۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۳۷۳۵۴
توصیه‌های آیت الله صافی گلپایگانی به مدیر جدید حوزه:

نقاط ضعف حوزه را با تدبیر و درایت رفع کنید/خط مرجعیت باید روز به روز تقویت شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با تاکید بر رفع نقاط ضعف حوزه با تدبیر و برنامه ریزی لازم،‌ گفت: حوزه باید بیش از گذشته در تربیت فقیهان بزرگ، اساتید و مبلغان بزرگ و زبردست کوشش نماید تا بتواند به مراجعات دینی مردم از سراسر دنیا پاسخ دهد.
آيت الله صافي گلپايگاني
 
به گزارش خبرگزاری رسا، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در این دیدار با بیان اهمیت و عظمت مسئولیت مدیریت حوزه‌های علمیه اظهار داشت: از اینکه جنابعالی این مسئولیت بزرگ را قبول کرده‌اید خوشحالم و برای شما طلب توفیق از خداوند متعال را دارم. انشاءالله تعالی عنایات حضرت ولی الله الأعظم ارواحنا له الفداء - که همه حوزه‌های علمیه به آن وجود مبارک تعلّق دارد- شامل حال شما باشد که بتوانید رضایت ایشان را کسب کنید. حقیر به شما از قدیم حسن ظن داشته و علاقه‌مند بودم.
وی افزود: ‌امیدوارم حوزه را آنچنان که مورد رضایت امام زمان علیه السلام است مدیریت کنید که آثار و برکات بسیار حوزه، برای جامعه اسلامی مفید باشد. در حوزه در عین حال که نقاط قوی و مثبت زیادی وجود دارد، نقاط ضعفی هم هست که باید آنها را با تدبیر و درایت برطرف نمود تا از این بابت زیانی به حوزه‌ها نرسد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از بیانات خود اظهار داشت: در حوزه‌ها باید علمائی باشند به عنوان شاخص و صاحب نفوذ که مردم در کارها، مشکلات و مسائل دینی به آنها مراجعه نمایند، و آنها به فریاد مردم برسند و در حقیقت، ملجاء و پناهگاه آنان باشند.
این مرجع تقلید در ادامه با بیان اهمیت حفظ مقام مرجعیت در حوزه‌ها بیان داشت: روز به روز باید بر قوت خط مرجعیت افزوده شود و این، وظیفه همه حوزویان است. حوزه باید بیش از گذشته در تربیت فقیهان بزرگ، اساتید و مبلغان بزرگ و زبردست کوشش نماید تا بتواند به مراجعات دینی مردم از سراسر دنیا پاسخ دهد.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت اهتمام به ادبیات عرب برای طلاب فرمودند: مدارس ما باید بیشتر در ادبیات زحمت بکشند تا طلاب محترم از نظر ادبی قوی شوند که اساس اسلام‌شناسی، قرآن‌شناسی و حدیث‌شناسی، ادبیات است. قوت ادبیات برای استنباط احکام و تفسیر قرآن کریم بسیار مفید است که باید بیشتر به آن توجه نمایند، و شما هم از مدیران مدارس بخواهید که به ادبیات توجه بیشتری کنند.
این مرجع تقلید با اشاره به کتاب‌های ادبی و قدیم حوزه مانند مغنی، مطوّل، شمسیه، حاشیه ملا عبدالله، سیوطی و امثال آن اضافه کرد: این کتاب‌ها هم جنبه‌ ادبی دارد و هم جنبه تفسیری و معانی و بیان و منطق، که باید به آنها توجه دقیق داشته باشیم، نه این‌که آنها را مختصر نموده و به اندک آنها قانع باشیم.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از بیانات خود، اهمیت به تاریخ اسلام را از وظایف مهم حوزه‌های علمیه دانست و بیان کرد: طلاب عزیز باید به کتاب های تاریخی توجه داشته باشند. امروز بسیاری از اشکالاتی که به دین مقدس اسلام می‌شود جنبه تاریخی دارد، و اگر بر تاریخ صحیح مسلط باشیم، می‌توانیم به این اشکالات پاسخ بگوییم.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در ادامه تذکرات خود به طلاب تصریح کرد: طلاب باید به زبان‌های روز، به خصوص مکالمه عربی تسلط کامل داشته باشند و لازم است بخشی از مراکز حوزوی به امر مکالمه و محاوره زبان عربی اختصاص پیدا نماید. امروز به طلابی احتیاج داریم که بلیغ و فصیح باشند و بتوانند با بیان رسا و شیوا به بهترین وجه، بلاغ حسن داشته و معارف اسلام را به جهانیان تبلیغ نمایند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به مسأله مهم اخلاق و تهذیب در حوزه اشاره کرد و گفت: که باید طلاب از نظر اخلاقی، الگو و اسوه برای دیگران باشند.
این مرجع تقلید در پایان این دیدار برای موفقیت آیت الله حسینی بوشهری در اداره حوزه‌های علمیه و کسب رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دعا کرد.
گفتنی است، آیت الله حسینی بوشهری در ابتدای این دیدار، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده حوزه‌های علمیه سراسر کشور ارائه کردند./924/د102/ج
ارسال نظرات