۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۵۲۵۷۵
کارشناس رادیو معارف مطرح کرد؛

مشروعیت قیام امام حسین از دیدگاه عامه

کارشناس رادیو معارف گفت: امام حسین (ع) براساس فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و کسی از مسلمانان نمی تواند بگوید که این قیام مشروعیت نداشته است.
پرسمان تاريخ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد تقی قادری استاد حوزه و دانشگاه در برنامه پرسمان ویژه ماه صفر در پاسخ به این سوال که «با توجه به اینکه اهل سنت اطاعت اولوالامر را واجب می دانند چگونه می توان واقعه عاشورا و قیام سیدالشهدا (ع) را توجیه شرعی و دینی کرد؟» گفت: برادران اهل سنت این را قبول دارند به دلیل اینکه در کتابهای تاریخی آنها نوشته شده قبل از اینکه در کتابهای شیعه نوشته شود.

نقض عهد نامه از سوی معاویه

وی در ادامه افزود: معاویه با امام حسن (ع) صلح منعقد کرد آن صلح نامه شش ماده دارد، که یکی از مواد آن این است که اگر معاویه از دنیا رفت حق ندارد قبل از فوتش کسی را به عنوان جانشین انتخاب کند، حتی اگر فرزندش باشد.

حجت‌الاسلام قادری اظهار داشت: معاویه نقض عهد کرد و یزید را به عنوان خلیفه مسلمین انتخاب کرد، توجیه شرعی قیام حضرت سید الشهدا (ع) حتی از دیدگاه اهل سنت این است«اطاعت از اولوالامر واجب است تا زمانی است که خود اولوالامر نقض عهد نکرده باشد»که معاویه نقض پیمان کرد،  بنابراین قیام حضرت سیدالشهدا در برابر نقض عهدی است که معاویه کرده و کاملا جنبه شرعی و قانونی دارد.

اولوالامر باید عادل باشد

کارشناس رادیو معارف خاطر نشان کرد: علمای اهل سنت اطاعت از الوالامر را شرط می دانند اما اولوالامری را شرعی می دانند که عادل باشد و از نکات مهم این است که در منابع دست اول اهل سنت، همه اتفاق نظر دارند که یزید یک فرد فاسق و فاجر به معنای کامل کلمه بود یعنی محرمات را انجام می داد و واجبات را ترک می کرد.

وی ادامه داد:  بنابراین بر فرض اینکه از نظر اهل سنت اطاعت اولوالامر واجب باشد آن اولوالامری است که از حداقل قضیه یعنی عدالت برخوردار باشد، یزید به این دلیل مشروعیت نداشت که فردی فاسق و فاجر بود و حضرت سیدالشدا (ع) در مقابل کسی قیام می‌کند که امام عادل نیست، در نتیجه از نگاه خود اهل سنت این قیام قابل قبول است.

کفر علنی یزید و انکار معاد

حجت الاسلام قادری ابراز داشت: اگر ما فرض را بر این بگذاریم که اهل سنت اطاعت رهبر حتی رهبر ظالم را هم واجب بدانند، در حالی که بعضی این عقیده را ندارند ما فرض را بر این می گذاریم، مشکلی که وجود دارد این است که یزید کافر است، کفر بالاتر از ظالم است دلیل کفرش هم منابع دست اول اهل سنت و کتابهای اهل سنت است دلیل روشنش همان شعر معروفی است که یزید خوانده و در تمام منابع اهل سنت ذکر شده که در آن شعر یزید معاد و نبوت را انکار می کند.

وی ادامه داد: هیچ یک از اهل سنت هم قبول ندارند کسی که می خواهد جایگزین پیامبر اسلام باشد، تظاهر به کفر کند نه مسلمان بودن و حضرت سیدالشهدا بخواهد با چنین کسی بیعت کند، قطعا اهل سنت  هم می پذیرند تنها راهی که برای امام حسین (ع)  وجود داشت قیام در مقابل رهبری است که نام مسلمان دارد ولی عملا اعتقاد به کفر دارد و منکر معاد است.

امر به معروف و نهی از منکر

این کارشناس تاریخ یادآور شد: نکته مهم این است که حضرت سیدالشهدا براساس امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد، هیچ مسلمانی قبول ندارد که امام حسین (ع) فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را نادیده بگیرد تا یزید با کفر آشکار امر به منکر و نهی از معروف کند.

وی در پایان گفت: امام حسین (ع) قبل از خروج از مدینه برنامه آینده خود را براساس امر به معروف و نهی از منکر که همه مسلمین آن را  قبول دارند و مورد اختلاف کسی نیست تبیین کرد و کسی نمی تواند بگوید که نهضت امام مشروعیت نداشت./919/پ202/ن

ارسال نظرات