رییس جامعةالمصطفی تبیین کرد؛
نقش مراکز علمی و حوزوی در ساخت تمدن نوین اسلامی
خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه حوزه، پایگاه تولید اندیشه دینی است و در عرصه تمدن نوین اسلامی نقش بسیار مهمی دارد، از فلسفه و فقه به عنوان پیشنیاز اصلی حوزه در عرصه شکوفایی این تمدن عظیم نام برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعةالمصطفی العالمیه، پیش از ظهر امروز در پانزدهمین جشنواره بینالمللی شیخ طوسی که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، گفت: از همان زمان که انقلاب در این کشور فریاد شد، فریاد امام و یاران امام(ره) با رویکرد نو و جدیدی بود و نوید از تمدن نوین اسلامی را میداد.
وی با اشاره به این که تمدن نوین اسلامی باید در کنار اسلامیبودن به روز و دارای اسلام پویای پاسخگوی به نیازهای امروز جامعه باشد، افزود: بیداری تمدن اسلامی دشمنان سرسخت و رقیبانی قدر دارد و همین امر ما را به سمت تولید و ارائه مطالب جدید و استوار در تمدن اسلامی سوق میدهد و اگر ما غفلت کنیم نه تنها به تمدن نوین اسلامی دست پیدا نمی کنیم بلکه تمدن های غربی و لیبرای بر اسلام حاکم خواهند شد.
رییس جامعةالمصطفی اظهار داشت: امیدواریم، طرح موضوع تمدن نوین اسلامی در جامعه المصطفی، سرآغاز رویکرد و نگاهی نو باشد، رویکرد تمدنی از ممیزات اساسی انقلاب اسلامی بوده و نگاه امام خمینی(ره) و بنیانگذاران انقلاب اسلامی، نگاهی تمدنی و بازگشت به تمدن اسلامی با رویکردی جدید است.
حجتالسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به تأکید حوزههای اسلامی و دینی، به ویژه جامعةالمصطفی به رویکرد اساسی و کلان تمدن نوین اسلامی، خاطرنشان کرد: معتقدیم، برپایی نظام نوین زیست آدمی، با همه ابعاد و زوایا در ظرفیت جهان اسلام و در صلاحیت اندیشه ناب اسلامی، وجود دارد.
وی با تأکید بر این که اسلام میتواند، نظام جامع زندگی را با همه ابعاد و زوایا، به صورت نظاموار تولید کند، گفت: تمدن نوین اسلامی در حقیقت راهبرد کلانی است که در عمق بیداری و حرکتهای اسلامی، به ویژه انقلاب اسلامی قرار دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که نگاه تمدن نوین اسلامی، برخاسته از اسلام، گفتمان انقلاب اسلامی و نهفته در اندیشه بیداری اسلامی است، تصریح کرد: جشنوراه شیخ طوسی، باید سرآغاز یک بازسازی مجموعه حرکتها، با رویکرد تمدن نوین اسلامی شود.
وی در توصیف تمدن نوین اسلامی گفت: این نظام زیست الهی و آسمانی، ناظر به انسان، جامعه و حیات امروز بشر بوده و در عین حال ریشه در اخلاق، آسمانها و اندیشههای ناب توحیدی دارد.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که از پنج دهه قبل شاهد ایجاد جوانههای نخستین بیداری تمدنی در جهان اسلام هستیم، تصریح کرد: در بازسازی یک تمدن باید سالهای سال به تلاش مستمر پرداخت، البته نباید از این حقیقت نیز غافل شد که این بیداری تمدنی، دشمنان سرسختی را نیز در مقابل خود میبیند.
وی ابراز داشت: یکی از الزامات توفیق در عرصه بیداری تمدنی، عقلانیت و منطق است، باید نگاه جامعه به منابع معرفت را به منابع معرفتی افزایش دهیم، ارائه اندیشه جامع و فراگیر که بتواند خطوط حرکت را تعیین کند، از دیگر لوازمی است که در این عرصه باید مورد توجه قرار گیرد.
رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه ظرفیت اعتماد به نفس و عزم و اراده فراگیر و اجتماعی و کلام، همچنین ثبات حضور در عرصههای مختلف از سوی حوزه، از دیگر لوازم کسب توفیق در عرصه بیداری تمدنی است، گفت: امام خمینی(ره) این شهامت را به حوزه دادند که در این عرصهها حضور پیدا کنند و امروز نیز رهبر معظم انقلاب همین روند را با تدبیر خاص خود پیگیری میکنند.
وی شناخت رقیبان عرصه تمدن، ظرفیت درونی یک جامعه و امت، همچنین توان جذب و دفع درست، قدرت نفوذ و بازسازی در حوزههای بشری، نگاه فراملیتی و فرامذهبی و نگاه کلان امتی را از دیگر لوازم توفیق در عرصه بیداری تمدنی برشمرد.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی در بیان نقش مراکز علمی و حوزوی در عرصه بیداری تمدنی و ساخت تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: تمدن نیز همچون فرهنگ دارای تعاریف و اصطلاحات بسیاری است، حوزه، پایگاه تولید اندیشه دینی است و در این عرصه نقش بسیار مهمی دارد.
وی فلسفه را از جمله لوازم حوزه برای رسیدن به عرصه تمدن عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر این بحث تکیه کرده اند که اگر بزرگان حوزه، فلسفه را کنار بگذارند عده دیگری به دلیل اهمیتی که این علم دارد، این حوزه را به دست میگیرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در عرصه تمدن باید نگاه عمیقی به کاربرد فلسفههای مضاف داشت و این در حالی است که تحقیق بر ری علم فلسفه بسیار کم صورت گرفته و متأسفانه هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی با بیان اینکه کار فلسفه، استخراج نظام توصیفی دینی و عرضه آن به جهان امروز است، گفت: در این زمینه باید از ظرفیتهای فلسفههای مضاف به بهترین شکل بهره برد چراکه بدون یک فلسفه پویا و نقاد و علوم فلسفی ناظر به زندگی امروز حرکت تمدن نوین اسلامی میسر نمیشود.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود فقه را عامل و پیش نیاز اصلی حوزه در عرصه شکوفایی تمدنی نوین اسلامی دانست و افزود: فقه دانشی بلندمرتبه و ساختمانی رفیع در اندیشه دینی است و به صورت قطع فقه شیعه، دارای ظرفیت تمدنی است.
وی با بیان اینکه در رابطه با فقه نباید از خلأهایی که وجود دارد غافل بود، ادامه داد: ابداع عرصههای نو در فقه، برش زدن به فقه در عرصههای مورد نیاز که در این عرصه شهید صدر یک نمونه و الگو است و همچنین نظام سازی بر پایه فقه و گسترش رویکرد تمدنی به فقه برخی از این خلأها است.
رییس جامعه المصطفی العالمیه در پایان اخلاق و علوم انسانی و اجتماعی را دو حوزه دیگری ذکر کرد که حوزههای علمیه باید نسبت به گسترش علمی این حوزهها در نگاه تمدنی تلاش کنند./907/پ201/ی
ارسال نظرات