۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۱۳۷۹۲۵
حجت الاسلام والمسلمین معلمی:

ساختار سازمان ملل با اراده غیرمتعهدها اصلاح شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم وحدت و یک‌صدایی اعضای جنبش عدم تعهد گفت: حق وتو در برابر آراء اکثریت، همان نظام سلطه‌ای است که از گذشته دور تا به حال باقی مانده است.
علي معلمي نماينده مازندران در خبرگان رهبري علي معلمي نماينده مازندران در خبرگان رهبري

حجت الاسلام والمسلمین علی معلمی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و انتقاد ایشان از ساختار شورای امنیت سازمان ملل و لبریز شدن پیمانه صبر ملت‌ها از هندسه غلط بین المللی، گفت: داشتن حق وتو توسط برخی قدرت‌های بزرگ در سازمان ملل، ظلمی آشکار بر سایر اعضا است.  

این استاد حوزه افزود: وجود این حق در برابر آراء اکثریت، همان نظام سلطه‌ای است که از گذشته دور تا به حال باقی مانده و موجب رنج ملت‌‌های آزادی‌ طلب است و جنبش غیر متعهد‌ها با توجه به اینکه بالغ بر 120 کشور عضو آن هستند این ظرفیت را دارد تا در عمل نیز عدم تعهد خود را به قدرت‌های بزرگ به نمایش بگذارد. 

وی با بیان این که اگر همگی اعضا یک‌صدا خواستار لغو قانون حق وتو در سازمان ملل باشند، دموکراسی و رأی اکثریت واقعیت پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: قدرت‌های بزرگ از دموکراسی، انتخاب آزاد و رأی مردم دم می‌زنند اما در عمل منافع شخصی خود را تعقیب می‌کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین معلمی اضافه کرد: همان گونه‌ که می‌بینیم در بحرین مردم با دست خالی و کاملا بر اساس حق، به خیابان‌ها می‌آیند، اما قدرت های استکباری به جای دفاع از مردم، نظام سلطه و آل خلیفه را که نظامی غیر دموکراتیک است مورد حمایت قرار می‌دهند. 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از طرف دیگر در سوریه که اکثریت قریب به اتفاق مردم همراه دولت ایستادگی‌ می‌کنند، غربی‌ها با فرستادن عوامل ترورسیتی و امکانات نظامی و مالی در صدد شکستن نظام مردمی این کشور هستند که این باعث رنج سایر ملت‌ها است و باید ساختار شورای امنیت سازمان ملل با اراده جمعی اعضا جنبش غیر متعهدها اصلاح شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مبنای فقهی حرمت تولید، تکثیر و بکارگیری سلاح هسته‌ای اشاره کرد و بیان داشت: سلاح هسته‌ای تنها دشمن را هدف قرار نمی‌دهد بلکه محیط و منطقه را نیز آلوده می‌کند و باید گفت اگر منطقه‌ای که زن و فرزند در حال زندگی در آن هستند مورد هجمه سلاح هسته‌ای قرار بگیرد ظلمی است بر بشریت و جنایت جنگی به حساب می‌آید. 

وی همچنین به کشتار بی‌ رحمانه ناکازاکی و هیروشیما با بمب اتم آمریکا اشاره کرده و ابراز داشت:  وقتی غیر نظامیان کشته شوند جنایت جنگی تحقق پیدا می‌کند مانند زمانی که دولت جنایتکار آمریکا در هیروشیما بمب اتمی انداخته و مردم یک شهر را به کلی از بین برد، بنابراین از منظر اسلام و همچنین علما تولید و بکارگیری سلاح هسته‌ای محکوم به حرمت است.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی در پایان با اشاره به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب درباره راهکار حل فلسطین مبنی بر لزوم برگزاری رفراندوم و همه پرسی اظهار داشت: «الزام الخصم بما اعتقد علیه» یک قاعده عقلی است و این یعنی الزام طرف مقابل بر همان شعارها و ادعاهایش، به دیگر سخن  آمریکا و غربی‌ها را به همان شعار رأی اکثریت و حکومت مردم بر مردم الزام کنیم، اگر آمریکا واقعا دم از دموکراسی می‌زند باید در عمل حاضر شود تا اهالی فلسطین برگردند و حتی یهودی‌هایی نیز که اصالتا فلسطینی هستند حق رأی داشته و بتوانند در مورد حکومت تصمیم‌گیری کنند./908/ت302/ج

ارسال نظرات