۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۱۳۷۲۸۳
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم:

تقوا و پارسایی سبب شهرت حضرت عبدالعظیم شد

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه فرد غریب در شهر غریب به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: زهد و تقوای الهی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) سبب شهرت و معروفیت ایشان گردید.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي، استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه حضرت عبدالعظیم(ع) یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است، گفت: وی با امام جواد(ع) و امام هادی(ع) هم‌عصر بود و به دلیل زهد، تقوا، پارسایی و نزدیکی با اهل‌بیت(ع) همواره مورد تعقیب بنی‌عباس بود.

وی زیارت حضرت عبدالعظیم را با توجه به روایات مساوی با زیارت امام حسین(ع) برشمرد و افزود: البته ثواب زیارت به کسانی تعلق می‌گیرد که با حضور قلبی و به صورت عملی و با کسب رضایت و خشنودی از خداوند به زیارت بروند، نه اینکه با ارتکاب محرمات و ترک واجبات خود را در زمره زائرین اهل‌بیت(ع) بدانند و فکر کنند از ثواب زیارت امام حسین(ع) بهره‌مند می‌شوند.

 استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به سخت‌گیری‌های بنی‌عباس و برخورد شدید آنان با آل علی(ع) در زمان امامت امام هادی(ع) اظهار داشت: حکومت بنی‌عباس افرادی را که منتسب و یا نزدیک به اهل‌بیت(ع) بودند مورد تعقیب و شکنجه قرار می‌دادند و در آخر هم آنها به قتل می‌رساندند، به همین دلیل حضرت عبدالعظیم(ع) مجبور به فرار شد تا از هم از شر عباسیان در امان باشد و هم دین خداوند را گسترش دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی علت عظمت حضرت عبدالعظیم(ع) را در تقوا و دین‌داری وی عنوان کرد و افزود: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) دین خود را بر امام هادی(ع) عرضه کرد و با تأیید امام(ع) در مورد دین‌داری خود یقین حاصل نمود و از افرادی بود که برخلاف دیگران دین خود را برداشت و متواری شد نه اموال خود را، بلکه اموال خود را رها کرد و با دین خود به تبلیغ و راهنمایی مردم پرداخت.

وی در ادامه افزود: وقتی حضرت عبدالعظیم(ع) دین خود را به امام هادی(ع) عرضه کرد ایشان در مورد دین‌داری حضرت عبدالعظیم(ع) فرمودند: والله آن دینی که خداوند به آن راضی است همین است که شما بیان کردید و همیمن امر موجب شد تا امامان توجه و عنایت خاصی نسبت به او داشته باشند و او را مورد تکریم و احترام قرار دهند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم زنده ماندن  نام و یاد حضرت عبدالعظیم(ع) بعد از گذشت حدود1200 سال پس از مرگ وی را دیگر مناقب و سجایای آن حضرت دانست و اظهار داشت: وقتی تقوای الهی و حب به اهل‌بیت(ع) در وجود کسی زبانه بکشد نتیجه‌اش شهرت و محبوبیت وی در دیار غربت می‌شود و موجب می‌شود تا مردم با شور و اشتیاق به زیارت او بشتابند.

وی علت آمدن حضرت عبدالعظیم(ع) به ایران را حب ایرانیان نسبت به اهل‌بیت(ع) دانست و گفت: چون امنیت خاصی در ایران وجود داشت اکثر نوادگان و فرزندان اهل‌بیت(ع) برای حفظ جان خود و آرامش بیشتر به این کشور سفر می‌کردند تا با تأمین امنیت جانی خود به تبلیغ دین خداوند و سیره اهل‌بیت(ع) بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با بیان اینکه صرف زیارت اهل‌بیت(ع)، فرزندان، نوادگان، بزرگان و علماء دینی قابل اکتفا نمی‌باشد، خاطرنشان کرد: مردم باید با رعایت تقوای الهی و حفظ دین و شعائر اسلامی به زیارت بروند تا از ثواب و فیوضات روحی و معنوی آن به صورت کامل بهره‌مند شوند و بدانند که اگر دین خود را حفظ نکنند نه تنها از ثواب زیارت بهره‌ای نمی‌برند بلکه موجب گناه را برای خود و دیگران هم فراهم می‌آورند. /907/ت302/ن

 

ارسال نظرات