۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۱۵۵۸۶۵
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی مطرح کرد؛

ضرورت توجه طلاب به مباحثه تفسیر قرآن

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز گفت: افراد بسیاری یک دور کفایه را خوانده‌اند اما به ندرت کسی پیدا می‌شود که یک دور تفسیر خوانده باشد، کسی که قرآن را کنار بگذارد زندگی او تلخ است.
حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز، پنج‌شنبه عصر در جمع روحانیان و طلاب استان فارس در دفتر طلاب این استان، گفت: اخلاص در قرآن به این معنا آمده است که نیت مادی و نیت پول نکنیم، همچنین در جایی آمده است که حرف از مادیات نزنیم.
وی افزود: قرآن نگفته است که اگر در برابر کار خیر انسان پولی دادند آن را دریافت نکند، بلکه نیت مادی نکند.
رییس ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: اگر نیت انسان خدایی باشد، خداوند انسان را همواره هدایت می‌کند، خداوند این هدایت را با فعل مضارع بیان کرده که نشان‌دهنده استمرار است.
وی ادامه داد: از ابتدای طلبگی نیت پول، پست و مقام نباشد، از دنیا استفاده کنید اما برای دنیا کاری نکنید.
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: انسان اگر برای خداوند درس بخواند هیچ‌گاه عقده‌ای نمی‌شود، انسان مخلص هیچ‌گاه قهر نمی‌کند یا از کار خود پشیمان نمی‌شوند، آنانی که قهر می‌کنند و استعفا می‌دهند نشان از آن است که به هدف خود نرسیده‌اند.
طلاب مباحثه تفسیری داشته باشند
وی با اشاره به این‌که دنیا چیزی نیست و متاع آن قلیل است، ابراز داشت: گاه انسان مشهور می‌شود اما پس از مرگ مردم او را فراموش می‌کنند.
رییس ستاد اقامه نماز گفت: تعطیلات را در دوران طلبگی خود کم کنید، تفسیر نمونه در دوران تعطیلات نوشته شد، قرآن تنها گفته است که برای نماز جمعه تعطیل کنید.
وی ادامه داد:‌ افراد بسیاری یک دور کفایه را خوانده‌اند اما به ندرت کسی پیدا می‌شود که یک دور تفسیر خوانده باشد، کسی که قرآن را کنار بگذارد زندگی او تلخ است، آیت‌الله مکارم بارها گفته‌اند که برکتی که کتاب تفسیر نمونه برای من داشت، هیچ کار دیگری برای من نداشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: طلاب مبتدی و سطوح بالا مباحثه تفسیر داشته باشند، در این زمینه بلندپروازی هم نکنید، برخی مباحث در تفسیر نمونه و نور وجود دارد که در تفسیرهایی مانند المیزان آمده است.
وی گفت: الان طلاب 120 روز در سال تحصیلی درس می‌خوانند و این امر مطلوبی نیست، همچنین اگر انسان از درس خسته شد باید به سراغ فعالیت‌های مناسب دیگر همچون ورزش برود، طلاب از دیدن فیلم پرهیز کنند.
رییس ستاد اقامه نماز ابراز کرد: باید در حوزه علمیه برخی سنت‌های اشتباه را کنار بگذارند، مسائلی که ریشه در عقل و وحی ندارد، این‌که آخوند باید همیشه مردم را گریه بیندازد، امر صحیحی نیست.
هر چه یاد می‌گیرید یادداشت کنید
وی گفت: ساعتی را به خنده صحیح و حکیمانه اختصاص دهیم، «و انه هو اضحک و ابکی»، می‌توان سایتی برای خنده راه انداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: آنچه از درس‌های حوزه علمیه می‌خوانیم یا واجب باشد یا مستحب یا نیاز فرد یا نیاز اجتماع، به عنوان مثال کسی تحقیق کرده است که آیا امام زمان(عج) زن و بچه دارد یا نه؟ این موضوع مشکل جامعه نیست.
وی افزود: طلاب به این فکر کنند که آیا می‌توان افراد بسیاری را که هنوز با اسلام آشنا نیستند مسلمان کرد و باید برای آنان فکری اندیشیده شود.
رییس ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: ادبیات عرب حوزه علمیه باید خوب خوانده شود، اما مطول لازم نیست، ادبیات ما بافتنی است، چرا باید آغاز ادبیات از «ضرب» شروع شود، خیلی بحث‌ها نه واجب، نه مستحب، نه نیاز فرد و نه نیاز جامعه است.
وی با اشاره به این‌که هر چه یادگرفتید و می‌شنوید، یادداشت کنید، گفت: من نیز دفترهای مختلفی با موضوعاتی مانند توحید، معاد، امام زمان(عج)، تمثیل و مانند آن تهیه کردم و هر مطلبی یاد گرفتم در آن نوشتم و بسیاری از موفقیت‌های من به این دلیل است.
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: هیچ‌گاه بی‌کاغذ و بی‌قلم نباشید، امام صادق(ع) همیشه قلم خود را پشت گوش خود قرار می‌دادند.
رابطه با بزرگان حوزه را حفظ کنید
وی اظهار داشت: در حوزه علمیه 20 هزار طلبه بدون لباس حوزوی وجود دارند، آنان نمی‌توانند در طرح‌هایی مانند طرح هجرت و منبر رفتن شرکت کنند، اما فعالیت‌های بسیار مفید دیگری مانند آموزش به فرزندان فامیل می‌توانند انجام دهند.
رییس ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: برخی بزرگان می‌گویند که فاضل شو تا قرآن را بفهمی، این حرف اشتباه است، عوام نیز قرآن را می‌فهمند و خواص آن را بیشتر می‌فهمند، طلاب مباحثه تفسیر در برنامه درس‌های خود بگذارند.
وی ابراز داشت: مردم ایران مردم خوبی هستند، 109 میلیارد تومان زکات تا کنون جمع‌آوری شده است، یکی از اصول اساسی اسلام زکات است، در نماز برای زکات آیات فراوانی وجود دارد اما ما از آن غافل هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: خط‌های خودتان را خوب و زیبا سازید، همچنین کینه کسی را در دل نپرورانید، هر کس به شما ظلم کرد آن فرد را ببخشید، خداوند در قلبی که در آن کینه وجود دارد چیزی نمی‌بخشد.
وی گفت: از نافله غافل نشوید، نماز شب را هم اگر سخت است کوتاه بخوانید، مشکل در میان خودمان است.
رییس ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: رابطه با بزرگان حوزه را نیز حفظ کنید، همچنین سعی کنید نتایج کارهای خودتان را به رایگان در اختیار دیگران قرار دهید تا نتایج آن را ببینید./914/پ202/پ
ارسال نظرات