۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۱۵۷۴۴۹
استاد حوزه علمیه:

فرهنگ وصیت نامه داشتن ، فرهنگ احترام به حقوق خدا و مردم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی قمی گفت: اگر کسی هیچ مالی ندارند می توانند وصیت نکند. ولی خوب است که همه یک وصیت اخلاقی داشته باشد. این وصیت‌های اخلاقی می‌تواند در زندگی فرزندان آثاری داشته باشد.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی در برنامه سمت خدا با اشاره به ضرورت وصیت کردن برای مومنان گفت: در روایتی از پیامبر(ص) داریم: کسی که وصیت نداشته باشد مایه ننگ دنیا و آخرت و عذاب آخرت است. زیرا گاهی با وصیت نکردن حقوق دیگران ضایع می شود. واقعا ننگ است که یک فرد مسلمان وصیت نداشته باشد و بعد از مرگش مشخص نباشد که به چه کسی بدهکار و از چه کسی طلبکار است.


وی ادامه داد: امام سجاد(ع) می فرماید: یکی از گناهانی که پشیمانی می آورد نداشتن وصیت است. انسان نباید یک کار به این آسانی را از دست بدهد. پیامبر(ص) فرمود: سزاوار نیست که یک مسلمان شب را به صبح برساند درحالی‌که وصیت نامه‌اش زیر سرش نباشد. یعنی اینکه وصیت نامه ما باید آماده و در دسترس باشد.


استاد حوزه علمیه افزود: فریاد اکثر اهل آتش، از امروز و فردا کردن است یعنی آنها در دنیا بودند و کارها را عقب می‌انداختند و امروز و فردا می کردند. بعضی ها وقتی می خواهند وصیت کنند آنرا به عقب می اندازند.

بعضی می گویند که وصیت نکنید زیرا شگون ندارد ولی این حرف با باورهای دینی ما سازگاری ندارد. امام صادق(ع) می فرماید: میتی که چشمش باز است مهلت بستن چشم را نداشته و میتی که چشمش بسته است مهلت باز کردن چشم را نداشته است. مرگ با وصیت عقب و جلو نمی شود. در روایت داریم که وصیت کردن باعث طول عمر می شود.


وی افزود: ما در زمان حیاتمان می توانیم در مورد ثروت و دارایی هایمان تصیماتی بگیریم مثلا آنرا ببخشیم یا وقف کنیم. ولی بعد از مرگ و در وصیت نامه، اختیار اموال تا یک سوم مال بیشتر نیست. مثلا فردی که پانصد هزار تومان دارائی دارد در وصیت نامه نمی تواند بنویسد که من تمام اموال خودم را به مسجد می‌بخشم. حتی اگر فرزند ناخلف داشته باشد. محروم کردن از ارث امکان ندارد. حتی فرد نمی تواند بگوید که تمام اموالم را به یک فرزندم بدهید یا اینکه بگوید ارث دختر و پسر را مساوی تقسیم کنید. اینها باطل است.


حجت الاسلام حسینی بیان داشت: پیامبر خدا()ص فرمود: اگر کسی خوب وصیت نکند نشانه ی این است که از عقل کامل و جوانمردی کامل برخوردار نیست و به شفاعت ما نمی رسد.


وی درباره وصیت‌نامه خوب گفت: ما باید در وصیت نامه حقوق الهی را بنویسیم، اگر نماز و روزه قضا داریم آنرا بنویسیم. در وصیت نامه امام خمینی(ره) آمده است که احتیاطی پنج سال نماز قضا بگیرید. اگر ما در وصیت نامه نماز قضا را ننویسیم، دینی بر گردن وارث نیست. دیگر اینکه در وصیت نامه مسئله حج را بنویسد. کسانی که مستطیع بوده‌اند ولی به حج نرفته‌اند در هنگام مرگ به آنها می گویند که یا یهودی بمیر یا نصرانی. اگر کسی حج بر گردنش بوده است و آنرا در وصیت ننویسد باز هم برگردن وارث است که آنرا بجا بیاورد.


استاد حوزه علمیه بیان داشت: اگر خمس و زکاتی بدهکار بودید و ندادید در وصیت بنویسید. بخش دیگر وصیت نامه باید در مورد حق الناس باشد یعنی اگر حق الناسی برگردنمان هست آنرا بنویسیم. از جمله حق الناس بحث مهریه همسر است. زیرا مهریه حق همسر است و اگر کسی در زمان حیات ندهد، باید وصیت کند که بعد از مرگ مهریه همسرش را بدهند. حتی اگر کسی کل مالش به اندازه مهریه همسر باشد باید آنرا به همسر یدهد. زیرا مهریه جزء بدهی است.


وی خاطرنشان کرد: اگر کسی از دنیا رفت، اولین چیزی که بر او واجب است حساب کردن خمس سالش است. تا خمس مال داده نشود تصرف در مال جایز نیست. اگر چند فرزند باشند که خمس دادن را قبول ندارند ولی یکی از آنها خمس دادن را قبول دارد می تواند از مالی که به او می رسد خمس را بدهد. تعجیل در عمل کردن به وصیت هم مهم است. بعضی ها می گویند که ما فعلا کار داریم و بعد از چهلم به وصیت میت عمل می کنیم، این کار اشتباه است.


این کارشناس دینی افزود: نکته بعدی این است که ما باید وصی داشته باشیم، یعنی کسی که باید وصیت نامه را اجرا کند. ما باید فرد مومنی را وصی خودمان قرار بدهیم و دوتا شاهد هم داشته باشیم. در زیر وصیت نامه شخصی امام خمینی(ره)، چند عالم بزرگ امضا کرده بودند. پس در وصیت نامه، حتما شاهد داشته باشیم. امروزه می‌توان وصیت نامه را ثبت کرد. خیلی از دعواها سر وصیت نامه است که هر فرزندی ادعای یک وصیتی از پدر را دارد و هر کدام یک وصیت نامه رو می‌کنند. سر مال دنیا نمی توان براحتی مصالحه کرد. خوب است که وصیت نامه در محضر یک عالم تهیه و تنظیم شود.


وی ادامه داد: امیرمومنان(ع) می فرماید: ای انسان خودت وصی خودت باش و هر کاری می‌خواهی خودت انجام بده. اگر شما بدهی دارید همین الان که زنده هستید آنرا بپردازید یا اگر می خواهید کار خیری بکنید همین الان بکنید. ما نباید به امید دیگران باشیم.


حجت الاسلام حسینی بیان داشت: ما می توانیم مکرر وصیت نامه را تغییر بدهیم و در وصیت تجدید نظر کنیم. می‌توانیم همراه هر سال خمسی، وصیت را هم تغییر بدهیم. کسی که از دنیا می رود تمام دیونش نقد می‌شود. مثلا اگر ما به فردی بدهکار هستیم و باید دوسال بعد این بدهی را بدهیم وقتی از دنیا برویم وراث باید بدهی را فورا بدهند زیرا اگر مال تقسیم شود و شش ماه بعد آن طلبکار بیاید نمی‌داند باید طلبش را از چه کسی بگیرد.


وی اظهار داشت: اگر خانم یا آقایی هیچ مالی ندارند می توانند وصیت نکنند. ولی خوب است که همه یک وصیت اخلاقی داشته باشند. این وصیت‌های اخلاقی می تواند در زندگی فرزندان آثاری داشته باشد. مثلا یک وصیت نامه اخلاقی بنویسید که فرزندان من، نماز و روزه یادتان نرود ،محرم و صفر را برپا کنید ،ایتام و بی بضاعت ها را فراموش نکنید و قبل از عید چند خانواده را تحت پوشش قرار بدهید.


این مبلغ دینی گفت: فرهنگ داشتن وصیت نامه، فرهنگ احترام به حقوق خدا و مردم است. این فرهنگ باید در میان ما جا بیافتد. دیگر اینکه وصیت نامه نوشتن را جدی بگیرید و بدانید که از نوشتن آن ضرر نمی‌کنید. /916پ202/ع

ارسال نظرات