۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۱۵۵۲۸۳
به همت حوزه علمیه خواهران زنجان؛

نشست بررسی نقش زنان در انقلاب اسلامی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با سی و چهارمین سالگرد انقلاب نشست بررسی نقش بانوان زنجانی در پیروزی انقلاب اسلامی به همت حوزه علمیه خواهران زنجان برگزار شد.
تظاهرات زنان در دوران انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، همزمان با سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گردهمایی باشکوه بانوان فرهیخته، طلاب و اساتید مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) زنجان امروز در سالروز اولین حضور حماسی بانوان زنجانی در تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی برگزار شد.

 

آذر آوازه، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان در این گردهمایی که در امامزاده سیّد ابراهیم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: بانوان زنجانی همگام با دیگر اقشار جامعه در دوران رژیم پهلوی با لبیک به ندای امام راحل به خیابان ها آمدند و علیه طاغوتیان زمان شعار دادند.

 

وی خاطرنشان کرد: زیباترین جلوه این حضور را حضور بانوان چادری در تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی بود که نشان داد؛ بانوان مؤمن و متدین زنجانی بر اساس اعتقادات اصیل دینی و شیعی خود به ندای رهبری لبیک گفته و برای سرنگونی شاه و دستگاه ظلم و ستم پهلوی فریاد بلند کردند.

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان تصریح کرد: اولین راهپیمایی زنان مسلمان که زلزله ای دیگر بر پایه های استبداد پهلوی بود، در تاریخ افتخارات بر صفحه غیرت و عزت و به نام مادران شرف و حریت زنجان ثبت شد که به دنبال آن تحرکات گسترده ای در سطح این استان علیه رژیم پهلوی صورت گرفت.

 

آوازه گفت: حرکت زنان زنجان الگویی شایسته برای ملت ایران از جمله شیر زنان افتخارآفرین ایران شد تا یک صدا علیه حکومت جور بخروشند و پایه های آن را فرو ریزند، امروز پس از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی بار دیگر شاهد حضور فعال بانوان زنجانی در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، علمی و سیاسی هستیم.

 

بنابر این گزارش، در سال های 57-1356 شعله های خشم و نفرت در زنجان زبانه کشید تا جایی که احمد مرتضایی یکی از جوانان غیور زنجان در راهپیمایی شب 1357/6/5 مجروح شده پس از انتقال به تهران به شهادت می رسد. پس از این واقعه زنان زنجان روز پنجشنبه 1357/6/9 در یک اقدام منحصر به فرد به صورت مستقل دست به راهپیمایی زدند.

 

روزنامه کیهان در شماره یازدهم شهریور 57 گزارش این راهپیمایی را چنین درج کرد: «دختران چادری زنجانی در حالی که عکس های احمد مرتضایی را در دست داشتند به تظاهرات آرام پرداختند و به طرفداری از آیت الله خمینی و به مخالفت با دولت شعار دادند....آنان در بیشتر خیابانهای شهر به پیاده روی پرداختند و بدون اینکه با دخالت ماموران روبه رو شوند به خانه های خود بازگشتند» روزنامه اطلاعات در تاریخ یکشنبه 12 شهریور تعداد زنان شرکت کننده در این راهپیمایی را 800 تن اعلام کرد.

 

کیهان در همین شماره عکسی از این راهپیمایی به چاپ رساند که در آن گروهی زن در حالی که همگی چادر مشکی به سر دارند دیده می شوند.آنان در چندین ردیف پشت سر هم صفی نسبتا طولانی تشکیل داده و قسمت اعظم خیابان را اشغال کرده اند. به دنبال این تظاهرات همه روحانیون شهر برای همدردی با زنان نمازهای جماعت خود را تعطیل و از رفتن به مساجد خودداری کردند. بدیهی است این نرفتن به مساجد و ترک نماز جماعت آن هم در ماه مبارک رمضان تاثیر فوق العاده مخربی بر چهره رژیم گذاشت.

 

به گزارش روزنامه اطلاعات روز شنبه 1357/6/11 نیز مغازه های زنجان همچنان تعطیل بود.در این روز گروهی در حدود چهارهزار نفر در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند در خیابانهای زنجان به تظاهرات وسیعی پرداختند.تظاهرکنندگان که گروه کثیری از آنان را زنان و دختران با چادرهای مشکی تشکیل می دادند ضمن دادن شعار و فرستادن صلوات از خیابانهای اصلی شهر عبور کردند.

 

روزنامه کیهان نیز در همین روز خبر این تظاهرات را چنین گزارش کرد: «زنان و دختران زنجان دومین تظاهرات خودرا دیروز برگزار کردند. تعداد دختران و زنان شرکت کننده در راهپیمایی دیروز به دوهزار نفر می رسید و هزاران تن از جوانان شهر نیز در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند دختران و زنان را همراهی می کردند.زنان و دختران تظاهرکننده مسیر کلیه خیابان های شهر را طی کردند و پس از اجتماع در یکی از مساجد شهر و توقفی کوتاه به خانه های خود بازگشتند.»/9351/پ203/ب

ارسال نظرات