به مناسبت سالروز قیام مختار ثقفی؛
ویژه نامه اینترنتی «پایان شب سیه» منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «پایان شب سیه» به مناسبت سالروز قیام مختار ثقفی در پایگاه اطلاعرسانی راسخون منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «پایان شب سیه» شامل پرسش و پاسخ، بانک صوت و فیلم و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژهنامه میتوان ایرانیان و قیام مختار، مختار ثقفی چه بود و چرا قیام کرد، نهضت مختار، فلسفه قیام مختار، قیام مختار، پیوند عقیدتی، سیاسی مختار، انتقام در توفان، فصل انتقام خدا، قیام وانتقام، نظر علامه امینی پیرامون مختار، مختار منتقم خون حسین(ع) نیست و چرا امام سجاد(ع) آشکارا از قیام مختار حمایت نکرد اشاره کرد.
نظر علامه امینی پیرامون مختار
در مقالهای از این ویژه نامه می خوانیم:علامه امینی صاحب الغدیر در دفاع از شخصیت مختار میگوید: هر که با دیده بصیرت و تحقیق بر تاریخ و حدیث و علم رجال بنگرد، در مییابد که، مختار، از پیشگامان دینداری و هدایت و اخلاص بوده است و همانا نهضت مقدس او تنها برای برپایی عدالت به وسیله ریشهکن کردن ملحدان و ظلم امویها بود و به درستی که، ساحت مختار از مذهب کیسانی به دور بود و نسبتها و تهمتهای ناجوانمردانهای که نسبت به او دادهاند، حقیقت ندارد و بیجهت نیست که ائمه هدی و سروران ما همچون امام سجاد(ع) و امام باقر(ع)، به گونهای بسیار زیبا، او را مورد ستایش قرار دادهاند و همیشه خدمات او در نزد اهل بیت(ع) مورد تقدیر و تشکر بوده است.
علامه بزرگ مرحوم امینی، در ضمن تجلیل فوقالعاده از مقام مختار، هدف قیام او را چنین بیان میکند: « و همانا نهضت او مقدس نبود مگر برای اقامه عدل یا ریشهکن کردن ملحدان و براندازی اساس ظلم و ستم امویان»
علامه امینی راجع به زیارتنامه ویژه مختار مینویسند: او در بزرگی و عظمت به مقامی نائل شده که شیخ عالیقدر شیعه، شهید اول در کتاب مزار خود زیارتی خاص برای او نقل کرده است که با آن زیارتنامه او را زیارت میکنند و در آن به شهادت بر رستگاری و پاکی و خیراندیشی او در ولایت اهل بیت(ع) و اخلاص و اطاعت از خدا و محبت امام سجاد(ع) و خشنودی رسول خدا(ص) و امیرمؤمنان(ع) تصریح شده است: «و انه بذل فی رضا الائمه و نصره العتره الطاهره و الاخذ بثاره» و همانا او (مختار) در راه خشنودی اهل بیت و یاری خاندان پاک پیامبر و گرفتن انتقام خون شهدای آنان جانفشانی کرد.
آیتالله خویی نیز درباره مختار اعتقاد دارند که اخبار و روایات در مدح و ستایش مختار، قویتر از روایاتی هستند که در ذم مختار بیان شدهاند و از بعضی روایات روشن میشود که قیام مختار با اذن خاص امام سجاد(ع) بوده است.
ایرانیان و قیام مختار
در مقاله دیگری از ویژه نامه پایان شب سیه آمده است: نهضت حسینی که برخاسته از بعثت شکوهمند نبوی و سیره علوی بود، در طول تاریخ همواره به عنوان الگویی پاک و راستین آویزه وجود انقلابیون تاریخ اسلام و ملت های مسلمان از جمله ایرانیان شد.
این حرکت الهی اسوهای بود که با توجه به ویژگیهای حرکت سیدالشهداء در حماسه خونبار کربلا، پس از نهضت آن حضرت عکس العملهایی را علیه منحرفین و به ویژه بنی امیه ایجاد کرد.
بنابر اعتقاد بسیاری از مورخین و وقایع نگاران از جمله تاریخ نویسان شیعی، نهضت مختار با همراهی عده قابل توجهی از ایرانیان بر آن بود که با خونخواهی شهدای کربلا، حکومتی متناسب با مرام اهل بیت را جایگزین بنی امیه و زبیریان کند.
حضور فعال ایرانیان به عنوان آزاداندیشان معتقد به اسلام راستین نبوی و محبان خاندان پیامبر نشانگر اعتقادات بسیاری از ایرانیان به تشیع از همان صدر اسلام است که عکس العمل علیه این همراهی ایرانیان، طرد مختار از ناحیه اشراف عرب بوده است.
به جز قیام مختار در برخی نهضتها و یا قیامهایی که بازتاب حماسه حسینی و با عنوان خونخواهی سیدالشهداء بوده است و در نیمه دوم قرن اول و یا نیمه اول قرن دوم هجری به وقوع پیوسته است، رد پای ایرانیان و شرکت فعال آنان محسوس است که از آن جمله می توان به قیام عبدالرحمن بن محمد اشعث و قیام های زید بن علی بن الحسین و یحیی بن زید اشاره کرد.
مختار در دل، دیده و زبان معصومان(ع)
در این مقاله از مختار از دیده و زبان معصومین(ص) چنین معرفی شده است: یک روز حضرت علی(ع) پسر کوچکی را روی زانویش نشانده بود و با محبت به سرش دست میکشید و میگفت: « ای کیس، ای کیس » یعنی: باهوش، زیرک.
بعد از آن لقب این بچه شد کیسان، یعنی آدم باهوش. مختار را تا آخر عمر با همین لقب می شناختند.
حضرت علی(ع) قیام مختار را وعده داده بود، مدت ها قبل، گفته بود: «به زودی پسرم حسین کشته می شود ولی طولی نمیکشد که جوانی از قبیله ثقیف قیام میکند و از ستمکاران انتقام میگیرد.»
روز عاشورا امام حسین (ع) برای لشگر کوفه و شام صحبت هایی کرد، بین یکی از همین خطبهها بود که فرمود: « خدایا آن جوان ثقفی را به آنها مسلط کن که کاسه تلخ مرگ را به آنها بچشاند و از هیچ کدام از قاتلان ما نگذرد، به جای هر قتلی بکشد و به جای هر ضربه ای ضربه ای بزند و انتقام مرا و دوستان و خانواده و شیعههایم را بگیرد.» و خدا دعای امام را رد نمیکند.
وقتی مختار در زندان کوفه بود، هم بندش میثم تمار بود، هر دوشان محکوم بودند به اعدام، میثم تمار همانی است که خبر شهادت حبیب پسر مظاهر را در کربلا به او داد و حبیب خبر شهادت میثم را در کوفه.
میثم به مختار گفت: پسر زیاد من را می کشد ولی تو آزاد می شوی و برای انتقام خون حسین قیام میکنی و این ظالم را میکشی.بعد به پاهای مختار اشاره کرد و گفت: با همین پاهایت سر و صورتش را لگد مال میکنی.
میثم این خبرها را از خودش که نمی گفت آن هم این قدر دقیق و قاطع، حتما از کسی که حرفش سند است، شنیده بود.
وقتی سر بریده پسر زیاد و عمر سعد رسید به امام سجاد(ع)، سجده شکر به جا آورد و توی سجده گفت: «خدا را شکر که انتقامم را از دشمنانم گرفت و خدا به مختار پاداش خیر بدهد.»
اگر هیچ خوبیای در کارنامه مختار نبود جز همین جمله کوتاه امام سجاد(ع) باز هم آدم خوشبخت و خوش عاقبتی بود.
روز عید قربان در منی امام باقر(ع) توی خیمه اش نشسته بود که پیرمردی وارد خیمه شد، خیلی تلاش میکرد دست امام را ببوسد که امام نمی گذاشت، پرسید: « شما کی هستید؟»
امام تا او را شناخت، دستش را گرفت و نشاندش کنار خودش و خیلی گرم احوال پرسی و صحبت کرد.
پسر مختار گفت: «مردم درباره پدرم حرف های زیادی می زنند و می گویند دروغگو بوده ولی هر نظری شما داشته باشید، درست است و من قبول می کنم.»
امام باقر (ع) تعجب کرد و گفت: «سبحان الله، پدرم مهریه مادرم را از پولی که پدر تو فرستاده بود، داد، مگر او خانههای خراب ما را نوسازی نکرد، مگر او قاتل قاتلین ما نبود، مگر او خون خواه ما نبود، خدا پدرت را رحمت کند، او حق ما را گرفت و منتفم ما بود.»
هدف مختار
در مقاله دیگری از این ویژهنامه با عنوان هدف مختار میخوانیم: جنگ معروف بین دشمنان اهل بیت در میدان سبیع، همان روز به نفع مختار تمام شد، در این جنگ نزدیک به هشتصد نفر از شورشیها کشته شدند و حدود پانصد نفر هم اسیر، مختار دستور داد اسرا را بیاورند تا تکلیفشان را مشخص کند، به اسرا گفت: «من از گناه همه شما میگذرم جز کسی که کربلا بوده و با امام حسین (ع) جنگیده، از کسی که خون اهل بیت به گردنش باشد، حتی اگر پدرم باشد نمیگذرم.» انگار این آیه قرآن داشت تفسیر میشد که « و انتقمنا من الذین اجرموا» ما از مجرمین انتقام گرفتیم.
از بین آن پانصد اسیر، 248 نفر به نحوی در ماجرای کربلا دست داشتند، مختار دستور داد همهشان را گردن بزنند، خبر کشته شدن این 248 نفر در ملا عام نفس همه کسانی که در کربلا بودند را بند آورد، مختار بقیه را آزاد کرد البته.
او در شهر اعلام امان عمومی کرد، منادی او در بالای مناره فریاد می زد که: « هر کس برود خانهاش و در را روی خودش ببندد در امان و امنیت است، مگر آنهایی که دستشان به خون خانواده محمد آلوده باشد.»
مختار فاتح می خواست تصفیه خونینی بکند و هدف اصلیاش انتقام از قاتلان امام حسین(ع) است نه حتی حکومت.
ویژه نامه اینترنتی «پایان شب سیه» به مناسبت سالروز قیام مختار ثقفی در پایگاه اطلاعرسانی منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژهنامه میتوانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات