۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۱۳۵۲۷۲
نگاهی به دعای روز بیست و سوم ماه رمضان؛

توبه واقعی سبب بخشش همه گناهان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علیه قم با بیان این‌که توبه واقعی سبب بخشش همه گناهان می‌شود، گفت: وقتی راه نجات بر قلب ناپاک بسته ‌شد، انسان گناهکار دیگر معنای توبه و استغفار را درک نمی‌کند.
حجت الاسلام والمسلمين فقيه يزدي / 1

 

دعای روز بیست و سوم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ اغْسِلْنى فیهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَطَهِّرْنى فیهِ مِنَ الْعُیُوبِ وَامْتَحِنْ قَلْبى فیهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبینَ؛ خدایا شستشویم ده در این ماه از گناهان و پاکم کن در آن از عیبها و آزمایش کن در آن دلم را به پرهیزکارى دلها اى نادیده گیرنده لغزشهاى گنهکاران

 

آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان، با بیان این‌که از روایات این‌طور استفاده می‌شود که شب قدر، شب بیست و سوم ماه رمضان و روز آن به احتمال بسیار روز قدر است، از دعای امروز به عنوان دعایی بسیار پرفضیلت یاد کرد.

 

وی درخواست شست‌وشوی قلب، پاکی و امتحان را سه خواسته روزه‌دار در دعای روز بیست و سوم ماه رمضان برشمرد و گفت: در دعای امروز از خدا می‌خواهیم ما را از گناهان شست و شو دِهد، یعنی قلب ما را که ابتدا مانند صفحه‌ای سپید و پاک بود و گناهان سبب ایجاد نقطه‌های سیاهی در آن شدند و می‌رفتند که انسان را در تاریکی و سیاهی فرو برد، پاک کند.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقتی راه نجات بر قلب ناپاک بسته ‌شد، انسان گناهکار دیگر معنای توبه و استغفار را درک نمی‌کند، افزود: دعای امروز به ما می‌آموزد که از خداوند متعال بخواهیم وجودمان را از گناهان بشوید و راه توبه را برای ما بگشاید؛ توبه‌ای که با شرایط و آداب مخصوص انجام پذیرد و مجال بازگشت به گناه را از ما بگیرد.

 

وی تصریح کرد: از آنجا که یکی از مهم‌ترین آلودگی‌ها در وجود انسان عیب‌های او است که ارزش انسانی را ضایع می‌کند و هم خوبی‌های انسان را هم از بین می‌برد، در فراز دوّم دعای این روز مبارک از خدا می‌خواهیم همان‌طور که وجود ما را از گناهان پاک کرده است، از عیب و نقص‌ها نیز که سبب ضایع شدن اعمال می‌شود، پاک گرداند.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی پاک شدن از عیوب و گناهان را از برکات شب‌های قدر عنوان کرد و با تقسیم عیوب به ظاهری و باطنی گفت: هرچند فرد گناهکار عیب‌های جسمی و ظاهری خود را از بین ببرد یا بپوشاند، اما عیوب باطنی مانند حسد، کبر، بداخلاقی، کینه، طمع و خشم که ناپیدا و پنهان هستند، از بین رفتنی نبوده، سیرت مؤمن را زشت و ناپسند می‌کنند.

 

وی با بیان این‌که هر مؤمنی باید برای از بین بردن صفات ناپسند خود تلاش کند، اما این کار را ساده ندانست و اظهار داشت: از بین بردن افعال ناپسند نیازمند مبارزه با نفس اماره است، از این‌رو باید از خداوند متعال کمک گرفت تا همان‌طور که گناهان را از قلب زدودیم، خود را از این عیوب پاک سازیم و پیش از این که به دنبال عیب‌جویی از دیگران برویم، عیب‌های خود را برطرف کنیم.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: پس از این‌که از خدا خواستیم ما را از گناهان شست‌وشو دهد و عیب‌های ما را بزداید، وقت امتحان است و چنانچه در فراز دعای امروز هم می‌خوانیم «خدایا دلم را با تقوای قلب‌ها بیازمای» یعنی حالا که گناهان من را از بین بردی و از عیب‌ها دور شدم، قلب من را به پاکی و پرهیزکاری قلوب امتحان کن.

 

وی با اشاره به فراز پایانی دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان، ابراز داشت: در پایان هر یک از دعاهای ماه رمضان خدا را به یکی از اسماء و صفاتش قسم می‌دادیم و از او می‌خواستیم که آنچه از او طلب‌ کرده‌ایم برآورده کند که در دعای امروز نیز ذات باریتعالی را با ندای «یا مُقیلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبینَ»، قسم می‌دهیم که از لغزش‌ها و گناهان ما درگذرد.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با بیان این‌که درگذرنده از لغزش گناهکاران از صفات با عظمت خداوند است و وقتی انسان توبه می‌کند، خدا حتی از آثار آن توبه نیز می‌گذرد، گفت: چنانچه توبه‌کننده از گناه واقعا توبه کند مانند کسی است که اصلا گناهی نکرده و خداوند چنان اثرات گناه را پاک می‌کند که انگار مرتکب هیچ گناهی نشده است. /920/ت302/ن

ارسال نظرات