۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۱۲۹۸۸۴
امام جمعه اندیمشک:

اعتکاف بهترین فرصت برای مبارزه با نفس درونی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اندیمشک اعتکاف را بهترین فرصت برای مبارزه با نفس درونی بشر دانست و اظهار داشت: تزکیه و تهذیب، علم افزایی، معرفت دهی، بصیرت‌افز‌ایی و دشمن شناسی از عواملی است که اگر در مراسم اعتکاف بر آنها تکیه شود می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل رشد معتکف در اجتماع باشد.
اعتکاف


حجت الاسلام نعمت الله خدامی، امام جمعه اندیمشک، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به نقش محوری حوزه‌های علمیه در تأثیر‌گذاری مراسم اعتکاف میان جوانان، خاطرنشان کرد: تنوع برنامه‌ها و کیفیت بالا از حیث معنوی، اخلاقی و معرفتی مراسم اعتکاف از سوی روحانیان فاضل که در این رابطه تخصص دارند در برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم تأثیر بسزایی می تواند داشته باشد.

وی جایگاه اعتکاف در راستای تهذیب نفس را بسیار مهم برشمرد و بیان داشت: معتکف در این مراسم با دفع ‌افکار پریشان و با تمرکز بر افکار پاک می‌تواند بهترین بستر را برای فهم عمیق و درک بهتر معارف اسلامی برای خود فراهم آورد.

حجت الاسلام خدامی اعتکاف را زیر بنای بسیاری از امور عبادی دانست و تأکید کرد: تزکیه و تهذیب، علم افزایی، معرفت دهی، بصیرت‌افز‌ایی و دشمن شناسی از عواملی است که اگر در مراسم اعتکاف بر آنها تکیه شود می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل رشد معتکف در اجتماع باشد.

در برنامه های اعتکاف مذاکرات علمی نیز گنجانده شود

امام جمعه اندیمشک در ادامه سخنان خود اعتکاف را بهترین موقعیت حبس نفس و مبارزه با گناه دانست و گفت: اگر متولیان این مسأله، اعتکاف را با برنامه‌های شیرین و جذاب برگزار کنند شاهد حضور حد‌اکثری جوانان در این مراسم خواهیم بود.

این فعال عرصه فرهنگی خاطرنشان کرد: در برنامه های معنوی همچون اعتکاف باید افزون بر برنامه مذهبی، نظم، تمرکز بر افکار مثبت، داشتن مذاکرات علمی نیز گنجانده شود.

حجت الاسلام خدامی افزود: مذاکرات علمی، و گفتمان‌های اخلاقی از بهترین عبادات در مراسم اعتکاف است که معتکفان می بایست در مراسم اعتکاف بیشتر به انجام مستحبات بپردازند و از پرداختن به سخنان غیر‌ضروری پرهیز کنند تا نتیجه بهتری از این مراسم معنوی داشته با‌شند.

خطیب جمعه اندیمشک در پایان سخنان خود، با اشاره به نتایج حضور جوانان در این مراسم معنوی، اظهار داشت: حضور در اعتکاف سبب تصفیه روح و روان انسان می شود و پس از آن فرد با روحیه بهتر نسبت به گذشته وارد اجتماع و خانواده می شود که این توفیقی از این فریضه الهی برای عامه مردم است‌./9459/ت302/ب

ارسال نظرات