۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۳۶۵۰۳
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

دشمنان با تحریم نمی توانند اقتصاد ایران را دچار عقب گرد کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تصوری که دشمن از فلج کننده بودن تحریم‌ها داشته، خیال خامی است و نمی‌تواند اقتصاد ایران را دچار عقب‌گرد کند زیرا اقتصاد ما، اقتصادی بزرگ است که زیر ساخت‌هایش طی چند دهه گذشته قوی و ضربه ناپذیر شده است.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم

 

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی و هفته دولت، در تحلیل از عملکرد دولت گفت: قوه مجریه در دوره نهم و دهم از نظر پرکاری یک دولت بسیار پرتلاش بوده و هست. 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: طرح‌های عمرانی شهرهای کوچک و غیر عمرانی استان‌ها و طرح‌های ملی به صورت گسترده‌ای در این دولت دنبال شده است و خبرها هم حکایت از این می‌کند که دولت همت دارد این طرح‌ها را تحت عنوان مهر ماندگار تا پایان دوره مسؤولیت خود به نتیجه برساند.

رویکرد دولت توزیع عادلانه ثروت بوده است

وی با بیان این که درباره مسائل اقتصادی رویکرد دولت احمدی‌نژاد مبنی بر توزیع عادلانه ثروت بوده است، اظهار داشت: به همین منظور دولت با حمایت‌هایی که از اقشار ضعیف جامعه انجام داد توانست مقداری ضریب جینی را اصلاح کند، یعنی توزیع درآمد نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده و انتظار نیز همین بوده است. 

حجت الاسلام مصباحی‌مقدم در ادامه ضمن اشاره به خدمات مثبت دولت تصریح کرد: متأسفانه برخی از ضعف‌ها و سوء مدیریت‌ها نیز در دولت بروز کرده که باعث تحت‌ الشعاع قرار گرفتن خدمات خوب دولت می‌شود به عنوان مثال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها یکی از کارهای فوق‌العاده‌  دولت بود اما هر کار خوبی باید مورد مراقبت قرار گیرد و جلوی آسیب‌های ناشی از اشتباهات گرفته شود که این مراقبت را به صورت جدی نظاره‌گر نیستیم. 

وی در تشریح اشتباهات صورت گرفته بیان داشت: به عنوان نمونه تزریق بسیار گسترده نقدینگی در جامعه و استقراض گسترده از بانک مرکزی که باعث رشد نقدینگی در جامعه شد را می توان از جمله این موضوعات نام برد. 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: مسکن مهر یکی از کارهای اساسی دولت است و جای تقدیر و تشکر دارد ولی برداشت نقدینگی از بانک مرکزی موجب شده است تورمی به وجود آید که این تورم مایه نگرانی مردم است؛ این در حالی است که دولت و کارشناسان پیش بینی می‌کردند اجرای هدفمندی یارانه بدون تورم یا با تورم پایین خواهد بود اما در اثر تزریق نقدینگی نتیجه برعکس شد و نرخ تورم به بالای 20 درصد صعود کرد.

 

وی ابراز داشت: نرخ تورم در کالاهای خوراکی که ضروری‌ترین نیازهای مردم است بیشتر خود را نشان داد و ضریب تورم در بخش خوراکی بیش از ضریب تورم در غیر خوراکی‌ها است و اگر مردم احساس تورم بیش از 20 درصد را دارند ناظر به همین مطلب است که این ناشی از  عدم مراقبت و سهل انگاری است. 

نماینده مردم تهران با تأکید بر لزوم مراقبت دولت در بحث مهار نقدینگی و نرخ رشد آن، خاطر نشان کرد: طی سه ماهه اول سال 90 نقدینگی 7٪  درصد بوده که تا پایان همان سال به 20٪ افزایش پیدا کرد، همچنین این نرخ در اوایل سال نود و یک 6/7٪ شده که این احتمال به شکل قوی وجود دارد تا پایان سال به سی و هفت درصد برسد، در این صورت تورمی به وجود خواهد آمد که اثرات آن سال آینده بروز خواهد یافت، با این وجود دولت نباید تصور کند رشد نقدینگی اثری ندارد و باید کاری انجام دهد تا شیرینی خدمات خوبی که ارائه می‌دهد به کام ملت یادگار بماند.

 ملت ایران با تجربه است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با رد این مسأله که تحریم در اقتصاد ایران به طول کامل بی‌اثر بوده است، اظهار داشت: این خلاف واقع است و گزافه گویی است اما آن تصوری که دشمن از فلج کننده بودن تحریم‌ها داشته، خیال خامی است و نمی‌تواند اقتصاد ایران را دچار عقب‌گرد کند زیرا اقتصاد ما، اقتصادی بزرگ است که زیر ساخت‌هایش طی چند دهه گذشته قوی و ضربه ناپذیر شده است. 

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم افزود: ملت ایران همراه رهبری که عزم را برای ادامه مسیر صحیح خود جزم کرده‌اند و از نظر قوائد بین المللی کوچکترین تخلفی نداشته‌اند بی دلیل و بی منطق مورد فشار تحریمی قرار گرفته‌اند، این ملت تجربه جنگ تحمیلی و مقاومت‌ها را از آغاز پیروری انقلاب دارد و این مسیر مقاومت ادامه پیدا خواهد کرد. 

وی همچنین به سخنان مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و در توضیح آن گفت: در اقتصاد مقاومتی اتکا به منابع و توانایی‌ها و ظرفیت‌های انسانی است و وابستگی‌های خود را از بین برده و نقاط آسیب خود را اصلاح می‌کنیم و به امید خدا با اقتصاد دانش بنیان که اتکا بر علم و فناوری دارد و با رشد علمی روز افزون و جوانان نخبه موجود در مملکت اقتصادی شکل می‌گیرد که هر گونه تحریم در برابر آن بی‌خاصیت خواهد بود.

با حاشیه سازی بهانه به غرض ورزان ندهیم

رییس کمیسیون اقتصادی در ادامه به تبیین تفاوت‌های موجود بین انتقاد و تخریب پرداخت و بیان داشت: تخریب نیات فاسدی به دنبال دارد که این نیات را به راحتی نمی‌توان تشخیص داد، اما انتقاد دارای نیات خیرخواهانه است؛ همچنین لحن تخریب متفاوت از لحن انتقاد است، تخریب بدون ارائه راه حل و بدون ذکر جهات مثبت، اما انتقاد همراه با پیشنهاد و بیان نقاط قوت است. 

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم در پایان با خاطر نشان کردن فرمایشات رهبری مبنی بر پرهیز از پرداختن به مسائل فرعی اظهار داشت: آنهایی که مسائل فرعی را درست کرده و بزرگ می‌کنند غافل از مصالح و منافع ملی هستند و اگر نگوییم غرض‌ورزی می‌کنند باید گفت خطا می‌کنند زیرا همواره باید مسائل را به صورت اهم و مهم و اصلی و فرعی مطرح کرد و نباید با حاشیه‌ سازی‌ها بهانه به دست غرض ورزان داد./908/ت301/ج

ارسال نظرات