۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۳۹۳۵۷

نظر آیت الله شبیری زنجانی درباره محارب خواندن جاسوسان مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله شبیری زنجانی به سؤال رییس دیوانعالی کشور درباره تطبیق محارب بر جاسوسانی که با کارهای اطلاعاتی به صورت غیر مستقیم زمینه شهادت دانشمندان هسته ای را فراهم کرده اند، پاسخ داد.
برگزاري درس آيت الله شبيري زنجاني در مشهد  آيت الله شبيري زنجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین احمد محسنی گرکانی، رییس دیوان عالی کشور و هیأت همراه، با ابراز تأسف از این که درس قضا از دروس متعارف در حوزه نیست، اظهارداشت: کسانی که در این مسیر وارد می شوند فداکاری می کنند و باید از خیلی چیزها بگذرند.

وی در تأیید پیشنهاد حجت الاسلام والمسلمین محسنی گرکانی مبنی بر اهتمام بیشتر مراجع و اساتید حوزه علمیه در تربیت قضات، گفت: بعد از انقلاب اسلامی شرایط بیش از پیش مساعد است و باید در این سال ها به این امر توجه بیشتری می شد.

این مرجع تقلید در پاسخ به سؤال رییس دیوان عالی کشور در خصوص بحث توسعه مصادیق محارب برای جاسوسانی که با کارهای اطلاعاتی به صورت غیر مستقیم زمینه شهادت دانشمندان هسته ای را فراهم کرده اند، ابرازداشت: کسانی که فسادی در سطح عموم انجام می دهند را می توان در حکم محارب دانست از جمله کسانی که مواد مخدر در سطح اجتماع توزیع کرده و خانواده ها  را از هم متلاشی می کنند.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی افزود: هرچند که این حکم محارب برای چنین افرادی مطلب بی ربطی نیست ولی شاید خود این لفظ شامل حال این افراد نمی شود مگر این که در عرف این ها را محارب بدانند که آن هم شمّ مخصوصی می خواهد.

وی افساد عمومی را متفاوت از این بحث دانست و خاطرنشان کرد: گمان نمی کنم علمای دیگر عین جاسوس را محارب بدانند؛ با احکام اولیه نمی شود چنین حکمی داد و فقط حاکم می تواند با استفاده از احکام ثانویه در صورت تشخیص چنین حکمی صادر کند./928/پ202/ج

ارسال نظرات