم بودن شناخت زمان برای هرکس به فرموده پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد که خدارحمت کند کسی را که زبان خود را از آفت‌های زمان حفظ کند و زمان خود را بشناسد و کج سلیقه نباشد یعنی سلیقه‌اش مستقیم و صحیح باشد و این نشان دهنده اهمیت شناخت زمان درباره هر چیزی است که پیامبر هم بر آن تأکید کرده است.

وی با اشاره به این‌که سکوت ائمه(ع) در برابر حکومت‌ها بر اساس مصلحت اسلام و مردم بود، افزود: حضرت علی(ع) هم به خلافت های غاصب فرمود، من با شما مدارا و سازگاری می کنم مادامی که گردش امور امت اسلامی و جامعه اسلامی به صورت صحیح بوده و ظلمی به مردم نشود، مگر به شخص من، و اگر غیر از این باشد من با شما مدارا نمی کنم و سکوت نخواهم کرد.

این محقق و نویسنده حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان علی(ع) با حکومت عثمان مشکل داشت چون در زمان خلافت عثمان اوضاع بسیار وخیم شده بود به صورتی که امام در صف منتقدین به انحرافات عثمان قرار داشت و بنا به اقتضای زمان از سکوت دست برداشته و مدارا با حکومت را جایز نمی‌دانست، بیشترین ظلم به مردم در حال انجام بود و این به صلاح مردم و اسلام نبود.

وی با اشاره به این‌که حضرت علی(ع) در همه حال به فکر آسایش مردم و پیشرفت دین اسلام بود، گفت: ما نیز باید درس بگیریم و در هر حال و منصبی که هستیم چه مسؤول و چه فرد عادی تا جایی که می توانیم برای پیشرفت نظام و کشور و آسایش مردم تلاش کنیم و با اقتضای زمان کارهای خود را وفق دهیم همانطور که حضرت علی(ع) بعد از 25 سال خانه نشینی، حکومت و خلافت را برخلاف میل خود پذیرفت تا باری را از دوش مردم بردارد و تا حد امکان عدالت را اجرایی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پیشوایی با بیان این‌که اهل بیت(ع) بر اساس اقتضای زمان حرکت می‌کردند، اظهار داشت: ما نیز باید با شناخت زمان طوری حرکت کنیم و موضع بگیریم که نه دینمان در خطر باشد و نه ضرری از جانب ما متوجه اسلام، مسلمانان و شیعیان به ویژه کشور و نظام جمهوری اسلامی شود. /907/پ202/ی

ارسال نظرات