۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۴۴۴
نکوداشت فقیه متأله(8)؛

تاسی از سیره آیت الله قاضی سبب سعادت دنیوی و اخروی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی کنگره بزرگداشت سیدعلی آقا قاضی گفت: تاسی از آموزه های دینی و عرفانی این فقیه متاله سبب سعادت دنیوی و اخروی است.
آيت الله سيدعلي قاضي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام احمد غروی، در کنگره بزرگداشت سیدعلی‌آقا قاضی در تبریز اظهار داشت: آن عارف وارسته، ویژگی های برجسته ای داشت و پشتکار و جدیت و انس با بزرگان و تهذیب نفس و ارتباط حقیقی با خداوند از او عالمی عارف و مجتهدی توانمند ساخت که تاسی از آموزه های ناب دینی و عرفانی وی، انسان را در مسیر رسیدن به قله ‌های سعادت دنیوی و اخروی یاری می‌رساند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: سیدعلی آقا قاضی عارفی بالله و عالمی عامل بود و تبیین ابعاد زندگی و سیره عملی و نظری آن بزرگوار چراغ راه و هدایتگر نسلهای آتی خواهد بود.
حجت الاسلام غروی با تاکید بر این که معرفی عرفان اسلامی بهترین راه برای مقابله با عرفانهای نوظهور است، گفت: در شرایط فعلی که نحله‌های عقیدتی متعدد و خرافه‌پرداز جولان می‌دهند، باید درخصوص تبیین میراث فکری و علمی الگوهای برجسته‌ای که به قله عظیم توحید دست یافته اند تلاش کرد.
 
وی با اشاره به روند برگزاری این کنگره گفت: در راستای معرفی شخصیت برجسته این فقیه متاله و در جهت پربار شدن کنگره، سی و یک دیدار با علمای حوزه و به خصوص افرادی که از این عالم فقید خاطره‌ای دارند انجام گرفته که دیدار با مقام عظمای ولایت نقطه عطف این دیدارها محسوب می‌شود.
دبیر علمی کنگره بزرگداشت سیدعلی آقا قاضی افزود: تعداد 133 مقاله به دبیرخانه کنگره واصل شده و از آن میان  56 مقاله با تایید کمیته علمی به چاپ رسیده و 11 مقاله نیز در روزهای پانزدهم و شانزدهم آبان ماه ارائه می شود.
گفتنی است، آیت الله سید علی قاضی فرزند حاج سید حسین قاضی، در سال 1285هـ.ق. در تبریز متولد شد و بعد از بلوغ و رشد به تحصیل علوم ادبیه و دینیه مشغول شد؛ وی در سال 1313هـ.ق. در سن 28 سالگی به نجف اشرف مشرف شد و تا آخر عمر آن جا را موطن اصلی خویش قرار داد.
مرحوم آیت الله قاضی پس از اقامت در نجف اشرف، تحصیلات حوزوی خود را نزد استادانی از جمله فاضل شربیانی، شیخ محمد مامقانی، شیخ فتح الله شریعت، آخوند خراسانی ادامه داد.
میرزا علی آقا قاضی پس از سال‌ها تدریس معارف اسلامی، در روز دوشنبه چهارم ماه ربیع المولود سال 1366 قمری مطابق هفتم بهمن ماه در نجف اشرف وفات و در وادی الاسلام نزد پدر خود دفن شد./935/پ202/ب
ارسال نظرات