۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۱۳۰۳۳۶
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

حوزه علمیه در مسأله ارتباطات و بلاغت رسانه‌ای کارآمد عمل کند

خبرگزاری رسا ـ ابراهیم فیاض تصریح کرد: مبدأ ارتباطی در دین اسلام، انسان، جامعه و فرهنگ نیست بلکه مبدأ مسلمانان، امامشان است که در سیستم بعدی به امت می‌رسد برخلاف دین یهود که مبدأ آن جامعه و دین مسیحیت که مبدأ آن فرد است؛ مبدأ اسلام، جامعه امت و امام است.
ابراهيم فياض
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ابراهیم فیاض، دکترای فرهنگ و ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، شب گذشته، 18 خرداد در همایش رسانه در سپهر دینی، در خصوص تعاملات حوزه و رسانه گفت: معرفت‌شناسی برای ورود به هر عرصه‌ای از مهم‌ترین بحث‌ها است که متولی ایجاد و اصلاح آن در جامعه، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها هستند.

وی افزود: برای معرفت‌شناسی باید از الگوهای متناسب با فرهنگ خود استفاده کرد، به عنوان مثال امام خمینی(ره) انسان موفق ارتباطی است وگرنه در ایران زمان پهلوی که در مدرنیسم پیشرفت زیادی کرده بود، نمی‌توانست انقلاب ایجاد کند.

الگوی ارتباطات قدرتمند اکنون در جامعه حضور دارد

فیاض تصریح کرد: مبدأ معرفت‌شناسی لازم برای جامعه، زنده است و فقط باید او را شناخت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جامعه بهترین الگو است؛ زیرا ایشان در ایجاد ارتباط با جامعه بسیار موفق است. به عنوان مثال ایشان در برابر آشوب‌های بعد از انقلاب هیچ‎گونه تزلزلی نداشتند و از لحاظ ارتباطی موفق بودند که این موفقیت ارتباطی باید در حوزه‌های علمیه بررسی شود.

وی افزود: مبدأ ارتباطی در دین اسلام، انسان، جامعه و فرهنگ نیست بلکه مبدأ مسلمانان، امامشان است که در سیستم بعدی به امت می‌رسد برخلاف دین یهود که مبدأ آن جامعه و دین مسیحیت که مبدأ آن فرد است؛ مبدأ اسلام، جامعه امت و امام است.

این فعال عرصه فرهنگ و ارتباطات با اشاره به موفقیت فقهای مسلمان در زمینه برقراری ارتباط گفت: متأسفانه پردازش حوزوی ارتباطات انجام نمی‌شود چون مصادیق و راه‌ها گم شده‌اند، به عنوان مثال مرقد امام رضا(ع) با وجود سیل مخاطبانی که از سراسر دنیا دارد؛ اما سیستم ارتباطی مناسبی ندارد.

وی افزود: بعد از پردازش خوب و مناسب سیستم ارتباطی الگوهایی همچون امام(ره)، رهبر انقلاب و فقهای گذشته، بحث گفتمان مطرح می‌شود؛ گفتمان کاری است که اقتدار ایجاد می‌کند و تلاش تمام مغزهای ارتباطی دنیا برای بیرون نیامدن مردم با یک امر رهبری جامعه خنثی شده و مردم به خیابان‌ها می‌آیند.

مراجعات جهان اسلام به مذهب تشیع بیشتر خواهد شد

فیاض خاطرنشان کرد: سیستم ارتباطی روحانیت که سالیان سال ادامه داشته است به انقلاب اسلامی منجر شده و امروز هم به کشورهای اسلامی کشیده شده است.

وی افزود: حیثیت استقلالی ظلم و عدالت در برخی کشورهای منطقه از بین رفته و ساختار مذهب آنان به هم ریخته است؛ بنابراین سراغ تشیع خواهند آمد زیرا دچار مشکلات کلامی و فقهی شده‌اند؛ احکام فقهی آنان سال‌های سال برای زندگی در حکومت ظلم بوده است و برای برپایی حکومت اسلامی نیاز به نظامی فقهی دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: اگر حوزه‌های علمیه سریع‌تر وارد این کار نشود و کارکرد رسانه‌ای خود را پیدا نکند، ضد رسانه‌ای خواهد شد.

وی افزود: اگر حوزه علمیه مشهد نتواند برای خود شهر مشهد کار کند، برای این شهر ضد کارکرد خواهد شد همچنین هر حوزه‌ای در شهر خود گرفتار این معضل خواهد شد.

وی نقطه شروع کار را کلام دانست و گفت: کلام ارتباطی بسیار مهم است که بعد از آن بحث‌های فقهی مطرح می‌شود البته فلسفه ارتباطات مقوله اشتباهی است زیرا به تکثرگرایی برگشته و منجر به وحدت نخواهد شد همچنان که عرفان ارتباطاتی که جدیدا در غرب مطرح شده است نیز به شرک و تکثرگرایی خواهد رسید.

فیاض تصریح کرد: فقط می‌توان حکمت ارتباطی را درست دانست همچنان که خدای حکیم، قرآن حکیم و پیامبر حکیم، سیستم ارتباطی داشته‌اند و الان ولی فقیه حکیم این کار را انجام می‌دهد؛ تجلی جامع در فرهنگ کلام است که قرآن و احادیث نمونه آن هستند.

بلاغت رسانه‌ای، مرحله بعدی

وی بلاغت رسانه‌ای را مرحله بعد از کلام دانست و گفت: بدون بحث‌های فلسفی نمی‌توان کتابی مثل مطول را در بحث بلاغت خواند و همینطور بحث رسانه نمی‌توان بدون کلام وارد بلاغت رسانه‌ای شد به عنوان مثال فاصله بلاغتی مثل نفهمیدن اینترنت باعث ایجاد وقایع 25 بهمن شد.

وی در پایان با تأکید بر این که تا کلام رسانه‌ای پیدا نشود به نام دین و اسلام، شیطان پرستی ایجاد می‌شود، گفت: اسلام مثل مسیحیت به حقیقت بدون آیه و مثل یهودیت به آیه بدون حقیقت اعتقاد ندارد؛ بلکه هر دو را با هم می‌بیند و حقیقت و آیه یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در اسلام است مثل نظام داستان‌سرایی و استفاده از نشانه در قرآن که باید به آن پرداخته شود./932/پ201/س
ارسال نظرات