۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۵۲۴۸۷
مدیر گروه فقه و سیره رادیو معارف؛

رادیو معارف در ارائه سبک زندگی نبوی پیشرو است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فقه و سیره رادیو معارف گفت: تمام تلاش رادیو معارف این است که با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها در نهادینه‌سازی سیره رسول خاتم و خاندان پاک آن حضرت قدمی بردارد.
حجت‌الاسلام محمد مهدي صفايي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو معارف، به بهانه اجرای «طرح پیامبر رحمت» و حضور عطر نبوی در فضای برنامه‌سازی شبکه‌های صدای رسانه ملی به ویژه رادیو معارف، با حجت الاسلام محمد مهدی صفایی، مدیر گروه فقه و سیره این رسانه به گفت‌وگو پرداخته و از فعالیت‌های این گروه در ساخت برنامه‌های مرتبط با شخصیت پیامبر اعظم(ص) آگاه شدیم.

بخشی از این گفت‌وگو بدین شرح است:
نقش رسانه‌ها و به طور خاص رادیو معارف، به عنوان یک رسانه دینی، در رفتارسازی براساس آموزه‌های دین چگونه است؟
یکی از مأموریت‌های رسانه رفتارسازی است، با توجه به این‌که قشر وسیعی از مردم با رسانه‌ها، به ویژه رسانه ملی یعنی رادیو و تلوزیون، در ارتباط‌‌اند، تأثیر‌پذیری و الگوگیری آنها از رسانه‌ها قابل توجه است، در حقیقت رسانه‌ها نقش مهمی در رفتارسازی دارند و با مدیریت صحیح می‌توانند مروج رفتار اخلاق‌محور و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی باشند.
ویژگی رسانه‌های شنیداری سهل‌الوصول بودن آنها است، مخاطبان رادیو به راحتی می‌توانند در منزل، داخل خودرو، در محیط کار، در فضای باز و تفریحگاه‌ها از برنامه‌های رادیو استفاده کنند، باید توجه داشته باشیم که فقط سخنان مهمان یا کارشناس برنامه و محتوا و موضوع برنامه رفتارساز نیست، بلکه شیوه سخن گفتن مجری، شیوه ارتباط با مخاطب، میزان تسلط مجری یا مهمان برنامه به موضوع، نوع موسیقی و وله‌هایی که برای جذابیت برنامه استفاده می‌شود و خلاصه تمام آنچه از طریق امواج به مخاطب منتقل می‌شود، می‌تواند رفتارساز باشد.
رادیو معارف در میان رسانه‌های شنیداری، و حتی در میان سایر رسانه‌ها، در حوزه دین و تبیین معارف اسلامی نقش مرجع دارد، یعنی هرآنچه درقالب‌های مختلف هنری و برنامه‌سازی، از این رسانه به مخاطب القا شود، به گونه‌ای، برای مخاطب سند است و آنرا به عنوان آموزه  دینی تلقی می‌کند، با توجه به این نکته و با توجه به نقش رادیو معارف و مدیریت آن به عنوان دبیر شورای معارف معاونت صدا، وظیفه این رسانه و برنامه‌سازان و کارشناسان آن وظیفه‌ای حساس است.
رادیو معارف موظف است در حوزه برنامه‌سازی و رفتار‌سازی مبتنی بر آموزه‌های دین، غنی‌ترین و مستدل‌ترین منابع و قوی‌ترین کارشناسانِ دینی را در اختیار بگیرد و در انتخاب قطعات آوایی، کلامی، پیامی و روایی بیشترین دقت را داشته باشد.
با توجه به ماموریت رادیو معارف در عرصه  رفتار‌سازیِ مبتنی بر آموزه‌های دین، نقش این رسانه در تبیین سیره  نبیّ مکرم اسلام(ص) و خاندان وحی چیست و چه برنامه‌هایی داشته‌است؟
با توجه با فرموده پیشوایان دین که «اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را می‌شناختند، از ما تبعیت می‌کردند»، رادیو معارف موظف است کلام، رفتار، و سیره زیبای‌ پیامبر رحمت و خاندان وحی را در قالبی زیبا و بدن کمتری اعوجاج و انحراف یا برداشت سلیقه‌ای یا نازیبا به مخاطب ارائه دهد، بی‌گمان عشق و ارادت پیروان مکتب اهل بیت و فطرت خداجوی سایر مخاطبان وقتی این زیبایی‌ها را بشنود از آن الگو می‌گیرد و تلاش می‌کند رفتار خود را با رفتار آن بزرگواران را به عنوان امام، مقتدا و انسان کامل یا رفتاری مبتنی بر فطرت پاک الهی و انسانی تطبیق دهد و از آنان الگو بگیرد.
تمام تلاش رادیو معارف این است که با بهره‌گیری از ظرفیت علمی و پژوهشی حوزه، دانشگاه و مراکز دین پژوهشی در بخش‌های محتوایی، ساختاری و برنامه‌سازی به این مهم دست یابد و در نهادینه‌سازی سیره رسول خاتم و خاندان پاک آن حضرت قدمی بردارد، گفتنی است تمام برنامه‌های رادیو معارف برگرفته از آموزه‌های وحیانی و گفتار و سیره مفسران راستین وحی است به گونه‌ای که مخاطبان رادیو می‌توانند هر برنامه از برنامه‌های این رسانه را به عنوان واحدی معرفتی تعقیب کنند و در عرصه‌های مختلف رفتار فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و تربیتی به کار بگیرند.
در واقع رادیو معارف تلاش کرده است با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های دینی، در سطح‌های مختلف عمومی، نیمه تخصصی و تخصصی دانشگاهی معرفتی و رفتارساز راه بیندازد تا هر مخاطب به مقتضای سطح علمی و درک معرفتی خود از برنامه‌های مختلف آن استفاده کند.
ماموریت گروه فقه و سیره  رادیو معارف برای تبیین سیره  پیامبر رحمت و خاندان وحی(صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین) چیست؟
یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های گروه فقه و سیره رادیو معارف برنامه‌سازی در حوزه تاریخ و سیره خاندان وحی(صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین) است، برنامه‌های این گروه در این حوزه دو گونه‌اند، دسته‌ای از برنامه‌های حوزه تاریخ و سیره گروه مستمر و ادامه‌دارند و دسته‌ای دوم، برنامه‌های ویژه که در ایام مناسبتی و سالروز میلاد یا رحلت و شهادت خاندان وحی طراحی، تولید و پخش می‌شوند.
در بخش برنامه‌های مستمر، یک دوره تبیین سیره خاندان وحی را از سال‌های آغازین تأسیس رادیو، با عنوان «سیره  نبوی» و با کارشناسی آیت‌الله سیداحمد خاتمی شروع کردیم و پس از آن «سیره  علوی، فاطمی، حسنی و حسینی» را با همین کارشناس، به صورت مبسوط، و با توجه به عرصه‌های مختلف زندگانی آن بزرگواران بررسی کردیم و از محرم‌الحرام سال جاری(1434 ه.ق) بررسی سیره  امام سجاد(ع) را با عنوان «سیره  سجادی» آغاز کرده‌ایم.
«زلال تاریخ» و «راز سرنوشت» از دیگر برنامه‌های مستمر گروه در حوزه تاریخ اسلام است که در برنامه  نخست تاریخ صدر اسلام به ویژه زندگانی پیامبر بزرگوار اسلام(ص) از نگاه شیعه و به صورت تحلیلی با کارشناسی حجت‌الاسلام محمدرضا جباری تهیه و پخش می‌شود و در برنامه دوم، سرگذشت اصحاب و یاران نیک و بد خاندان وحی با هدف تبیین ریزش‌ها و رویش‌ها و تأثیرات فکری، اعتقادی و اجتماعی آن بررسی می‌شود.
«پرسمان تاریخی» یکی دیگر از برنامه‌های مستمر و مربوط به تاریخ اسلام است که به صورت پرسش و پاسخ با رویکرد تاریخی و با کارشناسی استاد مهدی پیشوایی تولید و پخش می‌شود.
در بخش برنامه‌های ویژه و مناسبتی، کمیته‌ای متشکل از برخی برنامه‌سازان و تعدادی از مدیران و با دبیری گروه فقه سیره تشکیل شده است که مناسبت‌های هر ماه حدودا یک تا دو ماه قبل رصد و منابع محتوایی مرتبط با آن مناسبت‌ها از سوی برنامه‌سازان مطالعه و محوریابی می‌شود، سپس در جلسات طرح و نظارت این کمیته بررسی شده و با توجه به شرایط و موقعیت سیاسی اجتماعی و نیاز‌های روز جامعه، محورهای موضوعی ویژه‌برنامه‌های مناسبتی که غالبا به صورت زنده تهیه و پخش می‌شوند تعیین می‌گردد.
گفتنی است این کمیته از آغاز سال 91 شمسی فعالیت خود را آغاز کرده‌است و ارزیابی‌ها از موفقیت و تأثیر‌گزار بودن آن حاکی است.
با توجه به آنچه گفته شد، گروه فقه و سیره  رادیو معارف در ایام دهه پایانی صفر و همگام با طرح بزرگ «پیامبر رحمت» از سوی شورای معارف معاونت صدا برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد که بدین شرح است:
سه ویژه‌برنامه به صورت پرسش و پاسخ، با عنوان «پرسمان» و با موضوعات تاریخ و سیره  پیامبر اسلام، سیره  مدیریتی و سیره  تربیتی آن بزرگوار؛ ده برنامه  ترکیبی، با عنوان «سیره  نبوی» و با موضوعات ضرورت شناخت سیره  نبوی، سیره  اخلاقی، سیره  خانوادگی، سیره  تربیتی، سیره  تبلیغی، سیره  مدیریتی، سیره  حکومتی و بررسی جایگاه آزادی، عدالت و مردم در سیره  حکومتی پیامبر اعظم(ص) ؛ دو ویژه‌برنامه  زنده به مناسبت سالروز رحلت رسول مهر و رحمت و شهادت امام حسن مجتبی(ع‌) با عناوین «دریای ماتم» و «روضه  خورشید» که به تبیین مظلومیت‌های پیامبراعظم(ص) و آثار اجتماعی آن بعد از رحلت حضرت و بررسی شاخصه‌های اصلی جامعه نبوی خواهند پرداخت./907/د101/پ
ارسال نظرات