۰۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۱۳۶۱۸۹
نسیم هدایت، رهنمود‌های بزرگان به طلاب جوان (1)؛

لزوم بازنگری در دروس حوزوی و روش تدریس

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به پرسشی درباره لزوم بازنگری در دروس حوزوی و روش تدریس گفت: امروز باید، مسایل دینی با روش تازه و ادبیات جدید، برای طلاب به ویژه طلبه های جوان، پیاده شود
نسيم هدايت ، علي وافي
 
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب«نسیم هدایت، رهنمود‌های بزرگان به طلاب جوان» تدوین شده از سوی علی وافی، دربردارنده چهل پرسش و پاسخ درباره آداب و رموز طلبگی و صد‌ها نکته آموزنده درباره شیوه طلبگی است.
با توجه به اهمیت طرح این مباحث برای طلاب به‌ویژه طلاب جوان و تازه‌وارد به حوزه‌های علمیه، خبرگزاری رسا اقدام به انتشار بخشی از محتوای این کتاب کرده است.
در بخشی از این کتاب، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به این پرسش که« ممکن است بازنگری در دروس حوزوی و روش تدریس، از نظر کمی و کیفی لازم باشد، اما با همین وضع موجود، طلاب و فضلای جوان، چگونه عمل کنند که با استفاده از فرصت‌ها، بیشترین بهره را ببرند؟» اینگونه پاسخ داده است:
«می دانیم با گذشت زمان، جوامع بشری در حال تغییر است. همراه با این تغییر، صنایع علوم، ساخت و سازها و آداب و رسوم نیز تغییر می یابد و نا گزیر روش تحصیل و تدریس هم تابع این تغییرها است. یعنی مطالب همان مطالب است، کتاب و سنت و دلیل عقل و اجماع و...همان است، اما روش‌ها و ادبیات تغییر می کند. ادبیات هر زمان مخصوص همان زمان است. بنابراین امروز باید، مسایل دینی با روش تازه و ادبیات جدید، برای طلاب به ویژه طلبه های جوان، پیاده شود. مخصوصا در عصر و زمان ما که مسائل مستحدثه زیادی هم پیدا شده و چون سابقا موضوعش نبود، بحثی هم پیرامون آنها نشده است.
فرض کنید مسئله بیمه، یا پیوند اعضاء، که گذشته اصلا موضوعیت نداشت، امروز یکی از مسائل مطرح در جامعه است باید درباره آن بحث شود. پس با موشکافی در منابع شرعی ــ که می دانیم کمبودی ندارد ــ از اصول کلی عقلایی که در اختیار ما است، اینها را به دست آوریم و مورد بحث قرار دهیم. برای رسیدن به این هدف و حل مشکلات جامعه، بدون شک روش‌های تازه، ادبیات نو و برنامه های جدیدی لازم است.
بنابراین برای انجام این تغییراتی که اشاره شد، باید گروهی تشکیل شود و آنها پس از بررسی، برنامه‌ها و پیشنهادهای خود را به مراجع و مسئولین حوزه، ارائه دهند و پس از تصویب به مرحله اجرا در آورند.
اما در حال حاضر و با همین برنامه‌های فعلی، معتقدیم اگر طلاب عزیز از همان روش سنتی حوزوی استفاده کنند پیشرفت های خوبی خواهند داشت. روش سنتی حوزه را می توان در پنج بخش خلاصه کرد:
1ــ پیش مطالعه
یعنی مطالعه درسی، قبل از شرکت در کلاس و جلسه درس. این کار سبب می شود که ذهن انسان با موضوع درس آشنایی قبلی پیدا کند و در برابر استاد، تمرکز و آمادگی بیشتری برای دریافت مطالب داشته باشد.
2ــ حضور منظم در جلسات درس
بعضی می گویند ما خودمان مطالعه می کنیم، نوار درس را گوش می دهیم، از CD استفاده می کنیم و... اینها اشتباه است، شاید برای آنها که دسترسی به حوزه و جلسات درس ندارند، مناسب باشد ولی کسانی که این کار برایشان هست، حتما باید، آمادگی کامل در جلسه درس، حضور یابند و از محضر استاد استفاده کنند.
3ــ مطالعه بعد از درس
این کار نیز کاملا ضروری است.
4ــ مباحثه درس ها
 این مباحثه می تواند دو نفری یعنی الاثنین باشد و یا مباحثه به اصطلاح کمپانی، یعنی چند نفره، و این بسته به انتخاب خود افراد است که از کدام طریق می‌تواند بهره بیشتری ببرد.
5ــ خلاصه نویسی
پس از پایان جلسه، نیم ساعت، یک ساعت وقت بگذارند و خلاصه درس را بنویسند و اگر روزی بتوانند آن درس را تدریس کنند غایت مطلوب است.
شایان ذکر است، کتاب«نسیم هدایت» تدوین شده از سوی علی وافی در سال 1390 در 592 صفحه به همت انتشارات شفق منتشر شده است./919/د102/ن
ارسال نظرات