۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۱۵۰۴۹۲
مدیر حوزه‌های علمیه:

نگرانی من مغفول ماندن استعداد طلاب است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: یکی از نگرانی‌های من این است که طلبه‌‌ای پانزده سال یا بیشتر در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل باشد ولی استعدادش کشف نشود و خود طلبه نیز نیازهای جامعه را نشناسد.
ديدار مدير عامل و اعضاي خبرگزاري رسا با آيت‌الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در مراسم نخستین سالروز تأسیس کانون پرورش استعداد پژوهشگری طلاب که با حضور فضلا و طلاب برگزار شد، گفت: متأسفانه بحث استعدادیابی در حوزه از کارهای است که دیر شروع شده است.

وی اضافه کرد: من شاهد هستم که در سال‌های‌ اخیر فضای حوزه نسبت به گذشته متحول شده است، از دانشگاه‌ها افرادی با استعدادهای خوب، درخشان و تحصیلات بالا به سبب جایگاه دینی، مذهبی و اسلامی حوزه، گرایش ورود به حوزه‌های علمیه پیدا می‌کنند و جای تأسف دارد که به سبب کمبود امکانات و محدودیت پذیرش نمی‌توانیم همه افراد علاقه‌مند را بپذیریم.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: باید دانشجویانی که در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و افرادی که با تحصیلات دیپلم و سیکل وارد حوزه می‌شوند، استعدادیابی شوند و با توجه به نیازهای جامعه مسیر درستی را برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این‌که امروزه مردم از یک فرد روحانی تنها انتظار اداره یک مسجد یا خواندن نماز جماعت ندارند، اظهار داشت: باید در حوزه‌های علمیه افرادی را تربیت کنیم که در اداره نظام و جامعه اسلامی در سطح کشور، بین‌الملل و همچنین تبلیغ دین و اسلام در سطح جهان حضور فعال داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به دامنه‌‌ای که انقلاب برای حوزه ترسیم کرده باید روند سنتی حوزه که طلاب تحت نظارت استاد و مدیر نبوده و استعداد‌یابی نمی‌شدند به گونه‌ای شود که وقتی طلاب وارد حوزه می‌شوند تحت نظارت مدیران باشند، استعدادیابی شود تا در آینده پژوهشگرانی صاحب نظر، مبلغانی توانمند و استادانی موفق باشند.

مدیر کل حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان داشت: متأسفانه استعدادیابی در مدارس علمیه در دوره مقدمات کم است و پس از پایان دوره مقدمات نیز به سبب متأهل بودن طلاب و گستردگی درس‌های استادان، فرصتی برای استعدادیابی از میان طلاب از سوی استادان به وجود نمی‌آید.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این‌که وجود مراکز استعدادیابی در حوزه‌های علمیه از واجبات است، خطاب به مسؤولان کانون پرورش استعداد پژوهشگری طلاب گفت: باید کانون پژوهشگری طلاب به مرکز استعدادیابی حوزه‌ علمیه تبدیل شود به گونه‌ای که پرورش استعداد پژوهشگری طلاب زیر شاخه آن شود.

وی افزود: باید حیطه کاری کانون پرورش استعداد پژوهشگری طلاب گسترش یابد و با وجود علاقه و ظرفیت‌ها بالایی که در این کانون‌ وجود دارد حوزه‌ علمیه نیز به هیچ وجه نمی‌گذارد این کانون تعطیل شود.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) ابراز داشت: استعداد افراد نیز همانند معادن طلا و نقره است که نیاز به کشف دارد، باید استعداد طلاب کشف شود و با برنامه‌ریزی دقیق، برداشت موانع از بالقوه بودن به بالفعل شدن تبدیل شود.

وی اضافه کرد: امروزه با توجه به گسترش علوم نمی‌توان تنها از بزرگان و علمای گذشته تقلید کرد، امروز نیازهای جامعه متفاوت از گذشته است و ما این تفاوت را می‌توانیم در استفتائاتی که مردم از مراجع می‌کنند ببینیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: امروزه مسائل جدیدی در زمینه‌های حقوقی، روابط میان افراد و فقه به وجود آمده از این‌رو باید مجتهدان آینده بتوانند پاسخ‌گویی نیازهای جامعه باشند، همچنین مطرح شدن مباحثی همچون دهکده جهانی و گستردگی ارتباطات نیاز به آن دارد که استعدادهای طلاب کشف شود.

مدیر کل حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که علوم بسیار گسترده است، اظهار داشت: باید طلاب استعدادیابی شوند تا بتوانند از عمر و جوانی خود استفاده بهینه کنند، همچنین از استادانی که کوله‌باری از تجربه را دارند بهر‌ه ببرند.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های من این است که خدای ناکرده طلبه‌‌ای پانزده سال یا بیشتر در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل شود ولی نقطه نظراتش مورد بررسی قرار نگیرد، استعدادش کشف نشود و خود طلبه نیز نیازهای جامعه را نشناسد.

آیت‌الله بوشهری در پایان گفت: اگر استعداد طلبه شکوفا شود در او حس اعتماد به نفسی ایجاد می‌شود و نتیجه این اعتماد به نفس شناخت جایگاه و آینده او می‌شود./993/پ202/ع

ارسال نظرات