۰۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۱۵۴۲۷۵
مدیر پژوهشی ستاد احیای امربه معروف و نهی ازمنکر کشور:

روحانیان در سخنرانی‌های خود تذکر لسانی را احیا کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیر پژوهشی ستاد احیای امربه معروف و نهی ازمنکر کشور گفت: طلاب و روحانیان باید در سخنرانی‌های خود، امربه معروف و نهی ازمنکر را ترویح کرده و احیا کنند؛ این به معنای امر به معروفات و نهی از منکرات نیست؛ بلکه باید در مذمت بی‌تفاوتی و ضررهای ترک این فریضه در جامعه صحبت کنند.
امر به معروف و نهي از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسین توانایی، مدیر پژوهشی ستاد احیای امربه معروف و نهی ازمنکر کشور، شب گذشته در جلسه‌ای با جضور جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه که در سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، به بیان شیوه تذکر لسانی و راه‌های همگانی شدن امربه معروف و نهی ازمنکر پرداخت.

وی در ادامه افزود: نیروی انتظامی به تنهایی قادر نیست با منکرات مبارزه کند و مفسدان را از انجام منکرات باز دارد؛ مردم باید فرهنگ امربه معروف و نهی ازمنکر را بیاموزند تا بدون نیاز به نیروی انتظامی، منکری در ملأ عام انجام نشود.

این محقق و پژوهشگر در بیان مولفه‌های امربه معروف و نهی ازمنکر خاطرنشان کرد: تبلیغات محیطی، تکریم، تذکر لسانی، تکرار همگانی، تأثیر و تشکر مولفه‌های امربه معروف و نهی ازمنکر هستند که در مقام تذکر دادن باید رعایت شوند.

حجت‌الاسلام توانایی اظهار داشت: یکی از راه‌های تبلیغات محیطی، نصب تابلو و بنرهای تبلیغی در مورد امربه معروف و نهی ازمنکر است؛ وقتی چشم مردم با چنین تبلیغاتی عادت کند، در مقابل شخصی که آن‌ها را از منکر نهی می‌کند کمتر جبهه گرفته، متوجه فواید آن می‌شوند و راه تذکر لسانی را می‌آموزند.

مدیر پژوهشی ستاد احیای امربه معروف و نهی ازمنکر کشور بیان داشت: طلاب و روحانیان نقش بسزایی در تبلیغات محیطی تذکر لسانی دارند؛ آن‌ها باید در سخنرانی‌های خود، امربه معروف و نهی ازمنکر را ترویح کرده و احیا کنند؛ این به معنای امر به معروفات و نهی از منکرات نیست؛ بلکه باید در مذمت بی‌تفاوتی و ضررهای ترک این فریضه در جامعه صحبت کنند.

وی ادامه داد: شخصی که نهی از منکر می‌شود نباید احساس حقارت کند بلکه ناهی از منکر باید با تکریم وی و با برخوردی که آن شخص احساس عزت کند، وی را از انجام منکر باز داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: تذکر دادن باید دلسوزانه باشد به این معنی که با لحنی آرام و دلسوزانه وی را از منکر و خطای خود آگاهی داد و مضرات این منکر را به آن شخص گوشزد کرد.

وی با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب و در بیان چهارمین مولفه امربه معروف و نهی ازمنکر تأکید کرد: تأثیر یک بار تذکر دادن 10 نفر به مراتب بیشتر از تأثیر 10 بار تذکر دادن یک نفر است چون شخص منهی وقتی می‌بیند همه وی را از عملش نهی می‌کنند خجالت کشیده و دیگر آن منکر را انجام نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام توانایی اظهار داشت: هرچند که احتمال تأثیر به عنوان یکی از شرایط امربه معروف و نهی ازمنکر ذکر شده است اما در مقام عمل اگر بقیه مولفه‌های امربه معروف و نهی ازمنکر رعایت شود، احتمال تأثیر قطعی می‌شود.

مدیر پژوهشی ستاد احیای امربه معروف و نهی ازمنکر کشور بیان داشت: تشکر آخرین مولفه امربه معروف و نهی ازمنکر است و باید پس از این‌که شخص به امر یا نهی شما توجه کرد و خود را اصلاح کرد از وی تشکر کرد؛ گاهی اوقات باید با دادن هدیه تشکر کرد و گاهی می‌توان فقط با یک تشکر لسانی از وی قدردانی کرد.

وی تأکید کرد: تردید، ترس، تکبر، توهین، تهدید و تعرض از آسیب‌های امربه معروف و نهی ازمنکر است که لازم است ترک شوند تا بتوان تذکر لسانی را همگانی کرد.

این محقق و پژوهشگر بیان داشت: وقتی تذکر لسانی گفتن و رفتن باشد، دیگر ترسی نسبت به تذکر دادن وجود نخواهد داشت؛ بنابراین باید از توهین و تهدید یا تعرض به منکر پرهیز کرد تا ترسی نسبت به نهی از منکر وجود نداشته باشد، هنچنین تذکر ما تأثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام مجید بیگ‌زاده، مدیر روابط عمومی ستاد امربه معروف و نهی ازمنکر استان قم نیز از طلابی که در این فریضه کوتاهی نمی‌کنند و با نهی از منکر خود با فساد مبارزه کرده و فرهنگ تذکر لسانی را ترویج ‌می‌دهند، قدردانی و ابراز رضایت کرد.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: تذکر لسانی، وظیفه همگانی است، هیچ‌کس نباید نسبت به منکر بی تفاوت باشد، این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد که طلاب و روحانیان بزرگترین نقش در احیای امربه معروف و نهی ازمنکر را دارند.

حجت‌الاسلام بیگ‌زاده خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه‌ای که با بعضی مسؤولان کشوری داشتند، آن‌ها را از برخورد نظامی در برابر شخص منکر نهی و امربه معروف و نهی ازمنکر را به گفتن و رفتن تفسیر کردند.

وی در پایان گفت: مقابله کردن و پرخاشگری در برابر شخصی که منکری انجام می‌دهد احتمال تأثیر را پایین می‌آورد، بلکه باید با لحنی دلسوزانه وی را متوجه خطای خود کرد و در مقابل توهین و یا رفتار خشونت‌آمیز وی فقط سکوت کرد و آن محل را ترک کرد./997/پ202/ن

 

ارسال نظرات