۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۲۹۸۶۳
قائم مقام رسانه ملی:

رسانه منبری است که می‌توان دین را با آن ترویج کرد / تشکیل کلاس‌های فقه رسانه در حوزه ضروری است

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام رسانه ملی خواستار تشکیل کلاس‌های فقه رسانه در حوزه شد و با بیان اینکه تولید آموزه‌های دینی و تبدیل آن به زندگی مردم یکی از مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد گفت: رسانه منبری را در اختیار ما قرار می‌دهد تا در جهت ترویج دین از آن استفاده کنیم و برای مخاطبان جهانی خود الگوسازی کنیم.
اختتاميه نخستين جشنواره فيلم حوزه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی مقدم قائم مقام رسانه ملی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم اشراق با موضوع روحانیت و حوزه‌های علمیه که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات برگزار شد،‌ گفت: حوزه‌های علیمه مرکز تولید فکر دین محسوب می‌شوند و از این رو روحاینت با توجه به مقتضیات زمان باید حضور در صحنه داشته باشد.

قائم مقام رسانه ملی با بیان اینکه عملکرد روحانیت ایجاب می‌کند به موضوع هنر بیش از بقیه قسمت‌ها توجه کند، ابراز کرد: حوزه‌های علمیه همیشه نقشی اساسی در پیشبرد اهداف نظام داشته‌اند و عرصه هنر نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این عرصه می‌توانند دین را ارائه کنند.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم یکی از ویژگی‌های مثبت حوزه‌های علمیه را مرزبانی از شریعت و حفظ دین عنوان کرد و افزود: هرگاه میان مردم و افکار علمای شیعه انطباق صورت گرفت تغییر نیز حاصل شد و نمونه آنرا در زمان حضرت امام خمینی(ره) مشاهده می‌کنیم که وقتی مردم خواسته‌های خود را در امام خمینی دیدند انقلاب اسلامی رخ داد.

وی سه ویژگی امروز را فشردگی زمان، مکان و فضا دانست و اظهار کرد: پیشرفت زمان و ایجاد فضاهای الکترونیکی به حدی رسیده است که که دیگر نمی‌توان با روش‌های گذشته حرکت کرد و باید اندیشه‌های نو خلاق را برای جذب افکار ابداع کرد.

قائم مقام رسانه ملی با بیان اینکه در عرصه هنر دینی عقب ماندگی‌های فراوانی داریم ابراز کرد: باید دراین مسیر به سرعت گام برداریم و نه تنها گذشته را جبران کنیم بلکه با ایده‌های خلاقانه و مبتکرانه رو به جلو حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم عنوان کرد: وقتی می‌خواهیم دین را در رسانه مطرح کنیم نخستین ساحتی که با آن مواجه هستیم آسیب‌ها و خطراتی است که احتمالا از ناحیه رسانه به دین وارد می‌شود.

قائم مقام رسانه ملی همچنین ادامه داد: با طرح کردن موضوعات دینی در رسانه یک نوع مرجعیت به آن می‌دهیم در حالی که دین و مسایل آن مرجعیت دیگری دارد و در وقت نیاز باید به آنها رجوع کنیم.

وی با بیان اینکه باطرح مباحث دینی در رسانه جاذبه‌های ظاهری را بر جاذبه‌های محتوایی و کیفی غلبه می‌دهیم، گفت: در این نوع برخورد احساس بر عقل غلبه می‌کند در حالی که تولیدات باید به سمتی برود که عقل را تحریک کرد.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم ارائه تصویری کاریکاتوری از دین را از دیگر آسیب‌های رسانه‌ای کردن دین عنوان کرد و ابراز داشت: چون برجسته سازی در عرصه هنر یک اصل است تا در ذهن مخاطب جا گیرد، از اینرو در تولیدات دینی با اینخطر مواجه می‌شوند که از پرداختن به موارد دیگر دین غفلت شود.

قائم مقام رسانه ملی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی از پرداختن به خیال و توهم و غفلت زدگی نهی شده است اظهار کرد: خاستگاه اصلی آثار نمایشی تقویت حس خیال و وهم در انسان است و وقتی آموزه‌های دینی در معرض نمایش قرار گیرد دچار این خطر می‌شود.

وی اهتمام ویژه علمای حوزه علمیه به مسایل دینی و شرعی در حوزه هنر را خواستار شد و عنوان کرد: در زمینه تشکیل کلاس‌های فقه رسانه باید اقداماتی صورت گیرد تا بایدها و نبایدهای موجود در این عرصه برای مخاطبان و اهالی هنر مشخص شود.

قائم مقام رسانه ملی الزام رسانه به ارجاع مسائل دینی، پرهیز جدی از تقدس زدایی، تولیدات مثبت برای همه اقشار جامعه و دسته بندی رسانه ملی برای استفاده همه را از جمله مواردی دانست که باید دررسانه مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم با بیان اینکه در رسانه ملی تولید باید بیشتر از توصیه و توصیف باشد، گفت: تولید آموزه‌های دینی و تبدیل آن به رفتار زندگی مردم یکی از مسایلی است که رسانه ملی بایدبه آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

قائم مقام رسانه ملی تصریح کرد: رسانه منبری را در اختیار ما قرار می‌دهد تا در جهت ترویج دین از آن استفاده کنیم و برای مخاطبان جهانی خود الگوسازی کنیم و آنها را با آموزه‌های دینی آشنا کنیم.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: امروز در فضای رسانه‌ای جهان شاهد هجمه به دین و اعتقادات هستیم و اگر هنرمندان متعهد ما آموزه‌های دینی را در ظرف هنر بریزند مخاطبان را به سوی دین جذب خواهد کرد./927/پ202/ن

ارسال نظرات