۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۵۴۴۴۰
از سوی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان:

نشست هم‌اندیشی ساخت اجتماعی طلاق در ایران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست هم‌اندیشی ساخت اجتماعی طلاق در ایران از سوی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.
دفتر مطالعات و تحقيقات زنان حوزه علميه خواهران مشارکت اجنماعي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، در نشست هم‌اندیشی ساخت اجتماعی طلاق در ایران، کرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی دیدگاه‌های خود را پیرامون ساخت اجتماعی طلاق در ایران بیان کرد و حجت‌الاسلام بستان عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، به عنوان کارشناس جلسه به نقد و بررسی موضوع پرداخت.

کرمی ابراز داشت: طلاق از جمله مسائل اجتماعی در ایران است که در دهه‌های گذشته در ساخت‌ اجتماعی‌اش دگرگونی‌هایی ایجاد شده است؛ موضوع تحقیق حاضر،‌ چگونگی ساخت‌یابی اجتماعی طلاق در ایران‌ است.

وی با بیان این‌که به منظور تحلیل موضوع در این تحقیق، از مدل نظری واقع‌گرایی تحلیلی پارسونز با روش تحلیل ثانویه استفاده شده است، افزود: در این تحقیق بر آنیم  با بررسی ساخت اجتماعی طلاق به روند تغیرات در ابعاد عینی و ذهنی مؤثر در ساخت اجتماعی طلاق بپردازیم و به فهم واقعیت طلاق در ایران نزدیک شویم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به افزایش میزان کمی طلاق در ایران در طول سه دهه اظهار داشت: چنین روندی نشان‌گر افزایش طلاق‌ها در میان افراد ازدواج‌کرده دانشجو در شهرهاست؛ این وضعیت عینی با توجه به ساخت ذهنی ایرانیان معنادار خواهد شد.

کرمی در ادامه با بررسی چهار مؤلفه ساخت قدرت در خانواده، شیوه پوشش زنان «با تأکید بر نگرش به حجاب»، نگرش درباره نقش‌های جنسیتی «با تأکید بر اشتغال زنان» و شیوه همسرگزینی در سال‌های 1353 و 1383 تصریح کرد: با توجه به این داده‌ها، وضعیت نگرشی ایرانیان در طول سه دهه، از درون‌همسرگزینی به برون‌همسرگزینی، تغییر در نگرش به پوشش و حجاب، کاهش میزان اقتدار مردانه در خانه «ساخت قدرت» و افزایش میزان اشتغال زنان در بیرون خانه تغییر یافته است.

وی بیان داشت: تغییر نگرش‌ها در مؤلفه‌های یاد شده با ابعاد عینی جمعیتی مؤثر برافزایش طلاق سازگار است.

در ادامه این نشست دکتر بستان، با ذکر نقاط قوت و مثبت تحقیق صورت گرفته، نظریاتی را در این مورد ارائه کرد./997/د102/ی

ارسال نظرات