۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۲۹۵۳۲
با حضور رییس سازمان صداوسیما ؛

جشنواره فیلم اشراق در قم برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ‌ رییس مرکزفرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی گفت: جشنواره فیلم حوزه «اشراق» با حضور رییس سازمان صداوسیما ورییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این استان برگزار می شود.
حجت الاسلام کمساري رييس مرکز فرهنگي هنري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم


حجت الاسلام علی کمساری در گفت وگو با خبرنگار روابط عمومی واموربین الملل دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه جشنواره فیلم اشراق با موضوع روحانیت و حوزه های علمیه از جمله اتفاقات و اقدامات بی بدیل و بی سابقه ای است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی درحوزه های علمیه درحال رخ دادن می باشد تصریح کرد: این اولین بار است که یک نهادحوزوی اقدام به اعلام فراخوان برای جلب مشارکت هنرمندان عرصه سینما برای پرداختن به موضوع روحانیت و حوزه های علمیه کرده است.

وی افزود: برهمین اساس، جشنواره فیلم اشراق دارای اهمیت، ارزش وویژگی خاص و دلایل لازم، ضروری و واضح است و به هرحال هنرسینما و شعب این هنر یکی از تاثیرگذارترین، کاربردی ترین و اثرگذارترین اقسام هنری درعصر حاضر است.

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: وقتی از سینما به عنوان هنرهشتم نام می بریم یعنی به نوعی سینما حاوی وواجدویژگی ها و امتیازهنرهای هفت گانه قبل از خود هم می باشد و طبیعتاً حوزه های علمیه و روحانیت بایستی از این هنربرای بیان و تبیین وترویج مسائل مربوط به خودشان و ارزش های مربوط به خودشان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مرکزفرهنگی هنری دفترتبلیغات اسلامی اهداف چندگانه ای را از برپایی این جشنواره دنبال می کند اظهارداشت: یکی از این اهداف توجه به جایگاه فرهنگی، جنبه های معنوی، جذابیت ها وزیبایی های معنوی روحانیت وحوزه های علوم دینی در جامعه است که ما با برگزاری این جشنواره به دنبال آن هستیم که یک مستندسازبه این جایگاه، جذابیت ها وزیبایی های معنوی که در حوزه ها و روحانیت شیعه وجود دارد بپردازد.

حجت الاسلام کمساری گفت: هدف دوم از برگزاری این جشنواره توجه به حضوراجتماعی روحانیت و نقش حوزه های علوم دینی درجامعه ایرانی وهدف سوم تعمیم ارزش های والای فرهنگی اجتماعی روحانیت و حوزه های علوم دینی است و باتوجه به اینکه جامعه ما جامعه ای اسلامی است و اکثریت قریب به اتفاق مردم مسلمان و شیعه هستند، حضور اجتماعی روحانیت و نقشی که حوزه های علمیه در این جامعه دارند حائز اهمیت است.

وی هدف سوم برگزاری جشنواره نوآوری های تبلیغ دینی را تعمیم ارزش های والای فرهنگی- اجتماعی روحانیت و حوزه های علوم دینی و آشنا کردن عموم جامعه با فرهنگ و زندگی روحانیت وحوزه های علوم دینی برشمرد و اظهارداشت: بیشتر مردم علیرغم ارتباط و تعامل با روحانیت واینکه در مناسبت های مختلف با روحانیت در ارتباط نزدیک قراردارند نوعاً از سبک زندگی روحانیت و دغدغه های روحانیت و جایگاه آنان اطلاع درستی ندارند و با برگزاری این جشنواره با زبان هنر این آشنایی فراهم خواهد شد.

رییس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم اشراق اضافه کرد: هدف بعدی زمینه سازی برای تبادل اندیشه ها، آموخته ها، نوآوری ها و همچنین افزایش آگاهی وتجربه و بینش هنرمندان است.

وی گفت: هدف دیگر ما شناسایی و تشویق آثار فاخر با محوریت روحانیت و حوزه های علوم دینی است.

حجت الاسلام کمساری خاطرنشان کرد: تشویق هنرمندان، سینماگران ونویسندگان جوان برای پرداختن به موضوع روحانیت وحوزه های علوم دینی یکی دیگر از اهداف ما برای برگزاری این جشنواره است.

وی خاطرنشان کرد: هدف آخر شناسایی وتشویق هنرمندان متعهددینی و کشف استعدادهاوظرفیت های طلاب هنرمند است و در این دوبخش ما بعضاً از جامعه هنری بسیار طرح انتظار می کنیم که چرا به موضوعات دینی، روحانیت وزندگی عالمان دینی نمی پردازندو طبیعتاً هنرمندان علاوه بردغدغه های فردی بالاخره باید به فضاهای غالب هم نگاه کنندووقتی می بینند هیچ ارتباطی از طرف حوزه های علمیه با آن ها گرفته نمی شود و هیچ بستر مناسبی برای ارائه آثارهنری آن ها وجود ندارد و یا فعالیت های او را رصد نمی شود ممکن است دغدغه اش نسبت به این حوزه کم شود درحالی که دربخش های دیگر و اقشاروصنوف دیگر حمایت می بیند و جشنواره و کنگره برگزار می کنند ویا از تولیدات هنری آن ها صنوف و افشار دیگر حمایت وهنرمندان را ترغیب می کنند که به بخش های موردنظرشان توجه و التفاط کنند و تولیداتشان را به آن حوزه های اختصاص دهند.

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اگر درنهادهای حوزوی، حمایت از تولیدات با موضوع روحانیت صورت گیرد، طبیعی است که هنرمندان به تدریج نسبت به ورود به این عرصه اشتیاق بیشتری نشان می دهند.

وی با اشاره به اینکه در طی سال های اخیر وپس از انقلاب شاهد برپایی و درواقع ارائه آموزش های هنری در میان طلاب و روحانیون حوزوی هستیم خاطرنشان کرد: بهترین وطولانی ترین آموزش ها را به نظر زمانی دفتر تبلیغات اسلامی در طول سال های پس از انقلاب داشته است.

حجت الاسلام کمساری افزود: یک بستر و محمل و عرصه ای برای تبادل تجربیات، رقابت و انتقال تجربیات هنرمندان حوزوی باید به وجود می آمد که یکی از اهداف جشنواره فیلم اشراق فراهم آوردن این بستر ومحمل درکنار کرسی های فراوانی است که بزرگان دینی و مراجع عظام تقلید، امام راحل و بویژه مقام معظم رهبری در مساله استفاده از هنر بخصوص سینما برای تبلیغ و ترویج دین وارزش های مربوط به دین دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص فعالیت هایی که کلیسا برای تبلیغ مسیحیت انجام می دهد تصریح کرد: مقام معظم می فرمایند که آن ها بسیاری از فیلم ها را ساخته اند که ظاهرش هم نشان نمی دهد اما تبلیغ مسیحیت است وحتی دوستان خود ما در تلویزیون در ایام ژانویه و کریسمس که می شود به مناسبت اینکه عده ای از هم میهنان ما مسیحی هستند از روی مجامله با آن ها چند فیلم مسیحی و کلیسایی را پخش می کنند.
 
رییس مرکزفرهنگی هنری دفترتبلیغات اسلامی اضافه کرد: مقام معظم رهبری ادامه می دهند که من نگاه کردم دیدم اغلب اینها تبلیغ کلیسا است و آنکه این فیلم را گذاشته نفهمیده است اما کسی که فیلم را می بیند متاثر می شود که کشیشی را در یک چهره نورانی نشان می دهد که فلان کار را می کند والبته همه جور کشیشی داریم و من از آن بی اطلاع نیستیم و هم کشیش خوب و هم بدداریم اما غرضم تبلیغات است که ما نداریم و ایشان به عنوان یک دغدغه و ضعف مطرح کرده است و ما درحوزه های علوم دینی و درعرصه های دینی استفاده مطلوب از هنرسینماوفیلم را برای تبلیغ یک چهره روحانی نداریم و این واقعا یک ضعف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دشمنان روحانیت اقدامات وسیعی برای بدنام کردن روحانیت انجام می دهند و این یک واقعیت کاملاً آشکار و واضح است به خصوص اینکه در سالیان اخیر با بهره گیری از زبان فیلم، سینما، مستندهای واقعی، کلیپ ها، فیلم های کوتاه که درغالب بلوتوث ارائه می شود به این حرکت پرداخته اند و بعضاً می بینیم که یک رفتار معمولی یک روحانی را جلوه می دهند و مثلا خمیازه کشیدن یک روحانی در یک جلسه که یک امر غیرارادی است را ضبط و بلوتوث کرده و به عنوان یک وسیله برای تمسخر روحانیت از آن استفاده می کنند.

حجت الاسلام کمساری با بیان اینکه ما باید موضع خود را از موضع دفاع و پاسخگوی به موضع اقدام فعال تبدیل کنیم گفت: جشنواره فیلم اشراق یکی از اقداماتی است که ما می خواهیم در خصوص حوزه های علمیه، روحانیت، مشی روحانیت و جایگاه روحانیت، شخصیت فردی و اجتماعی روحانی، سلوک معنوی روحانی و رسالتی که روحانی برعهده آن است فیلم ساخته و فیلمنامه تولید شده و مستند کار شود و انیمیشن تولید شود و به جامعه عرضه شود واین ها در واقع اهداف اصلی برگزاری این جشنواره است که در نوع خود اقدامی بی نظیر است.

وی با بیان اینکه فراخوان جشنواره فیلم اشراق از آبان ماه سال 90 صورت گرفت اظهارداشت: ما در واقع هشت محور را از طرق مختلف ارائه کردیم و 8 محور را به عنوان محورهای موضوعی جشنواره برگزیدیم که اولین محور این جشنواره توجه به جایگاه روحانیت و حوزه های علوم دینی درزندگی فرهنگی-اجتماعی مردم، روحانیت و تبلیغ دین از منظر شیوه های مدرن و سنتی است.

رییس مرکزفرهنگی هنری دفترتبلیغات اسلامی گفت: تا به حال تبلیغ دین شکل سنتی منبررا داشت اماطلبه هایی هستند که تبلیغ را از شکل سنتی به شکل معاصرومدرن تبدیل کردند.

وی بیان داشت: مامبلغینی داریم که امروزبه شکل مجازی تبلیغ می کنند ودرمنزل خود به صورت آنلاین با مخاطب ارتباط برقرارمی کنند، وباطلبه هایی که به جای ساک وکتب تبلیغ کیف لپ تاپ خود را به روستاها می برند، ویا دوربین برده وفیلم می سازند، یا تابلوخلق می کنند، یا شعر می سرایند که طبیعتاً هدف هردو یکی است وهردو به دنبال تبلیغ و ترویج دین هستند.

حجت الاسلام کمساری تصریح کرد: شخصیت فردی و زندگی روحانیون و نیازهای امروزجامعه از دیگر محورهای این جشنواره است زیرا روحانی امروز نمی تواند فردگرا باشد واگر چه کنج عزلت گزیدن درگذشته یک فضیلت بوداما امروز درمتن اجتماع ودرمیان جوانان واقشارمختلف مردم بودن و به دست گرفتن مسوولیت درنظام نیزارزش است وبردوش روحانیت سنگینی می کند.

وی افزود: زیٌ طلبگی؛ تبلیغ دین درسایه رفتار؛ رفتاراخلاق و تهذیب نفس محور دیگر این جشنواره است که محورمهمی است و باتوجه به تبلیغات منفی که درخصوص زیرسوال بردن طندگی طلاب وسطح آن واغراق ودروغ هایی که درمورد آن ها می گویند مردم بدانند که زندگی قاطبه طلاب وروحانیون بازندگی مردم فاصله ندارند.

رییس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم اشراق ادامه داد: اسوه های علم، اندیشه واخلاق در سیر تاریخی حوزه های علمیه. روحانیت وراهبری سیاسی و اجتماعی وکلیه آثار وتولیداتی که درآن ها به نحوی به نقش روحانیت و حوزه های علوم دینی پرداخته شده باشد از دیگر محورهای این جشنواره هستند.

وی با بیان اینکه 417 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره رسیده خاطرنشان کرد: 85 اثر فیلم داستانی، 148 اثر فیلم مستند، 174 اثر فیلمنامه کوتاه و 10 اثرپویانمایی به دبیرخانه جشنواره راه پیدا کرد.

حجت الاسلام کمساری با اشاره به دومرحله داوری جشنواره فیلم اشراق خاطرنشان کرد: اساتیدی چون مجتبی راعی، محمود زنده نام و حجت الاسلام حسن زاده هیئت داوری فیلم و اساتیدی چون اکبرلو، قاضی نظام و حجت الاسلام مظفرسالاری نیز هیئت داوری فیمنامه جشنواره فیلم اشراق را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه 167 اثراز کل آثاری که در دوبخش فیلم وفیلمنامه به مرحله داوری راه پیدا کرده مربوط به هنرمدان حوزوی و250 اثر مربوط به هنرمندان غیرحوزی است گفت: 60 اثر هم از سوی بانوان هنرمند به دبیرخانه جشنواره فیلم اشراق ارسال شده است که در هر بخش اعم از بخش اصلی وبخش ویژه که مربوط به طلاب هنرمندان است 3 جایزه اول، دوم و سوم خواهیم داشت.

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم اشراق تصریح کرد: مراسم افتتاحیه این جشنواره ساعت 9صبح روز سه شنبه نهم خردادماه سال جاری در محل مجتمع سینمایی وتوس برگزار واز ساعت 9:30 الی 12 پخش فیلم و ازساعت 12تا 12:15 نیز کارگاه انتقال تجربه یک هنرمند را در همین مجتمع خواهیم داشت.

وی گفت: در طول سه روزبرگزاری جشنواره فیلم اشراق، همه کسانی که آثارشان به مرحله داوری راه پیدا کرده به عنوان مهمان دعوت می شوند و با حضور آن ها در طول زمان ارائه و اکران فیلم ها، کارگاه های مهارت افزایی و انتقال تجربیات برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام کمساری دونشست و کارگاه تحت عنوان انتقال تجربه یک هنرمند را ازجمله برنامه های جشنواره فیلم اشراق دانست وخاطرنشان کرد: دوجلسه تحلیل و نقدآثار با حضور اعضای هیئت داوری در دو بخش فیلم و فیلم نامه به طور جداگانه خواهیم داشت و همزمان نیز طی روزهای برگزاری جشنواره از ساعت 9صبح تا 11 شب اکران فیلم در مجتمع وتوس صورت خواهد پذیرفت.

وی بیان داشت: مراسم اختتامیه جشنواره فیلم اشراق نیز ساعت 10 صبح روزپنج شنبه با سخنرانی رییس دفترتبلیغات اسلامی، حجت الاسلام احمد واعظی و عزت الله ضرغامی رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی و دوتن از هنرمندان واساتید برتر سینمای کشور برگزار خواهد شد که در پایان این مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان وتقدیر از فیلم های سینمایی برتر جشنواره صورت خواهد گرفت.

رییس شواری سیاستگذاری جشنواره فیلم اشراق در پایان ضمن ابراز امیدواری از اینکه این جشنواره درگام اول حرکت و تجربه ای قرین توفیق باشد و با حمایت و کمک بخش های مختلف و اقبال و حمایت و استقبال تمام هنرمندان درگام های بعدی با موفیت بیشتری همراه باشد، از کلیه هنرمندان بخصوص روحانیون و طلاب که مخاطبان اصلی جشنواره هستند دعوت کرد تا در روزهای برگزاری این جشنواره در برنامه های آن حضوری فعال و پرشور داشته باشند. /919/د102/ن

ارسال نظرات