۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۱۴۲۹۳۶
معاون حوزه علمیه نقده:

امام جواد تحولاتی بزرگ در جامعه اسلامی ایجاد کرد

خبرگزاری رسا ـ معاون حوزه علمیه نقده گفت: امام جواد(ع) علیرغم خفقان حکام جور، تحولات بزرگی در عرصه‌های علمی و فکری جامعه اسلامی ایجاد کرد.
شهادت امام جواد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر امجدی، معاون اجرایی حوزه علمیه امام صادق شهرستان نقده، امروز در مراسم سوگواری شهادت امام جواد(ع) در جمع طلاب این مرکز علوم دینی اظهار داشت: خداوند امام جواد(ع) را که بسیار مورد علاقه امام رضا(ع) بوده است، بنا به روایتی در سن چهل یا چهل و هفت سالگی، به هشتمین امام شیعیان عطاء کرد و آن حضرت زمانی که فرزندش به دنیا آمد، فرمود؛ پر برکت تر از این مولود، مولودی به دنیا نیامده است.


این استاد حوزه علمیه نقده یادآور شد: در روایات و احادیث معتبر آمده که اگر امام رضا(ع) را به امام جواد(ع) قسم بدهید، اگر فاطمه معصومه را به پسر برادرش قسم دهید و متوسل به این امام شوید، امام جواد(ع) که باب الحوائج است حاجت های دنیایی شما را عنایت می کند.


وی تاکید کرد: وقتی حضرت به دنیا آمد، امام رضا (ع) برایش گریه کرد و فرمود؛ پسرم از روی غضب به شهادت می رسد، پسرم مسموم می شود که در نهایت امام جواد (ع) در سن 25 سالگی به دست ام فضل ملعون مسموم شد و غریبانه به شهادت رسید.


حجت‌الاسلام امجدی با اشاره به شرایط حاکم در دوران امامت حضرت جواد(ع) خاطرنشان کرد: با وجود آنکه شرایط خفقانی در دوران پیشوای نهم شیعیان حاکم بود، ولی آن امام همام تحولات بزرگی در عرصه‌های علمی و فکری جامعه اسلامی ایجاد کرد، از سوی دیگر حکام جور به فکر تضعیف امامت، ولایت و حذف جانشینی اهل بیت(ع) برای همیشه بودند.


معاون حوزه علمیه نقده ادامه داد: حکام سلطه‌گر دوران امامت حضرت جواد(ع) برای تضعیف امامت مجالس و مناظرات علمی را تشکیل دادند تا به خیال خود آن امام همام نتواند قادر به پاسخگویی سؤوالات، شبهات و ابهامات قوم باشد، اما پیشوای نهم شیعیان با حلم، اخلاق و سعه صبر به همه به راحتی و بدون تأمل پاسخ هم سؤالات را دادند و از فرصت موجود بهره کافی برای تبلیغ مکتب تشیع را بردند.


وی با بیان این‌که افکار معتزله در دوران امام جواد(ع) ترویج یافت، گفت: شبهات پیچیده‌ای از این مکتب درباره مسائل اعتقادی و دینی در میان مردم بود که آن حضرت با هوشیاری نسبت به مواضع دشمنان دین، در برابر القائات و تفاسیر غلط از دین ایستادگی کرده و در جلسات مناظره در پاسخ‌های متقن علمی در حقانیت تشیع اظهار فرمودند.


حجت‌الاسلام امجدی در پایان با تشریح فضائل اخلاقی و معرفتی نهمین امام شیعیان اظهار داشت: در میان حضرات معصومین سه نفر از این بزرگواران در خردسالی به امامت رسیده اند که امام جواد(ع) جزء این بزرگواران است که نبوغ آن حضرت شگفتی جهانیان و دانشمندان جهان را به دنبال داشته است.


وی با اشاره به این‌که امام جواد الائمه(ع) همواره بر پوشیدن آراسته، نظم، توجه به نظاوت و زیبایی تاکید داشتند، افزود: امام جواد(ع) احیاگر حقیقت ولایت بوده‌اند، از این رو تفکرات آن حضرت چنان جذابیتی داشت که اطرافیان حول محور امام حلقه می زدند و از دانش و فضل ایشان بهره می بردند./935/پ203/ب

ارسال نظرات