۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۴۶۸۳۳

اعلام برنامه‌های حرم رضوی در دهه اول ماه محرم

خبرگزاری رسا ـ برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه اول محرم امسال در نشست خبری معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی اعلام شد.
حرم رضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، صبح امروز در نشست خبری این معاونت در آستانه ماه‌های محرم و صفر، به تشریح برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه اول محرم پرداخت.
 
وی گفت: برنامه‌های امسال دهه اول محرم حرم مطهر رضوی با محوریت تبیین دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر و مسائلی مثل جنگ نرم، سبک زندگی اسلامی، بصیرت افزایی، استکبارستیزی و عدالت‌خواهی برنامه‌ریزی شده است.
 
وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های این دهه گفت: روزانه بیست جلسه و در کل 200 جلسه تبیینی در حرم برگزار می‌‌شود که در همین راستا همایش‌های تخصصی غدیر تا عاشورا در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی و تدبر در سوره فجر نیز برگزار خواهند شد.
 
حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: در راستای توجه به معارف رضوی، 230 جلسه پرسمان دینی با عنوان سبک زندگی عاشورایی در رواق دارالهدایه حرم رضوی پس از نماز مغرب و عشا برگزار می‌‌شود، همچنین مجلس عزاداری و مرثیه‌ثرایی ویژه‌برنامه نجوای عاشورایی نیز روزانه چهار نوبت در کلیه شبستان‌های حرم، قبل و بعد از نمازها برگزار می‌شود.
 
وی یکی از نکات مراسم‌های امسال را توجه ویژه به برپایی جلسات سوگواری دهه اول مطابق با نیات واقفانی مثل میرزا محمد مؤمن، میرزا سعیدخان موتمن‌الملک، جعفرقلی میرزا و دیگران دانست و گفت: برای دومین سال پیاپی، برنامه قرآنی ویژه احیای شب عاشورا در جهت گرامی‌داشت این سخن امام حسین(ع) که «به ما فرصت دهید نماز و قرآن بخوانیم»، ساعت 12 شب همزمان با حرم حضرت معصومه و حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شده و از شبکه قرآن پخش مستقیم می‌شود.
 
وی به مسابقات فرهنگی اشاره کرد و گفت: مسابقه موج عطش ویژه عموم، کبوتران حرم ویژه کودکان، شمیم رضوان به صورت آنلاین و زلال عاشقی به صورت آفلاین در اتاق‌های گفت‌وگوی اینترنتی در این دهه برگزار می‌شوند.
 
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: این معاونت امسال با همکاری مؤسسات فرهنگی آستانه اقدام به چاپ کتاب بر آستان ادرات، حاوی اشعار و متون برگزیده محرم برای مداحان و کتاب‌های چهل حدیث فضیلت عزاداری و بکاء بر سیدالشهداء، احکام عزاداری و نیز پنج شماره از مجموعه کتابچه‌های رهنما نموده است.
 
وی برنامه بعدی را سلسله جلسات سخنرانی، سوگواری و عزاداری ویژه زائران غیر ایرانی اعلام کرد و گفت: برنامه ویژه زائران عرب، اردو و آذری زبان نیز در رواق‌های دارالرحمه، غدیر و مقبره شیخ حر عاملی برگزار می‌شود.
 
وی افزود: مراسم ویژه روز عاشورا نیز در دو برنامه مقتل خوانی و قرائت زیارت عاشورای کامل با صد سلام بعد از نماز ظهر روز دهم با سخنرانی آیت‌الله سیداحمد خاتمی خواهد بود، همچنین گرامیداشت شهدای عاشورای حرم مطهر رضوی نیز ساعت سه آن روز با حضور خانواده‌های شهدا در صحن جمهوری اسلامی برگزار شده و ادامه آن در شب شام غریبان در رواق امام خمینی خواهد بود.
 
حجت‌الاسلام حسینی به مراسم شیرخوارگان حسینی اشاره کرد و گفت: این مراسم نیز سوم آذر در روز حضرت علی‌اصغر همزمان با بیش از 200 نقطه کشور و 18 کشور دیگر از پنج قاره جهان، ساعت 2تا4 در رواق امام خمینی برگزار می‌‌شود.
 
وی بیان داشت: مراسم شام غریبان امام حسین(ع) نیز با حضور کاروان خدمتگذاران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) طبق روال سال‌های گذشته با حرکت از محل سازمان مرکزی آستان قدس به سمت حرم پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن جمهوری اجرا خواهد شد.
 
وی مراسم بعدی را عزاداری در حسینیه و کتابخانه امام رضا(ع) از شب اول تا دوازدهم محرم با حضور نماینده ولی فقیه در استان و تولیت آستان قدس رضوی و نیز با سخنرانی آیت‌الله سیداحمد خاتمی با موضوع سبک زندگی از نگاه دین، اعلام کرد.
 
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی،‌ ادامه داد: مراسم خطبه خوانی شب عاشورای حسینی نیز بعد از نماز مغرب و عشاء ابتدا در دارالحکمه با حضور تولیت آستان قدس و خدام این آستان آغاز شده و در صحن انقلاب اسلامی ادامه می‌یابد.
 
گفتنی است، عزاداری اصلی حرم رضوی در دهه اول محرم، پس از نماز مغرب و عشاء هر روز در رواق امام خمینی(ره) با برنامه‌های زیارت عاشورا و سخنرانی آیت‌الله خاتمی، آیت‌الله علم‌الهدی و حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی برگزار می‌شود./932/پ202/س
ارسال نظرات