۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۳۸۲۲۳
مدیر حوزه علمیه همدان:

سیستم اداری حوزه گستردگی زیادی دارد/ ارتقای سطح اخلاق طلاب ضروری است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به گستردگی سیستم اداری موجود در حوزه های علمیه، گفت: هر قدر دیوان سالاری در سیستم مدیریتی کاهش یابد به نفع حوزه است.
حجت الاسلام والمسلمين موسوي اصفهاني مدير حوزه علميه همدان مدير حوزه علميه همدان مدير حوزه علميه همدان

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی موسوی اصفهانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، ابرازداشت: این که ایشان فرمودند باید از دیوان سالاری در حوزه های علمیه پرهیز شود معنایش این نیست که بدون نظم و انسجام کارها را انجام دهیم.

وی افزود: سیستم اداری موجود حوزه‌های علمیه گستردگی بسیاری دارد، وجود معاونت های متعدد و ارتباط هرکدام آن‌ها با معاونت های موجود در مدارس علمیه، دلیلی بر این مدعا است؛ باید این دیوان سالاری اداری را به حداقل رساند البته بخشی از آن به ناچار باید وجود داشته باشد؛ منظور مقام معظم رهبری این است که کار آنقدر گستردگی پیدا نکند که از کنترل خارج شود.

مدیرحوزه علمیه همدان با بیان این‌که در سیره علمای سلف و معاصر از جمله امام(ره)، آیت الله خوئی و آیت الله گلپایگانی توجه به مسائل کلامی و عقیدتی بوده است، گفت: هرچند که از گذشته تا به امروز بیشتر تلاش‌‌ها در حوزه برای تربیت فقیه بوده است ولی نباید علوم عقلی مورد غفلت قرار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی فقه را ریشه حوزه توصیف کرد و تصریح کرد: مرجعیت، زعامت شیعیان را به عهده دارد، اگر فقاهت تحت الشعاع قرار گیرد تمام زحمات گذشتگان از بین می رود؛ خوشبختانه در حوزه در هر دو رشته نیز متخصصینی وجود دارند.

وی با استناد به آیاتی از قرآن، یکی از اهداف انبیای الهی را تهذیب و تزکیه نفوس دانست و گفت: بی تردید توجه به ارتقای سطح اخلاق طلاب از مسائل اساسی حوزه است و باید همواره تهذیب را بر تحصیل مقدم کرد؛ همان گونه که خداوند نیز در قرآن کریم کلمه تزکیه را پیش از تعلیم آورده است.  

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارادت خاص علما به اساتید اخلاق را ناشی از اهمیت این مطلب دانست و خاطرنشان کرد: علمای بزرگی همچون امام(ره)، سیدبن طاووس، میرزاجواد آقای ملکی تبریزی و حتی اساتید فقه و اصول، اخلاق را مسأله اصلی زندگی می دانستند.

مدیر حوزه علمیه همدان افزود: امام(ره) در کتاب چهل حدیث خود وقتی که می خواهد از استاد اخلاق خود آیت الله شاه آبادی اسم ببرد، تعبیر روحی فداه را برای ایشان به کار می برد، این حاکی از اردات خاص ایشان نسبت به استاد اخلاق است./928/ت302/ج

ارسال نظرات