۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۴۳۲۷۴

ویژه‌نامه مهمانان ماه خدا در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه مهمانان ماه خدا با هدف آشنایی بیشتر مردم با احکام حج و سرزمین وحی در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه ميهمانان ماه خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه اینترنتی مهمانان ماه خدا شامل: کلیپ‌ها، نواهنگ‌ها، تصاویر ویژه، موبایل اسلامی، قفسه، مقالات، از شوق پرواز، عارفانه‌های سبز و ویژه‌نامه‌های پیشین در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.

چند درس مهم از نماز اول ذی الحجه، ذی الحجه ماه ولایت، مشاهدات یک طلبه از سرزمین وحی، فرصت سنگباران شیطان، کامل‌ترین اظهار بندگی، بایدها و نبایدهای این سفر چند روزه، قصد رسیدن به خدا، ترس از حج و نکاتی که حاجیان باید به آنها دقت کنند برخی از موضوعاتی است که در بخش مقالات این ویژه‌نامه آمده است.

در بخش مقالات به موضوعات دیگری همچون راز زیارت خانه خدا، فضیلت و برکات شگفت دهه اول ذی الحجه   برکات مادی و دنیوی سفر حج، راه صد ساله را یک ماهه برویم و دعا و نماز در کنار این ستون فضیلت دارد  نیز می‌توان اشاره کرد.

حریم ملکوتی، احرام عشق، سرزمین عشق، مشق بندگی و پرواز به دیار عاشقی از سرفصل‌هایی است که در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین این ویژه‌نامه آمده است و در بخش موبایل اسلامی هم محصولات و پیامک‌هایی از حج برای مشترکین بارگذاری شده است. 

اشک‌های وداع با خانه خدا، حج تشنه ترت می‌کند، سفر به سرزمین خاطره‌ها، تا حیاط خلوت خدا و لبیک ای خدای خوب من از موضوعات مطرح شده در بخش از شوق پرواز است و در بخش عارفانه‌های سبز نیز با سرفصل‌هایی همچون می‌روی تا در حریم کعبه بینی روی دوست، یا رسول الله به سوی خود مرا راهی نما، کام من دیدن کعبه است به کامم برسان، خانه امید بندگان، سفر عشق و حاجی ناجی آشنا می‌شویم.

در بخش کتابخانه این ویژه‌نامه کتاب‌هایی شامل: آیین حج گزاری در کشورها، احکام، آداب و مناسک حج، ادبیات حج، اماکن حج، اهداف حج، بعد اجتماعی حج، تشیع و تسنن، حج در روایات،  بهداشت در حج، حج در کلام بزرگان، خاطرات، دانستنیهای حج، دعا در حج، زائران، سفرنامه‌ها، شخصیت های حج، صهبای حج، ماهنامه میقات حج، متفرقات کتابشناسی حج و بسیاری کتاب‌های دیگر گردآوری شده است.

ذی الحجه ماه ولایت

این موضوع در بخش مقالات این ویژه‌نامه آمده که مطالبی در مورد ماه ذی‌الحجه بیان کرده است و در قسمتی از آن چنین آمده: همه ماه‌ها، از آن خداست و همه روزها یوم الله است، ماه ذی الحجة ماهی است که حوادث تلخ و شیرینی در آن ثبت شده اند، روزهای ماندگاری از شیرین ترین روزهای تاریخ اهل بیت(ع) تا وقایعی جانسوز در خاندان عترت پیامبراعظم (ص) همگی در کنار هم جمع شده اند.

دو عید بزرگ یعنی عید قربان و عید غدیر زینت بخش این ماه هستند و در کنار آن‌ها، ولادت امام هادی(ع)، روز مباهله، روز ازدواج امیرمومنان (ع) و حضرت زهرا(س)، روز خاتم بخشی امیرمؤمنان (ع)، روز نزول سوره ی هل اتی، روز بخشیدن فدک به حضرت زهرا (س) و روز سدالابواب به مسجد پیامبر (ص) جز در منزل علی و زهرا (س)، ایام سرور و شعف برای شیعیان در این ماه هستند.

به حق باید این ماه را ماه اهل بیت (ع) نامید، ماهی پر از روزهای ثبت شده در تاریخ شیعیان و البته شهادت امام باقر (ع) و حضرت مسلم بن عقیل و هانی بن عروة در کوفه نیز در این ماه بوده اند که ایام حزن شیعیان‌اند.

درخشان ترین روز ذی الحجة به ویژه برای توبه کنندگان به درگاه الهی جز «عرفه» نخواهد بود، روز انابه و توبه، روز بازگشت به سوی خدای مهربان که فرمودند«اگر کسی در ماه رمضان آمرزیده نشد آخرین امیدش روز عرفه خواهد بود».

فرصت سنگباران شیطان

در بخش مقالات در موضوعی با عنوان فرصت سنگباران شیطان می‌خوانیم: یکی از واجبات منی، ریگ انداختن به جمره در محلی مخصوص است، سنگ ها باید از حرم باشند و آنها را باید با نیت خالص به سمت جمرات بیندازد، در اینجا هم عدد هفت خودنمایی می کند، یعنی هفت سنگریزه باید زد، تکبیر گفتن، طاهر بودن و دعا کردن از آداب مستحبی رمی جمرات است.

از امام صادق(ع) روایت شده است: هرکس رمی جمره کند، خداوند به پاداش هر سنگی، گناهی از وی پاک می‌کند، چون مومن سنگ اندازد، فرشته ای آن را می‌گیرد و اگر غیر مومن اندازد، شیطان به او ناسزا می‌گوید.

جمرات سمبل شیطان شمرده می‌شود و سنگ زدن به آن نوعی اظهار نفرت و انزجار از شیطان محسوب می‌گردد چنانکه در دعای رمی جمرات نیز به این معنا اشاره شده است: «الله اکبر اللّهمّ ادحرْ عنّی الشیطان، خدایا شیطان را از من دور گردان».  

رمی جمرات اعلان جنگ با ابلیس است، سنگ زدن به جمرات نابود کردن هواهای نفسانی و خواهش‌های حیوانی و می‌راندن شهوات و اخلاق رذیله است و حضرت امیر (ع) در کلامی نورانی به حکمت این عمل اشاره کرده است.

حضرت می فرماید: «جمره‌ها بدین سبب با سنگ زده می شوند چون جبرئیل محل‌های عبادت را به حضرت ابراهیم (ع) نشان داد، ابلیس بر او نمایان شد، جبرئیل آن حضرت را فرمان داد که او را براند او هم شیطان را با هفت سنگ راند، کنار جمره اولی زیر زمین پنهان شد و کنار جمره دوم سر برآورد، با هفت سنگ دیگر او را راند، در جای دوم به زیر زمین رفت و از محل جمره سوم آشکار شد، با هفت سنگ او را زد، او در همان‌جا به زیر زمین رفت.»

ترس از حج

 در قسمت دیگری از بخش مقالات در موضوعی با عنوان ترس از حج می‌خوانیم: آیین مقدس اسلام، آیین وحدت و یکپارچگی است و بسیاری از احکام در دین نماد همین وحدت و همبستگی مسلمانان است و داشتن قبله، کتاب و پیامبر واحد از جمله این نمادها است.

اما بارزترین و زیباترین این عبادات حج است که بسیاری از مسلمانان از اقصی نقاط این جهان پهناور با هر رنگ و زبانی در زمانی معین روی به سوی مکانی واحد آورده و اعمالی مشابه را انجام می‌دهند.

در این زمان مسلمانان بسیاری از سختی‌ها را تحمل می کنند تا شاید بتوانند بیش از پیش جان خویشتن را به خداوند متعال نزدیک سازند و با قلبی پاک به موطن خویش بازگردند، خداوند متعال نیز در قرآن (سوره حج آیه 28) بیان داشته است که حج برای مسلمانان منافعی دارد و آنان می‌توانند خود شاهد این منفعت‌ها باشند.

در دنیایی که هجوم به اسلام روز به روز بیش‌تر می‌شود و دشمنان جسارت آن را پیدا کرده‌اند که مقام پیامبر رحمت و مهربانی را به صورت‌های مختلف کم‌رنگ سازند حج فرصت مناسبی است که مسلمانان با نمایش وحدت و یکپارچگی خود، انزجار خویش را از این کارها بیان داشته و دشمن را مجبور به عقب‌نشینی کنند.

فرمان حکیمانه رهبر کبیر انقلاب در برائت از مشرکان در حج امسال رنگ و بویی دیگر می‌تواند داشته باشدة در هنگامه‌ای که مردم در سرتاسر جهان به طرق مختلف سعی در به تصویر کشیدن چهره حقیقی پیامبر (ص) دارند حج می‌تواند بهترین فرصت برای تحقق بخشیدن به این مهم باشد.

قصد رسیدن به خدا

عنصر محوری سیر آدمی به سوی کمال قلب آدمی است، که شاید بتوان ادعا کرد همان روح و نفس انسان است، از سوی دیگر شرط اصلی عبادت بودن اعمال عبادی نیت خالص است یعنی قصد به جای آوردن تنها و تنها امر خداوند سبحان، کمی تفکر در این مفهوم ما را به نکته ی جالبی رهنمون می شود و آن اینکه لازمه تحقق اخلاص روی گردانی از غیر خداوند است.

 به بیان دیگر نوعی هجرت و مسافرت سفر از ما سوی الله بسوی الله تبارک و تعالی در میان عبادات اسلامی و به تعبیر دقیق تر در عبادات واجب اسلامی تنها حج است که در ذات خود همراه با نقل مکان و جا به جایی است و این افزون بر آنست که برای غالب مسلمانان«غیر از اهل مکه» بجای آوردن حج همراه با مسافرت است.

آری در حج سفر روحانی از ما سوی الله بسوی او، نمود عینی می یابد، آن قصد قلبی تبلور خارجی می یابد و گفته اند معنای لغوی حج قصد کردن است، آری آدمی باید همواره قاصد خدای سبحان باشد تنها و تنها و این همان اخلاص است.

امیرالمؤمنان (ع) فرمودند: «اول الدین معرفته وکمال معرفته التصدیق به و کمال التصدیق به توحیده و کمال توحیده الاخلاص له، یعنی آغاز دین معرفت الله است و کمال معرفت او، تصدیق اوست و کمال تصدیق وی، قبول وحدانیت اوست وکمال این توحید، اخلاص برای اوست.»

گویا کمال دین یا به عبارتی کمال دینداری وابسته به اخلاص است البته در ادامه همین خطبه نورانی حضرت فرموده‌اند: کمال دینداری به اخلاص است.

حج تشنه ترت می کند

در بخش از شوق پرواز در موضوعی چنین آمده است: چشمه ای است حج که هرکه از آن نوشید، تشنه تر شد و هرکه حلاوت آن را یافت، شیفته تر گشت و هرکه چهره جان در زمزم معارفش شست، پاکدل شد.

کتابی است حج،که هرکه با الفبای معارفش آشنا شد، دل به آن سپرد، و هرکه اوراقی از رموز و اسرارش را با سرانگشت تدبّر ورق زد، مشتاق به پایان بردن این صحیفه عرفان گردید و هرکه حتّی نگاهی به سطور این کتاب یقین افکند و نظر بر خطْ نوشته‌های این بیت المعمور داشت، بذر معرفت در اندیشه و دل کاشت.

خانه ای است حج که هرکه چند صباحی رحل اقامت در آن افکند، و هرکه چند روزی بار سفر به سوی آن کشید و لذّت آرمیدن در سایه معنویت بیت خدا را چشید، رنج سفر فراموش کرد و آنجا را خانه خود، خانه خدا و خانه مردم یافت، هرکه مقیم این خانه شد، مقام یافت و هرکه ساکن این حریم گشت، به سکون نفس رسید.

درختی است حج که اگر دست نیاز، به شاخه های کرامتش بیاویزی و اگر دامن طلب، زیر این شاخه طوبی بگستری، دامن دامن، حکمت و نور نصیبت می شود و اگر در سایه اش نشینی، خنکای یقین را حس می کنی و اگر پنجه به سرشاخه های پربارش فراز بری، میوه های تازه ایمان و نور و حضور می چینی.

بازاری است حج که هرکه با نقد خلوص ، پای بدان نهد، کالای عبودیت نصیبش می شود و هرکه بی توشه باور به آنجا رود، تهیدست باز می گردد هر که جویا باشد، به منافع می رسد، و هرکه هشیار باشد، سود می برد و هر که غافلانه رود و باز گردد، زیان می برد، هرکه کالای قلب به آن بازار برد، مشتری صالحات، آن را نمی خرد و آنکه متاع فاسد به میان و میدان آورد، بی بهره و بی خریدار خواهد ماند.

تا حیاط خلوت خدا

در موضوع دیگری از بخش «از شوق پرواز» با عنوان حیاط خلوت خدا چنین آمده است: با لباس سفیدت شدی مثل دیگران،شدی همرنگ با دیگران، زین پس کلامت را هم چون آنان با کلامی شیوا معطر کن، اللهم لبیک لبیک اللهم لبیک، همه به تو گفته اند تا کاملا روبروی خانه کعبه نرسیده ای سر را بلند نکن.

می گویند هنگام اولین نگاه است که می توانی برترین حاجات را بطلبی، پس می روی و می رسی به جایی که ناگهان همه از حرکت می ایستند، سر را بلند می کنی و می بینی آنچه را که آرزوی دیدارش را داشتی، بی اختیار تو نیز مثل دیگران سر به سجده می گذاری.

شبنم اشک را روی چهره همسفران  می بینی که می درخشد، بی اختیار ابر چشمان تو نیز هوس باریدن می‌کند، لرزه های دلت را احساس می کنی، اینجا همه یک زبان مشترک دارند زبان اشک و دعا زبان آشنای این‌جاست .

چه زبانی صادق تر از این زبان که نه ریا می شناسد نه دروغ ، و هر عبارتش ناله‌ایست، برای دوست داشتن معبود، فقط خودت هستی و خدای خودت ، اینجا خدا را نزدیک‌تر از همیشه به خودت حس می کنی، حال آنکه خدای تو در همه حال به تو نزدیک است، طنین بانگی زیبا همه جا را فرا گرفته است، حس می کنی دوباره متولد شده ای.

ویژه‌نامه مهمانان ماه خدا با هدف آشنایی بیشتر مردم با احکام حج و سرزمین وحی به تهیه‌کنندگی و تنظیم فاطمه محمدی بیده در بخش اخلاق و عرفان اسلامی پایگاه اینترنتی تبیان به نشانی www.tebyan.net  منتشر شده است. /907/ت302/ن

ارسال نظرات