۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۱۵۵۲۹۵
دبیرعلمی جشنواره علامه حلی حوزه علمیه تهران:

با انتخاب موضوعات ریز در پژوهش سریع‌تر به نتیجه می‌رسیم

خبرگزاری رسا ـ استاد پژوهش حوزه علمیه با تبیین ابعاد پژوهش و نویسندگی و اهمیت انتخاب موضوعات ریز برای پژوهش ابراز داشت: انتخاب جنگ جمل به‌عنوان موضوع پژوهش کلی است و بهتر است عوامل و یا پیامدهای آن برای موضوع انتخاب شود زیرا موضوعات ریزتر زمان رسیدن به نتیجه را کاهش می‌دهد.
حجت‌الاسلام علي اکبر رضايي، استاد پژوهش حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی اکبر رضایی، دبیر علمی جشنواره علامه حلی حوزه علمیه تهران روز یک‌شنبه پانزدهم بهمن‌ماه در آیین روز پژوهش مدرسه علمیه معیر تهران با اشاره به ضرورت یادگیری روش‌های انجام پژوهش گفت: تحقیق و پژوهش در جای خود تعاریف متفاوتی دارند اما در کل به معنای پاسخ به یک سؤال یا موضوع مجهول هستند و همچنین ابزار اصلی برای بیان تحقیق نویسندگی است.

وی ادامه داد: نویسندگی روش بیان یا انتقال تحقیق به دیگران است به‌طوری‌که اگر بهترین تحقیق را انجام بدهیم اما بیان و نگارش ما ضعیف باشد، اثر ما کنار گذاشته می‌شود و ضرورت دارد که نویسنده ساختار جمله‌سازی و نوع عبارت‌پردازی را یاد بگیرد.

این استاد پژوهش حوزه علمیه در ادامه این مطلب بیان داشت: نوشتن باید علاوه بر دارا بودن محتوای قوی طوری باشد که برای مخاطب قابل فهم بوده و بتواند آن را متوجه شود.

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به این‌که انتخاب موضوع تحقیق باید بر اساس شناخت خود و استعدادها باشد اظهار داشت: موضوع باید بر اساس علاقه و گرایش فرد انتخاب شود تا بار علمی وی را افزایش دهد.

دبیر علمی جشنواره علامه حلی حوزه علمیه تهران با بیان این‌که انتخاب موضوعات کلی باعث کسالت و خستگی می‌شود عنوان داشت: پس از انجام تحقیق نوبت به عرضه آن می‌رسد که لازمه آن داشتن بیانی زیبا، رسا و گیرا است.

این استاد پژوهش حوزه علمیه در ادامه گفت: برای نمونه انتخاب جنگ جمل به‌عنوان موضوع پژوهش کلی است و بهتر است عوامل و یا پیامدهای آن برای موضوع انتخاب شود زیرا موضوعات ریزتر زمان رسیدن به نتیجه را کاهش می‌دهد.

حجت‌الاسلام رضایی همچنین ابراز داشت: باید در انتخاب موضوع پژوهش تخصص لازم را داشته باشیم و اگر نداریم آن را تحصیل کنیم و توقع چاپ و استقبال از آن را نداشته باشیم./956/پ202/ص 

ارسال نظرات