۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۱۳۶۰۳۷
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

بر اساس سند چشم انداز مردم باید به اداره کشور بازگردند

خبرگزاری رسا ـ دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهارمین نشست رسانه و چشم انداز 1404 گفت: سند چشم انداز ایران براساس عدم توازن دیده شده و آمده تا مدیریت جامعه را به دست مردم بسپارد.
محسن رضايي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته در چهارمین نشست رسانه و چشم انداز 1404 با بیان این که چشم انداز ایران مهمترین سند بعد از قانون اساسی است گفت: بر اساس قانون، در ایران سیاست های کلی نظام بالاتر از قانون اساسی و سند چشم انداز نیز از همین موارد است.

 

وی در تشریح تاریخچه سند چشم انداز، سال 1379 تا 1382 را فرصت انجام مراحل پژوهشی و تدوین این سند و از سال 1382 تا 1384 را زمان ابلاغ آن و فرصت آشنایی قوای سه گانه و دولتمردان و کارشناسان با این سند دانست و گفت: از سال 84 این سند اجرایی شده و باید در طول 20 سال به اهداف سند برسیم.

 

رضایی با بیان این که سند چشم انداز ایران اولین سند چشم انداز در جهان نیست و بیشتر کشورهای دنیا سند چشم انداز دارند گفت: دلیل تدوین این اسناد، تغییری است که در مدیریت کشورها بوجود آمده و این تغییر بر اساس آینده نگری است. کشورها دیگر بر اساس حوادث پیش نمی‌روند بلکه آینده شان را خودشنان یا با کمک دیگری می‌سازند.

 

وی با تاکید بر این که در این نوع برنامه ریزی هدف این است که جلوتر از زمان حرکت کنیم گفت: هرکشوری این کار را نمی‌تواند بکند بلکه باید کشورها مستقل باشند تا با اراده خودشان این کار را انجام دهند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت در ادامه افزود: در طول تاریخ 70 ساله برنامه ریزی ایران این اولین باری است که ایران برنامه بلند مدت دارد.

 

وی با بیان این‌که چشم انداز بر اساس عدم توازن دیده شده خاطر نشان کرد: اگر جامعه را بر اساس دو رکن جامعه و حکومت ببینیم در ایران حکومت و سیاست درست شده و در اثر انقلاب بازسازی شده است اما در رابطه با رکن جامعه کار چندانی نشده است.

 

رضایی افزود: اگر امروز ایران در عرصه دفاعی، سیاسی و امنیتی که از مقولات حکومت است ادعا کند که پیشرفته است و مقام اول منطقه را داراست گزافه نگفته چون در این عرصه جزو ده کشور اول هستیم اما در رابطه با عرصه های جامعه مانند معیشت، اقتصاد، علم، فناوری و شهرسازی اینطور نیست.

 

وی با تاکید بر این‌که چشم انداز آمده است تا این توازن را برقرار کند گفت:اتفاقی که قرار است بیفتند در امورات مربوط به جامعه و مردم است مانند اقتصاد فرهنگ هنر و غیره.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت با بیان این‌که اساس این چشم انداز بر مبنای چالشها و راهکار برطرف کردن چالشها است گفت:برای این برنامه ریزی شش چالش در مطالعات حدود 11سال پیش شناسایی شد که 3 چالش درونی و 3 چالش بیرونی است. 

رضایی در ادامه شش گزینه «توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی ایران اسلامی»، « بقاء عزتمند نظام جمهوری اسلامی ایران یا تضعیف و براندازی آن»، «تداوم انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه امام یا توقف آن»، «چگونگی تعامل ایران اسلامی با فرآیند جهانی شدن یا پروژه جهانی سازی»، «پذیرش هژمونی جدید آمریکا در جهان و منطقه یا همگرایی اسلامی و منطقه ای»، «بیداری اسلامی و منطقه ای» را به عنوان شش چالش مبنایی سند چشم انداز معرفی کرد.

 

رضایی در ادامه با بیان این‌که مهمترین مسائل ما امروز در داخل کشور یا اقتصاد است از تحریم ها گرفته تا ضعف مدیریت، یا آرامش است اعم از آرامش فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و یا تعاملات بین المللی گفت: اگر می خواهیم در الهام بخشی و تعامل سازنده موفق باشیم باید مسائلمان را در داخل حل کنیم.

 

وی تاکید کرد: برای عمل به چشم انداز ما نیاز به تولید اقتدار در جامعه داریم اما اقتداری که از ناحیه مردم ساخته شود نه از سوی حزب و جناح و شخص خاصی بلکه باید اقتدارمان توسط حضور جدی مردم در اداره کشور بازیابی شود.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت  با اظهار این‌که بازگشت مردم به اداره کشور باید اتفاق بیفتد گفت: شرکت در انتخابات مشارکت دادن مردم در اداره کشور نیست.

 

وی با بیان این‌که در دهه اول انقلاب در اداره دفاع و امنیت و سیاست مردم آمدند و خودشان اداره کشور را به عهده گرفتند ابراز داشت: اما در دهه دوم و سوم که مسئله کشور از سیاست به اقتصاد و فرهنگ آمد دیگر به مردم در اداره کشور نقش داده نشد و دولتها خودشان اداره را به دست گرفتند./959/پ202/ع

ارسال نظرات