۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۵۷۳۲۸
سبک زندگی اسلامی؛

خدا محوری مهم‌ترین ویژگی سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مشهد، گفت: سطحی نگری این است که خدا و ائمه اطهار(ع) را ناظر خود ندانسته و هر چه می خواهیم در مقابل دید ایشان خطا و لغزش انجام دهیم.
سبک زندگي اسلامي

 حجت‌الاسلام محمدعلی فیض آبادی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره نقش ایمان در اصلاح سبک زندگی اظهار داشت: ایمان، باوری است که ما را به امنیت و آرامش می‌رساند، بنابراین اگر باور داریم خدا ما را می‌بیند بحران‌های روحی و اضطراب معنا ندارد.

 فرد با ایمان زندگی‌اش را برای رقابت با دیگران غرق تجمل نمی‌کند

وی افزود: کسی که باور به ناظر بودن خدا دارد سر چشم و هم چشمی با دیگران، زندگی را پر زرق و برق نمی‌کند که دیگران ببینند، همچنین اگر به رزاقیت خدا ایمان داشته باشیم، ربا و رشوه و فسادهای مالی معنا ندارد، اگر به مأجور بودن نزد خدا ایمان داریم، سرمایه و خط اصلی زندگی بر مبنای کمک به دیگران خواهد بود نه صرفاً منافع شخصی.

حجت‌الاسلام فیض آبادی یادآور شد: ما گاهی تنها ظواهر دینی را حفظ می‌کنیم و در عمق زندگی‌مان خبری از دین نیست؛ در گردنه های زندگی است که میزان پایبندی ما به دین مشخص می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه مشهد، عدم حساسیت نسبت به فقرا و مشکلات دیگران و عدم سازگاری، مدارا و ایثار و گذشت را از مصادیق سطحی نگری در دین دانست و گفت: سطحی نگری این است که خدا و ائمه اطهار(ع) را ناظر خود ندانسته و هر چه می‌خواهیم در مقابل دید ایشان خطا و لغزش انجام دهیم.

اگر قرآن راهنمای زندگی باشد سعادت دنیا و آخرت تضمین شده است

وی با تأکید بر این که زندگی نیازمند یک برنامه است، در تشریح ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی ابراز داشت: اگر قرآن راهنمای زندگی باشد سعادت دنیا و آخرت را تضمین می‌کند؛ شما ببینید ژاپن با این که یک کشور پیشرفته و صنعتی است اما طبق آخرین 60هزار نفر در سال آمار خودکشی دارد، یا دوبی با این که هر گونه فسادی در آن آزاد است اما بنیان خانواده در آن فروپاشیده است.

عضو اتاق فکر تبلیغ دفتر تبلیغات خراسان رضوی تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی به رعایت اخلاق در همه عرصه های اجتماعی، فردی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دعوت می‌کند؛ در مسأله ازدواج و خانواده می‌گوید رسالت زن و مرد، آرامش دادن به یکدیگر بر اساس مودت و رحمت است، یعنی ابتدا باید مودت به عنوان وظیفه باشد و بعد انتظار رحمت و آرامش داشته باشند.

قناعت، سرلوحه باشد دغدغه گرانی نخواهیم داشت

حجت‌الاسلام فیض آبادی ادامه داد: اسلام در اقتصاد، مردم را از تجملات و اسراف بر حذر داشته به قناعت دعوت می‌کند که اگر این مهم به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی سرلوحه قرار گیرد، دیگر دغدغه گرانی نخواهیم داشت.

وی، توحید و خدامحوری به جای نفس محوری و الگو قرار دادن اهل بیت(ع) را مهم‌ترین شاخصه های سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: سبک زندگی غربی، انسان محور و به دنبال تأمین خواسته‌ها و لذایذ انسان است در حالی که در قرآن کریم می‌فرماید «بسا چیزهایی که شما دوست دارید ولی خیر شما در آن نیست».

این استاد حوزه و دانشگاه در تبیین تفاوت‌های سبک زندگی اسلامی و غربی، خاطرنشان کرد: سبک زندگی در اسلام بر مبنای معنویات است نه مادیات، و در تعارض این دو همیشه امور معنوی و اخروی اولویت دارد چرا که مبنای اصلی، زندگی پس از مرگ است.

وی ادامه داد:‌ انسان در سبک زندگی غربی در پی سود و منافع خود است اما یک فرد مسلمان در پی خدمت رسانی به دیگران است بنابراین اگر به دنبال سبک غربی برویم همه چیز خود را از دست می‌دهیم.

حجت‌الاسلام فیض آبادی بیان داشت: متأسفانه گاهی ظواهر زندگی، مذهبی است اما نمادها و نمودهای آن، غربی است، به عنوان نمونه، آشپزخانه اوپن برای زن مسلمان که حجاب و حریم دارد ساخته نشده است، این نوع معماری، امنیت زن و متناسب با آن، پوشش و حیای او را به مخاطره انداخته است.

مجالس شادی از سوی مبلغان جهت دهی شود

عضو اتاق فکر تبلیغ دفتر تبلیغات خراسان رضوی همچنین درباره معیارهای شادی در سبک غربی و اسلامی اظهار داشت: امام صادق(ع) می‌فرمایند «شیعیان ما کسانی هستند که در شادی ما مسرور و در غم ما غمگین اند». همچنین امام رضا(ع) می‌فرمایند «عیسی(ع) از یحیی(ع) بهتر است زیرا عیسی هم گریه می‌کرد هم می‌خندید» بنابراین اسلام دینی جامع است که هم شادی و هم غم را تأیید می‌کند.

حجت‌الاسلام فیض آبادی با بیان این که اسلام، دین نشاط و شادمانی است و غم همیشه در حاشیه بوده است، یادآور شد: مبلغان دینی باید از فرصت‌هایی چون ایام میلاد ائمه اطهار(ع) و جشن‌های ملی برای جهت دهی مذهبی و اصلاح استفاده کنند.

این مؤلف و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: همچنین مبلغان با معرفی تفریحات سالم، از روی آوردن جوانان به نشاط کاذبی که در اثر فساد یا مواد مخدر ایجاد می‌شود جلوگیری کنند، از سوی دیگر باید خود در رفتار و در گفتار با نشاط باشند./930/ت301/ن  

ارسال نظرات