۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۳۰۱۲۵
معاون فرهنگی وزیر کشور:

شهادت طلاب فیضیه زمینه‌ای برای قیام 15 خرداد بود

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کشور گفت: شهادت طلاب و روحانیان در حمله دوم فروردین ماه سال 1342 رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم، زمینه‌ای برای قیام 15 خرداد بود.
مدرسه فيضيه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، علیرضا افشار، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کشور، امروز در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام تاریخی 15 خرداد در اردبیل به تشریح حوادث قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و نقش امام خمینی(ره) در مسیر آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی ملت ایران پرداخت.

وی با تاکید بر این‎‌که بلکه پایه اصلی انقلاب اسلامی ایران در پانزده خرداد 1342 از سوی امام خمینی (ره) گذاشته شد، خاطرنشان کرد: محصول سال‌ها مجاهدت علما و شهادت هزاران جوان گلگون کفن پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 1357 و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در ایران بود.

افشار شهادت طلاب و روحانیان در حمله دوم فروردین ماه سال 1342رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم، را زمینه‌ قیام 15 خرداد دانست و تصریح کرد: البته پیش از قیام 15 خرداد نهضت‌های مختلفی همچون مشروطیت شکل گرفته بود که به لحاظ نفوذ بعضی از الگوهای غربی، پایدار نبوده اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کشور با اشاره به کادرسازی و حرکت تشکیلاتی امام راحل در مقابله با رژیم پهلوی و برقراری نظام اسلامی اظهار داشت: بنیانگذار انقلاب اسلامی در مدرسه فیضیه قم تربیت شخصیت‌های بزرگی را آغاز کرد که همین افراد در آینده نقش‌های بزرگی در انقلاب اسلامی ایفا کردند.

وی با اشاره به بازخورد شهدای دوم فروردی فیضیه قم در سال 42 تصریح کرد: اجتماع‎ها و اعتراض‌هایی به مناسبت سوم، هفتم و چهلم شهدای مدرسه فیضیه برپا شد که این موضوع سبب ادامه نهضت بود و سرانجام در 15 خرداد سال 1342 که مصادف با شب دوازدهم‎ماه محرم بود با فراگیر‎شدن این اعتصاب‌ها اجتماعاتی در تهران، مشهد، شیراز و قم برگزار شد.

افشار خاطرنشان کرد: بعد از این واقعه و تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه جریان نهضت به اصناف گوناگون شامل بازاریان، دانشگاهیان و نظایر آن کشیده شد و در حقیقت پایه انقلاب اسلامی بنا نهاده شد، امام راحل برای هر حرکت و برنامه ای که در ارتباط با انقلاب انجام می دادند پاسخ های مناسب لازم را داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که انقلاب اسلامی ایران الهام‌بخش دیگر کشورهای اسلامی شده است، اظهار داشت: ریشه بیداری اسلامی را کشورهای دنیا به ویژه کشورهای مسلمان منطقه در انقلاب اسلامی ایران است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کشور افزود: برخلاف تبلیغات غرب که با عناوینی مانند بهار عربی می خواهند افکار مردم دنیا را از این موضوع منحرف کنند، به یقین انقلاب ایران برای مردم ستمدیده دنیا الگو شده است، به‌عبارت دیگر جنگ نوین نظام سلطه با آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران آغاز شده است./935/پ202/س
ارسال نظرات