۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۵۵۷۱۸
به مناسبت دهه فجر؛

ویژه‌نامه «کرانه فجر» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «کرانه فجر» به مناسبت دهه فجر در فضای مجازی منتشر شد.
کرانه فجر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «کرانه فجر» شامل دستاوردهای انقلاب، انقلاب‌های دیدنی، انقلاب‌های شنیدنی و مقالات در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
انقلاب بعد از 34 سال، مقبولیت ولایت فقیه از رموز پیروزی انقلاب بود، شکل‌گیری تمدن اسلامی در نگاه امم و رهبری، چشم‌انداز 1404 و جایگاه فعلی جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی در منطقه، نگاهی به کارنامه سی‌ساله اقتصاد ایران، تولید علم پس از انقلاب اسلامی، ارمغان انقلاب برای جوانان و دستاوردهای انقلاب برخی از موضوعات مطرح‌شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
شکل گیری تمدن اسلامی در نگاه امام و رهبری
در مقاله‌ای از ویژه‌نامه کرانه فجر می‌خوانیم: شکل گیری تمدن اسلامی، آرمانی است که سالها دغدغه بزرگان دین ما بوده است. در واقع از همان ابتدای اسلام، این مساله از موضوعات اصلی بود که پیامبر اکرم (ص) بدان توجه فراوانی داشتند.
قرن ها گذشت و اسلام و مسلمین فراز و نشیب‌های فراوانی دیدند تا این‌که سال 1357 شد و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید.
به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران، انقلاب اسلامی سرآغاز یک تحول بزرگ در جامعه انسانی بوده است، گرچه این حرف هنوز برای بسیاری درک ناپذیر است اما اندیشمندان بزرگی چون بهشتی و مطهری بر این حقیقت تأکید می کنند که عصر جدیدی با انقلاب اسلامی آغاز شده که نوع نگاه به انسان و نوع نگاه به جهان را تغییر می‌دهد و دنیای جدیدی را رقم می‌زند.
برپایی نظامی بر پایه اسلامیت و جمهوریت در کنار یکدیگر و سردادن شعار «نه شرقی، نه غربی» چیزی نبود که برای جهانیان مسبوق به سابقه باشد و در واقع حرف زدن از نظامی که می خواهد در کنار دموکراسی یا مردم سالاری، بر اسلامی بودن خود نیز تاکید کند، برای دنیا تازگی داشت.
از همان ابتدای شکل گیری این نظام امام خمینی(ره) حرف از صدور انقلاب اسلامی به میان آوردند و مطرح کردن این دغدغه در کنار دغدغه‌های دیگری همچون امت واحده اسلامی و یکپارچگی جهان اسلام برای مبارزه با استکبار جهانی نشان می داد که امام خمینی (ره) غیر از پیروزی انقلاب اسلامی، آرمان بزرگتری در سر دارند و آن، شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی است.
این تفکر و این آرمان بزرگ از آنجا ناشی می شد که امام خمینی(ره) این انقلاب را زمینه ساز برقراری حکومت عدل می دانستند، چنانچه فرموده اند:« امیدوارم که این نهضت و این انقلاب منتهی بشود به ظهور امام عصر(عج) و امیدوارم که این انقلاب ما به همه دنیا و مستضعفین صادر بشود.»
بر طبق همین امر، می توان مراحل مختلفی را برای شکل گیری تمدن اسلامی متصور بود که مهم‌ترین آنها «انقلاب اسلامی»، «دولت اسلامی»، «جهان اسلام» و در نهایت تمدن بزرگ اسلامی است.
انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی در منطقه
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه آمده است که تأثیر رهبری حضرت امام خمینی(ره) در بیداری مستضعفان و مسلمانان جهان بر هیچ‌کس پوشیده نیست، این تأثیر را باید از بعد مذهبی بسیار کم نظیر به شمار آورد، چون شخصیتی در جهان سراغ نداریم که تا این اندازه اندیشه‌ها، انقلاب و عملکردش بر عرصه بین‌المللی تأثیر گذاشته باشد.
امام خمینی معنای قدرت را نه تنها در جهان اسلام، بلکه در سراسر دنیا تغییر داد، قدرتی که قبل از او متکی بر منافع مادی بود، پس از پیروزی انقلاب تبدیل به احترام به عقاید، پرورش افکار و اطلاع‌رسانی شد.
نگاهی به سرگذشت رهبران انقلاب‌های جهان نشان می‌دهد که هیچ‌یک از آنها به اندازه امام خمینی(ره) توان برقراری ارتباط صمیمی و مردمی با طبقات مختلف اجتماعی را نداشتند، امام بیش از هر رهبر دیگری موفق شد، پیام اسلام را به زبان ساده به مسلمانان برساند و این یکی از اسرار بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی است.
همچنین ساده زیستی و دوری از تجملات موجب شد تا مردم او را بیش از هرکس دیگری برای رهبری اصلح بدانند، زندگی امام چه در دوران طلبگی و چه در زمان مرجعیت و چه در زمان به دست گرفتن رهبری مردم همراه با ساده زیستی بود و تمام هم و غم ایشان نجات امت اسلامی از گمراهی و عقب‌ماندگی مادی و معنوی بود، همانطور که این دغدغه خاطر وی در قبال همه ملت‌ها بود، ارسال پیام به گورباچوف و پاپ بیانگر این دغدغه بود که از راه هدایت و سعادت ابدی به سمت سعادت دنیا منحرف شده بودند.
امام خمینی(ره) را باید تنها اندیشمندی دانست طی چند قرن گذشته، هم به نظریه‌پردازی انقلاب پرداخت و هم خود آن را به اجرا گذاشت و در تاریخ کمتر می‌بینیم رهبرانی که هم بنویسند چرا باید انقلاب کرد و هم به میدان آیند و انقلابی که از آن سخن گفته‌اند را خلق کنند. به همین دلیل باید گفت ارتباط علم و عمل، از دلایل موفقیت امام در برپایی انقلاب اسلامی بود.
مهم‌ترین تأثیر امام خمینی و انقلاب اسلامی
یکی از مهم‌ترین تأثیرات امام خمینی و انقلاب اسلامی بهره‌گیری از دین در جهت ایجاد تحول مطلوب اجتماعی بود،‌ ایشان با تکیه بر دین مفهوم قدرت را تغییر دادند تا مسلمانان دریابند، قدرت واقعی همان قدرت الهی است و به کمک چنین قدرتی می‌توان به حقوق خویش دست یافت.
آگاهی سیاسی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکل‌های مردمی متعددی به طور خودجوش شکل گرفت و ارتباط این تشکل‌ها با دیگر نقاط جهان برقرار شد که البته خشم بسیاری از محافل غربی از جمله آمریکا را برانگیخت، مردم ایران بدون توجه به این واکنش‌ها، صدور بیداری اسلامی را ادامه دادند تا به برکت الگوی ارائه شده از سوی انقلاب اسلامی زمینه حضور سیاسی و اجتماعی مردم دیگر کشورها در این دو عرصه فراهم شود.
حجاب اسلامی، تصویری که انقلاب اسلامی از زن ارائه کرد، دو تأثیر مهم برجای گذاشته است، اول آنکه زن مسلمان، موجودی خانه‌نشین و منفعل نیست، برخلاف تصور غرب که تصور می‌کردند، زن ایرانی فعالیت اجتماعی نداشته و تنها به خانه‌داری مشغول است، دوم این‌که نگرش‌ به زنان مسلمان تغییر کرد.
وحدت دین و دولت، درحال حاضر جریان‌های اسلامگرا در میان مهم‌ترین گروه‌های سیاسی جهان قرار دارند و بر این باورند، دین و سیاست با یکدیگر ارتباط داشته و تفکیک ناپذیرند، این باور متأثر از انقلاب اسلامی و نظریه جهانگرایی آن یعنی تلفیق دین و سیاست است.
امام خمینی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این نظریه را به عنوان عالی‌ترین و وسیع‌ترین مظهر پیوند دین و دولت مطرح کرد و بر این عقیده بود که اراده مستضعفان، سرانجام به رهبری جهان از سوی آنان منجر می‌شود.
پیوند خوردن مذهب و سیاست اسلامی ناشی از انقلاب اسلامی، آمریکا را بر آن داشت که اسلام‌گرایی را از عوامل نابودی جهان دانسته و انقلاب اسلامی را خطر عمده‌ای برای منافع خود تلقی، در نتیجه تلاش کند از دشمنان جنبش‌های اسلامی، سیاسی حمایت کند.
ویژه‌نامه «کرانه فجر» شامل دستاوردهای انقلاب، انقلاب‌های دیدنی، انقلاب‌های شنیدنی و مقالات به تهیه‌کنندگی  و تنظیم عطاالله باباپور در بخش تاریخ ایران و جهان تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/پ
ارسال نظرات