۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۳۱۰۹۸
در نشست تخصصی امام علی(ع) مطرح شد؛

300 شبکه ماهواره‌ای ضد شیعی در خاورمیانه فعال است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین حسینی قزوینی در نشست تخصصی امام علی(ع) گفت: دانشگاه علم و صنعت بعد از تحقیقات میدانی که انجام داده می‌گوید از 1800 ماهواره‌ای که در خاورمیانه قابل دریافت است، 300 ماهواره در اختیار وهابیت است و شبانه‌روز برنامه‌های ضد شیعی تولید و پخش می‌شود.
حجت الاسلام سيدمحمد حسيني قزويني، ‌رييس مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست تخصصی امام علی(ع)، با موضوع مناسبات نبوت و امامت به همت معاونت فرهنگی‌تبلیغی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام نور مشهد و در ادامه سلسله نشست‌های مباحث تخصصی امام‌شناسی این مرکز، در مشهد برگزار شد.

بعثت، مقتضای حکمت الهی

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد حسینی قزوینی، مدیر شبکه ماهواره‌ای ولایت و استاد حوزه علمیه، در این نشست، گفت: در مسئله بعثت چند نکته حائز اهمیت است. اول اینکه اراده حکیمانه خداوند تبارک و تعالی بر این تعلق گرفته است که انسان را به بالاترین سعادت لایق او برساند و هدف اصلی از خلقت همین است؛ خداوند عالم بشر را آفریده است تا انسان را به مرتبه والای بشریت که تخلق به اخلاق الهی و تزیّن به صفات و اسمای الهی است، برساند.

وی افزود: دوم این که رسیدن به این مرحله بالای کمالات فقط با انجام افعال اختیاری میسر است؛ یعنی بشر فقط با انتخاب مسیر، آن هم با اختیار تام می‌تواند به مرحله بالای کمالات برسد وگرنه با جبر و یا به صورت غیر اختیاری یا امکان رسیدن نیست و اگر هم کسی به جایی برسد فضلی برای او نیست.

حجت‌الاسلام حسینی قزوینی به نکته سوم اشاره کرد و گفت: سوم این که مقتضای حکمت الهی این است که ابزار و وسائل لازم را برای رسیدن به مراحل بالا در اختیار بشر قرار دهد؛ زیرا اگر هدف نهایی خلقت، کمال با اختیار است، بشر باید بداند از چه راه‌هایی به کمال رسیده و از چه راه‌هایی به ضد کمال می‌رسد و این غیر از خدای خالق بشر و خدایی که بشر را برای رساندن به کمال آفریده، از دست کسی ساخته نیست.

وی افزود: چهارم این که بشر شاید تصور کند با توجه به پیشرفتی که در اثر گذر زمان برای او حاصل شده است و تکاملی که برای عقل و فکرش در اثر تجربه به دست آمده است، می‌تواند مسیر کمال و ضد آن را انتخاب کند، ولی این تفکر دو اشکال اساسی دارد.

مدیر شبکه ماهواره‌ای ولایت، اشکال اول را این دانست که اگر امروز بشر در اثر گذر زمان و تجربه‌های متمادی به این نتیجه رسیده است که خود می‌تواند راه کمال را بفهمد، گذشتگانی که این تجربه را نداشته و نتوانسته‌اند به کمال برسند، از سوی خداوند مورد ظلم واقع شده و در قیامت برخورد خداوند با آنان مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه بشر در عصر نبوغ فکری است، گفت: قوانینی که بشر تصویب کرده و بعد از گذشت اندک زمانی تبصره زده و قانون قبلی را لغو می‌کند، ثابت می‌کند که عقل بشر توانایی تشخیص راهی که منتهای آن کمال باشد را ندارد و ممکن است خیلی از مباحث ضد ارزشی را به عنوان ارزش تلقی کند؛ امروز در کشورهای اروپایی که مدعی سرآمد بودن هستند خیلی از قوانینی که در مسائل اخلاق جنسی و آزادی جنسی وضع می‌شود، نتیجه این نبوغ و کمال فکری بشر کاذب است.

حجت‌الاسلام حسینی قزوینی تصریح کرد: نتیجه چهار نکته ذکر شده این است که مقتضای حکمت الهی بعثت افرادی است که او با راه‌های فراتر از حس و عقل برای شناخت مسیر تکامل همه جانبه به آنان آگاهی داده است.

وی به خطبه اول نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: مقتضای اولیه و خلقت فطرت بشر این است که به طرف کمال برود؛ اما نمی‌تواند تشخیص دهد و چه بسا تبلیغات مسموم جلوی ندای فطرت او را بگیرد. انبیا وفاداری انسان را به پیمان فطرت به مردم یادآوری کرده، آنچه بشر ذاتا برای او افریده شده و همواره برای او تلاش می‌کند را تذکر داده و درست را از نادرست توضیح می‌دهند که نتیجه آن رسیدن انسان به کمالات لایق خویش است.

امامت استمرار مسؤولیت نبوت

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این مسأله در زمان نبی گرامی اسلام یا انبیای گذشته کاملا واضح است؛ اما پس از سپری شدن زمان نبوت و بسته شدن پرونده آن، باز هم بشر نیاز به افرادی دارد که راه صحیح را از ناصحیح و راه منجر به نجات را به او تذکر دهند.

وی افزود: خداوند در سوره انبیاء پنج پیامبر را ذکر می کند که می‌گویند اجر ما با خدا است و بعد پیامبر گرامی اسلام را می‌گوید که ایشان مودت نزدیکان را می‌خواهند؛ چون بعد از هر نبی، نبی بعدی است که راه او را ادامه می‌دهد، ولی بعد از پیامبر اسلام این پرونده بسته می‌شود و باید کسانی باشند که اجرای راه رسالت را عهده‌دار شوند.

وی خاطرنشان کرد: امامت همان استمرار مسئولیت نبوت است؛ یعنی همان هدف نهایی که در نبوت برای رسیدن بشر به کمالات نهایی خویش مطرح بوده است، در امامت نیز وجود دارد، در غیر این صورت، بشر به هدف نهایی نخواهد رسید؛ به عبارت دیگر، قرآن برای هدایت تامه بشر است، ولی به تنهایی نمی‌تواند بشر را به مراحل بالای کمال برساند و تکالیف و وظایف بشری را برای او به ارمغان بیاورد که خود قرآن کریم در سوره نحل آیه 44 اشاره می‌کند که قرآن بدون مبین نمی‌تواند برای بشر مفید باشد و در صورتی می‌تواند هدایت متقین باشد که کسی مثل نبی مکرم اسلام آن را تبیین کند.

وضعیت کنونی مسلمانان نتیجه انحراف بعد از پیامبر

مدیر شبکه ماهواره‌ای ولایت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی رهنمودهای نبی اسلام، بعد از ایشان مورد غفلت قرار گرفت و جامعه اسلامی به انحراف کشیده شد، گفت: نبی گرامی در آخرین لحظات زندگی به ویژه در خطبه‌های عرفه، منا و غدیر خم، حدیث ثقلین را مطرح می‌کند که متأسفانه از آن به خطبه تعبیر می‌شود؛ حدیث ممکن است از چند کلمه تشکیل شده باشد، ولی خطبه یک سخنرانی است و در هیچ کتابی حتی چند سطر از غدیر در دسترس نیست و همه نوشته‌ها به اندازه حدیث هستند.

وی افزود: تنها راه بیمه شدن از گرفتاری تمسک به کتاب و عترت است و این دو از هم امکان جدا شدن ندارند، ولی بعد از نبی جدا شدند و در همان سی سال اول کار به جایی می‌رسد که ابودردا و انس‌بن‌مالک می‌گویند از سنت پیامبر غیر از سمت قبله اثری دیده نمی‌شود. آن زحمات عظیم پیامبر و این انحراف بعد از ایشان به واقعه کربلا منجر می‌شود که فرزند او به عنوان احیای سنت پیامبر شهید می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی تأکید کرد: مشخص است که جامعه بعد از پیامبر به انحراف و ضد ارزش‌هایی دچار شد که هنوز هم آثار تلخ آن بعد از گذشت 1400 سال جامعه اسلامی را گرفتار کرده است؛ یک میلیارد و ششصد میلیون مسلمان در دست پنج میلیون یهودی اسیر است و قدرت‌های استکباری مسلمانان را مثل توپ فوتبال به هر طرف بخواهند پاس می‌دهند و این آثار تلخ انحراف روزهای اول رحلت نبی مکرم و فاصله گرفتن جامعه اسلامی از مسیر رسالت و نبوت که در مسئله امامت تجلی می‌کرد، است.

فعالیت 300 شبکه ماهواره‌ای ضد شیعه در خاورمیانه

وی در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: باید در دو حوزه کتاب و سنت وارد شد و این ورود با صد سال قبل متفاوت است. زمان ما حتی زمان علامه امینی هم نیست؛ چون دشمنان از روش‌ها و امکاناتی در نشر فرهنگ باطل خود و القاء شبهه استفاده می‌کنند که در عصرهایی مثل علامه امینی، میرحامدحسین و مرحوم شوشتری نبوده است. امروز در عرصه سایبری نزدیک پنجاه‌هزار سایت بدون احتساب وبلاگ‌ها، شبانه‌روز علیه شیعه تلاش می‌کنند. دانشگاه علم و صنعت بعد از تحقیقات میدانی می‌گوید از 1800 ماهواره‌ای که در خاورمیانه قابل دریافت است، 300 ماهواره در اختیار وهابیت است و شبانه‌روز برنامه‌های ضد شیعی تولید و پخش می‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه مقابله با این فرهنگ، هم کمّی و هم کیفی باید مناسب با این هجمه باشد، گفت: با توجه به پیشرفت علم، صنعت و تکنیک به ویژه در حوزه انتقال یک فرهنگ، امروز دیگر سرنوشت شکست و پیروزی در میادین نبرد معین نمی‌شود، با اینکه بشر امروز مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات نظامی است که در تاریخ بشریت سابقه نداشته است که البته بعد از قضایای هیروشیما جرأت استفاده از آن از بین رفته است.

وی افزود: وقتی نتانیاهو در کنگره آمریکا سخنرانی می‌کند، نه تجهیزات مدرن نظامی و نه اقتصادی می‌خواهد؛ بلکه درخواست تأسیس چند ماهواره به زبان فارسی می‌کند تا عقاید جوانان ایرانی را متزلزل کرده و خانواده ایرانی را به فساد بکشانند و به دنبال آن رسانه‌ای به زبان فارسی توسط صهیونیست ها تأسیس می‌شود و آنچنان روانشناسانه وارد می‌شود که در کمتر از 3 ماه خانواده‌های ایرانی، افغانی، پاکستانی و تاجیک را جذب می‌کنند و مدیر این شبکه (فارسی‌وان) در سالگرد تأسیس آن رسما اعلام می‌کند که در این چهار کشور فارسی زبان، 120 میلیون مخاطب داریم.

مدیر شبکه ماهواره‌ای ولایت با تأکید بر اینکه باید مجهز و مسلح بود، گفت: اگر بخواهیم با رویکرد القاء شبهات و گسترش فرهنگ تهاجم مقابله کنیم، راهی جز استفاده از این امکانات و ظرفیت‌ها نداریم تا بتوانیم در عرصه بین‌الملل فرهنگ اهل بیت را ارائه دهیم؛ زیرا خواسته یا نخواسته فرهنگ ابتذال ضد دینی و ارزشی کار خود را انجام خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ده هزار شبهه وهابیت با سند و شماره جلد و صفحه کتاب در حدود 18 سال جمع‌آوری و بررسی شد که در 25 شبهه با اولویت اول و 25 شبهه با اولویت دوم جمع‌بندی شده است و اگر این 50 شبهه را بررسی کرده و در هر شبهه 5 صفحه عالمانه نوشته و میدانی کار شود؛ یعنی این 5 صفحه محصول 100 ساعت مطالعه باشد، قطعا موفق خواهیم شد.

روش ورود به بحث امامت در مناظره

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه معارف اهل بیت باید در قالب‌های زیبا ارائه شود به طوری که در مخاطب انگیزه و عشق ایجاد کند، گفت: امروز وهابیت نقاط ضعف و ضربه‌پذیر را تشخیص داده است و کسانی که می‌خواهند در حوزه شبهات وارد شوند، باید در مباحث رجال و درایه حداقل متخصص شده و مجتهد متجزی شوند.

وی افزود: گاهی مباحث برای شیعیان مطرح می‌شود که از هرجا شروع و به هرجا ختم شود، مشکلی نیست ولی هنگامی که با یک دانشجو یا دبیر وهابی بحث می‌شود و هنگامی که می‌خواهیم فاصله مخاطب را با اهل بیت کوتاه کرده و گمراهی او را از بین ببریم، باید تلاش کنیم تا موضع‌گیری خصمانه در مخاطب ایجاد نشود؛ چون به مجرد موضع گیری خصمانه فکری، دیگر به سخن ما توجه نخواهد کرد که این شیوه، گذشته از مسائل اسلامی، از نظر روانشناسی نیز صحیح نیست.

وی با تأکید بر اینکه در ابتدای امر نباید سراغ آیات رفت؛ چون ارائه توجیه و شأن نزول برای آیات آسان است، ولی سنت، تعبیر و شأن نزول ندارد، گفت: اولین چیزی که موضع گیری خصمانه ایجاد نمی‌کند و زمینه‌ساز ورود به اصل امامت است سه حدیث «افتراق امت به 73 فرقه»، «من مات بلا امام مات میتة جاهلیة» و «خلفائی اثنا عشر» است که انگیزه تحقیق و توجه به حرف گوینده در مخاطب ایجاد می‌شود و در مرحله دوم سراغ احادیث ثقلین، منزلت و ولایت می‌رویم.

پرسش و پاسخ

مدیر شبکه ماهواره‌ای ولایت در پاسخ به این سؤال که فرقه‌هایی مانند وهابیت و القاعده چه اهدافی دارند، گفت: من بیش از 200 مناظره با وهابی‌ها داشته‌ام و فقط به این آیه رسیده‌ام که «و جهدوا بها واستیقنتها انفسهم»، یعنی آنان چیزی برای ارائه ندارد. اهداف آنان نیز یا تعصب کورکورانه است و یا پولی است که از دستگاه‌های مختلف می‌گیرند، اما آینده اینگونه نخواهد بود همچنانکه یکی از اساتید دانشگاه مدینه می‌گوید: «ما وهابی‌ها به یقین به این نتیجه رسیده‌ایم که در آینده نزدیک تمام اهل سنت و وهابیت جذب مذهب تشیع خواهند شد».

وی در پاسخ به سؤال دیگری که در ماهواره چه شبکه‌هایی مانند شبکه ولایت وجود دارد، گفت: الان ما تنها هستیم و حاضریم برخی مطالب را رایگان در اختیار شبکه‌های دیگر قرار دهیم. این شبکه اولین شبکه برخاسته از حوزه علمیه قم و زیر نظر مرجعیت شیعه آیت‌الله مکارم شیرازی است که در چهار ماهواره به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی برنامه پخش می‌کند و حدود 70 نفر از اساتید حوزه در این شبکه در مسائل مختلف برنامه دارند.

این استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: امام(ره) فرمودند: «تلویزیون یک دانشگاه است» و امروز این شبکه تعبیر امام راحل را لباس عمل پوشانده است؛ امروز هم دوستان از ما انتظار دارند و هم دشمنان دنبال نقطه ضعف هستند و تلاش شده است محاسن کلام اهل بیت و این فرهنگ عظیم دینی به دنیا منتقل شود.

وی همچنین در پاسخ به سؤالات مربوط به شبکه ماهواره‌ای اهل بیت گفت: شبکه اهل بیت به هیچ وجه شبکه شیعی نیست و ضربه‌ای که امروز این شبکه به شیعه زده است، وهابیت نمی‌تواند بزند. این شبکه حوزه‌های علیمه را منحرف و مراجع را منحرف از اسلام معرفی می‌کند و مجری آن به زعم خود تنها کسی است که توانسته اسلام را خوب بفهمد.

وی با تأکید بر اینکه مرجعیت مرکز استوانه‌ای و رکن رکین شیعه است و اگر زیر سؤال رود تشیع زیر سؤال رفته است، گفت: او نسبت به آیت‌الله سیستانی جسارت‌های وقیحانه‌ای دارد و نسبت به امام واژه‌هایی مثل دجال را به کار برده است، اهانت های او به مرجعیت شیعه در تاریخ سابقه ندارد. همچنین طالبان در افغانستان بارها جوانان شیعه را کشته و آن را نتیجه کار مجری این شبکه (اللهیاری) معرفی کرده‌اند و برای او پیغام فرستاده‌اند که این نتیجه کار تو است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که بسیاری از شبهات اساسی وهابیت بحث عقلی را طلبیده و بحث تاریخی ندارد، برای این منظور چه توصیه‌ای دارید، گفت: آنان در این حوزه شبهات موفقی ندارند؛ چون در رابطه با ولایت خیلی مراحل بالاتری را برای صحابه قائل هستند، اما قدر مسلم دو موضوع است: اول بحث صحابه است که به عنوان بت در برابر تشیع علم می‌شود و دوم مسئله خلافت است که باید ابتدا در میان انبیاء گذشته ثابت و بعد مقایسه شود.

گفتنی است در این نشست که سه ساعت به طول انجامید اقشار مختلف طلاب حوزه علمیه خراسان حضور داشتند و حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی قزوینی در پایان به سؤالات طلاب در خصوص مسائل شبکه ماهواره‌ای ولایت پاسخ گفت و فایل کامپیوتری پاسخگویی به شبهات وهابیت خود را برای استفاده طلاب، به این مرکز هدیه داد./932/ز502/ر

ارسال نظرات