۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۵۶۶۱۵
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

سختی‌ها و مشکلات عامل رشد انسان است

خبرگزاری رسا مفسر قرآن کریم بیان داشت: جوانان اگر بدانند نگاه نکردن به دخترها برای آنها آرامش می آورد، هیچ وقت این کار را نمی‌کنند. جوان با هر نگاه به خودش استرس وارد می‌کند.
سختی‌ها و مشکلات عامل رشد انسان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در برنامه سمت خدا با اشاره به این که آرامش هم گمشده بشر و هم گمشده انبیاء بوده است، گفت: حضرت ابراهیم فرمود : خدایا قلب مرا آرام کن. خداوند به پیامبر می‌فرماید: آیا به تو سِعه صدر ندادیم که آرامش داشته باشی. اگر سیمای اسلام در زمان ما امام خمینی(ره) است و اگر سیمای امام راحل به وصیت نامه ایشان است، برترین کلمه وصیت نامه ایشان عروج با دلی آرام و قلبی مطمئن است.


وی بیان داشت: امنیت هم‌سطح همه آفرینش است. همان‌قدر که کل آفرینش ارزش دارد، امنیت هم ارزش دارد. در ابتدای قرآن می‌فرماید عبادت کنید زیرا شما را آفریده‌ام. پس عبادت برای خلقت است. در پایان قرآن می‌فرماید: عبادت کنید زیرا به شما امنیت داده‌ام. اگر دکتر دو تا قرص بدهد و بگوید این ها را بخور تا خوب شوی این نشان می دهد که دو تا قرص در یک سطح هستند. پس امنیت و خلقت در یک سطح هستند.


این مفسر قرآن بیان داشت: جوانان اگر بدانند نگاه نکردن به دخترها برای آنها آرامش می آورد، هیچ وقت این کار را نمی‌کنند. جوان با هر نگاه به خودش استرس وارد می‌کند. افراد چشم چران مرتب خودشان را اذیت می کنند. گاهی ما با حسادتی که داریم آرامش‌مان را از دست می‌دهیم. مقایسه کردن ها باعث می شود که شما ناآرام شوید. ممکن است که شما هم خوبی‌هایی داشته باشید. زنبور عسل هم زهر دارد هم عسل. اگر قله بلند است پای آن هم دره وجود دارد. همرا گل، خار هم وجود دارد.


وی اظهار داشت: یکی از دلایل به هم خوردن آرامش ما نوع نگاه غلط ماست. ما تعریف دیگری از عزت، سعادت و راحتی داریم. خیلی از دخترها فکر می کنند که باید در جهیزیه‌شان همه چیز داشته باشند. آیا تمام افرادی که الان خانه دارند در زمان مجردی خانه داشته‌اند؟ گاهی فروشنده ناآرامی را به مشتری تلقین می‌کند و می‌گوید الان بخر وگرنه فردا گران می‌شود. خدا می فرماید با یاد خدا، دل‌ها آرام می گیرد.


حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: قرآن می فرماید: پیامبر(ص) غل و زنجیرهایی را که به گردن اعراب بود باز کرد. هر کاری باید مبنا داشته باشد و مبنای آن باید وحی یا عقل باشد. اگر طلبه ای بتواند علاوه بر گریاندن مردم، آنها را بخنداند، منبرش شلوغ می شود. پس ما می توانیم از ابزار خنده هم استفاده کنیم.


وی با اشاره به این که قرآن دستور‌العمل‌های زیادی برای رسیدن به آرامش دارد، گفت: در قرآن داریم که تو بزرگ هستی، خودت را معطل دیگران نکن. ما باید عمر و جوانی خودمان را صرف کارهای مهم بکنیم. ارزش ما خیلی بالاست. امیرمومنان(ع) می‌فرماید ای انسان ارزش تو بهشت است خودت را به کمتر از بهشت نفروش.


استاد حوزه علمیه قناعت را روش دیگر رسیدن به آرامش دانست و گفت: آقای رجایی رئیس جمهور شد و خدمت امام رفت. امام به وی گفتند مردم به شما رای داده اند و شما رئیس جمهور شده‌ای ولی توجه داشته باشید که شما کسی نیستید. اگر ما از بیرون به دنیا نگاه کنیم می بینیم که چقدر کوچک است و همه ی مردم برای این دنیا دعوا می کنند.


وی با اشاره به این که ذکر خدا موجب آرامش است بیان داشت: یکی از ذکرها نماز است. یاد خدا یعنی اینکه اگر سختی پیش آمد بگویی حتما خدا مرا دوست دارد. اگر ما بدانیم که خدا ما را دوست دارد خیلی از مشکلات حل می شود. اگر بچه بداند که مادری که او را با آب گرم و صابون می شوید او را دوست دارد، در حمام جیغ و داد نمی کند.


حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این که گاهی تلخی ها عامل رشد است. بیان داشت: آقای هشتاد ساله ای می‌گفت زمان طاغوت ما به منزل شما آمدیم و شما به ما نان خالی دادید. من به او گفتم شما چندین سال است که غذاهای خوشمزه خورده‌ای و آنها را فراموش کرده‌ای ولی آن نان خالی را به یاد داری. پس این شیرین است. خدا در قرآن می‌فرماید: ای پیامبر من تو را یتیم قرار دادم. پس تو معنای یتیم را می فهمی زیرا آنرا چشیده‌ای ./916/پ202/ع

ارسال نظرات