۰۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۱۴۴۴۶۶
امام جمعه اردبیل:

عید قربان بهترین فرصت برای تربیت توحیدی نفس است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین عاملی فلسفه عید قربان را ذبح نفسانیت و تقرب به درگاه الهی دانست و گفت: عید قربان بهترین فرصت برای تربیت توحیدی نفس است.
حجت ‌الاسلام و المسلمين سيدحسن عاملي، نماينده ولي فقيه در استان اردبيل،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در اردبیل، امروز در خطبه های نماز عید سعید قربان شهر اردبیل، اظهار داشت: عید ما زمانی است که بتوانیم از لحاظ روحی و رشد عقلانی تحول پیدا کرده و این روز را مقدمه این تحول بدانیم، عید قربان بهترین منزلگاه در تربیت انسان برای نه گفتن به شیطان است.


وی خاطرنشان کرذ: اگر حضرت ابراهیم (ع) از فرزند خود گذشت، امروز این امتحان برای ما است که آیا می توانیم به خاطر رضای خدا از امیال مادی و تعلقات بگذریم، عید قربان برای بشریت این درس بزرگ را دارد که در مقابل خداوند تسلیم، در برابر ابرقدرت های نفسانی و طاغوت مقاومت کرده و از فشارهای اقتصادی و سیاسی نهراسیم.


امام جمعه اردبیل عدم کوتاهی از اصول و اعتقادات، دور کردن شیطان از زندگی فردی و اجتماعی، ایثار و از خودگذشتگی، درس امامت و توحید را از دیگر درس های عید قربان دانست و افزود: عید قربان به ما درس شکستن این بت های زمینی را می دهد، مؤمنان باید ابراهیمی در برابر غیر خدا ایستادگی و مقاومت کنند.


وی فلسفه عید قربان را ذبح نفسانیت و تقرب به درگاه الهی دانست و با اشاره به روایات و احادیثی از ائمه اطهار در خصوص عید قربان، گفت: شایسته عید قربان آغاز تحول روحی در مؤمنان است، مسلمانان با قربانی کردن در واقع دوری از هر عمل غیر الهی را به نمایش می گذارند، از این رو در عید قربان باید بت‌های درون خود که همان هواهای نفسانی و شیطانی است را بشکنیم.


حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان این که فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان تنها نزدیک شدن به رحمت و مغفرت الهی با وعده داده شده است، گفت: اگر هابیل قربانی آورد و یا حضرت نوح امت خود را برای حقیقت ذات ربوبی به نزدیک قربانگاه برد و حضرت ابراهیم نیز فرزند خود را برای قطع تعلقات از مسائل دنیوی و مادی به منا آورد همگی نشانگر آن است که هدف و منظور قربانی کردن نزدیکی به خداوند و دوری از هوای شیطانی است./935/پ202/س

ارسال نظرات