۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۵۲۹۵۲
حجت الاسلام پناهیان:

مبارزه با تظاهر به زهد و خدمت به مردم سیره حکومتی امام رضا است

خبرگزاری رسا ـ خطیب برجسته حوزه علمیه با تأکید بر این که امام رضا(ع) با تظاهر به زهد مبارزه کردند و خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دادند، گفت: مردم باید از مسؤولان خدمت بخواهند برخی ظواهر دینی را رعایت می کنند اما با انصاف با مردم برخورد نمی کنند.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان خطیب برجسته حوزه علمیه بامداد شنبه در برنامه «تمنا» که از شبکه قرآن پخش شد، با بیان این که امام رضا(ع) برای تبیین دین از همه فرصت ها استفاده کردند، گفت: مأمون با آوردن امام رضا(ع) به خراسان می خواست از قداست ایشان بکاهد اما مشاهده کرد که حکومت خودش جذب قداست امام شده است.
وی ادامه داد: وقتی مأمون متوجه شد که با سرپرستی سیاسی امام رضا(ع) دیگر جایگاهی در حکومت نخواهد داشت، ایشان را از نیمه راه امام جماعتی نماز عید فطر برگرداند.
این خطیب برجسته حوزه علمیه با اشاره به این که در فرهنگ دینی، رهبران دینی به عنوان رهبر جامعه پذیرفته می شوند، ابراز کرد: این امر نشان می دهد که سیاست جدای از دیانت نیست و رفتار امام رضا(ع) نیز نشان دهنده عدم جدایی دین از سیاست بود.
حجت الاسلام پناهیان عدالت را رکن اساسی حکومت داری دانست و اظهار کرد: عده ای صوفی مسلک به امام رضا(ع) گفتند که در حکومت از شیوه پادشاهان باید فاصله گرفت و زهد در دین را عملی کرد، ایشان فرمودند؛ یوسف پیامبر(ع) بر تاج و تخت نشسته بود اما عدالت را اجرا می کرد.
وی تصریح کرد: امام رضا(ع) حکومت را قبول نداشت و از روی اجبار در حکومت وارد شد اما اصول یک حکومت دینی را تثبیت کرد و جلوی انحرافات را گرفت، ایشان زهد داشت اما تظاهر به زهد نمی کرد.
این خطیب برجسته حوزه علمیه با تأکید بر این که امام رضا(ع) با تظاهر به زهد مبارزه کردند و خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دادند، ابراز کرد: مردم باید از مسؤولان خدمت بخواهند برخی ظواهر دینی را رعایت می کنند اما با انصاف با مردم برخورد نمی کنند.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به سیره حکومتی اما رضا(ع) در زمان ولایتعهدی، گفت: امام رضا(ع) در این مدت بارقه ای از امید را در میان مردم زنده کردند به گونه ای که مردم آروز داشتند که حکومت به دست ایشان بیفتد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که برخی از پذیرفتن ولایتعهدی امام خوشحال شدند و گفتند که ایشان از غربت بیرون آمدند، افزود: امام رضا(ع) در این باره فرمودند؛ آنها حکومت را به این سادگی از دست نمی دهند چون می دانستند که اگر حکومت به ما برسد آنها دیگر جایگاهی نخواهند داشت.
وی با اشاره به خدماتی که امام رضا(ع) در زمان ولایتعهدی به مأمون کرد، ابراز داشت: مأمون نهایت بهره را از امام برد اما حق ایشان را ادا نکرد؛ این از ویژگی های قدرت طلبی است که حتی به کسانی که به آنها کمک کرده اند نیز رحم نمی کنند.
این خطیب برجسته حوزه علمیه در پایان بر ضرورت بهره گیری از سیره امام رضا(ع) شد و اظهار کرد: استفاده از سیره امام رضا(ع) موجب ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه می شود./927/پ202/ج  
ارسال نظرات