۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۱۵۱۲۵۵
کارشناس رادیو معارف مطرح کرد؛

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رادیو معارف گفت: یکی از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان پرهیز از تحقیر، سرزنش و تنبیه نوجوان است، باید به نوجوان اجازه اظهار نظر داده شود.
حجت الاسلام عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس رادیو معارف در برنامه پرسمان تربیتی کودک و نوجوان با اشاره نیازهای نوجوانان گفت: یکی از نیازهای نوجوان نیاز به موفقیت و اعتماد به نفس است اما چگونه می توان اعتماد به نفس را در نوجوان افزایش داد.

چگونه اعتماد به نفس را در نوجوان افزایش دهیم

وی در ادامه افزود: اعتماد به نفس در مقابل توکل به خدا یا اینکه خدای ناکرده به خداوند پشت کند نیست بلکه باور اینکه خدا به او توانایی هایی را داده و او می تواند آنها را رشد دهد است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس این است که والدین از تحقیر، سرزنش و تنبیه نوجوانان بپرهیزند، یعنی والدینی که فرزندان را تحقیر و سرزنش یا تنبیه می کنند باعث می شوند که نوجوان اعتماد به نفسش را از دست بدهد، یا توجه به اینکه نوجوانان به سنی رسیده اند که نباید دیگر تحقیر و تنبیه شوند.

این کارشناس حوزوی خاطر نشان کرد: بعضی نوجوانان به خاطر تحقیرهایی که می شوند به انحراف کشیده می شوند، نوجوانانی که تحقیر و یا تنبیه می شوند برای نشان دادن توانایی های خود و یا برای جلب توجه والدین خود به انحراف کشیده می شوند.

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه به فرزندان اجازه اظهار نظر بدهیم، به آنها نشان دهیم که نظرشان برای ما مهم است و به نظر آنها احترام می گذاریم. اگر می دانیم در زمینه ای موفق هستند اجازه بدهیم در جمع عنوان موفقیت های نوجوانان و بروز این موفقیت ها باعث افزایش اعتماد به نفس در آنان می شود.

وی افزود: یکی دیگر از راههای افزایش اعتماد به نفس این است که سعی کنیم ما والدین هم برای فرزندانمان الگوهای مناسبی باشیم اگر فرزندان این جمله ها را زیاد از والدین بشنوند که: نمی توانیم، نمی شود، حالا نمی شود، من نمی توانم، زورش را ندارم، این جملات را وقتی پدر و مادر زیاد استفاده کنند این باعث کاهش اعتمادبه نفس می شود. 

حجت الاسلام تراشیون ابراز داشت:  راهکار آخر اینکه سعی کنیم محیط خانه را برای نوجوان امن و آرامش بخش کنیم، نوجوانی که هر لحظه احتمال می دهد که پدر و مادر سرش داد بکشند نمی تواند توانایی هایش را بروز دهد./919/ت302/ن

ارسال نظرات