۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۵۸۳۹۰

نگاهی به کارنامه حوزوی یک مستندساز

خبرگزاری رسا ـ کارگردان مستند «پوستین وارونه» با بیان این که این مستند درصدد معرفی افکار حجتیه و ارائه قدرت تشخیص به مخاطب است٬ گفت: جنجال رسانه ای و واکنش و نقد و تحلیل های بسیاری که این مستند در پی داشته است٬ نشان می دهد که حجتیه همچنان فعال بوده و به صورت جدی پیگیر نقد افکار خود است.
پوستين وارونه پوستين وارونه محمدمهدي خالقي پوستين وارونه
محمد مهدی خالقی، مستندساز و فیلم‌نامه نویس، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با مسؤولان، داوران و برگزیدگان جشنواره مردمی فیلم عمار که به فاصله کوتاهی پس از اختتامیه جشنواره فیلم فجر صورت گرفت، اظهار داشت: این اقدام ایشان می تواند نشان دهنده این باشد که ضریبی که در فضای سینما برای تفکر نزدیک به انقلاب قائل هستند، در جشنواره عمار و رویکرد، آثار، ترکیب برگزارکنندگان، شیوه اکران و داوران آن دیده اند.
 
وی تصریح کرد: این جشنواره در واکنش به فتنه 88 با تولیدات نیروهای ارزشی انقلاب شکل گرفت تا برای غیرپایتخت نشین‌ها و مناطق محروم و دوردست نیز امکان تماشای فیلم را فراهم کند. بنده در دور نخست این جشنواره با فیلم «پایان فراموشی» که در خصوص مسائل پس از انتخابات بود، شرکت کرده و مقام سوم را کسب کردم.
 
خالقی افزود: در سال دوم که چارچوب های جشنواره مشخص تر شده و بخش های مختلف فنی و موضوعی همچون جنگ نرم، تاریخ انقلاب، نقد درون گفتمانی و فتنه 88 اضافه شده بود، هفت فیلم ارائه دادم و امسال نیز با چهار اثر «دونیمه سیب» در خصوص ایران و افغانستان، «اخوت افغانی» در خصوص و وحدت بین مذاهب افغانستان، «استقلال برای پیروزی» در مورد استقلال سیاسی در انتخابات و «پوستین وارونه» در خصوص نقد و بررسی تاریخی و افکار انجمن حجتیه حضور داشتم که فیلم پوستین وارونه موفق به کسب مقام شد.

پوستین وارونه درصدد معرفی افکار و  ارائه قدرت تشخیص به مخاطب است
این کارگردان مستندساز در تشریح جزئیات و روند تهیه «پوستین وارونه» ابراز داشت: ایده این اثر در پاسخ به دغدغه همیشگی متدینان نسبت به فضای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مشهد و بر اساس مطالبات و تجربیاتی که با افکار و آرای این گروه داشتیم شکل گرفت.
 
وی گفت: پوستین وارونه در واقع درصدد معرفی هرچه بیشتر این تفکر که در کنار اسلام ناب، در فضای تفکر تشیع رخنه کرده و قائل به جهاد و مبارزه نیست٬ تولید شده است. با توجه به اولین بودن آن و حساسیت موضوع٬ پس از پیگیری های دوسه ساله برای پشتیبانی، تصویربرداری آن از اواسط سال جاری آغاز شد.
 
خالقی با اشاره به نتیجه‌ای که در تحقیق خود به آن دست یافته است٬ یادآور شد: فارغ از  چارچوب سازمانی انجمن حجتیه، (که زمانی انحلال صوری داشتند و اکنون چه سرنوشتی دارند)، افکار موسوم به حجتیه اهمیت بیشتر دارد از این رو سعی ما در ارائه مستندی علمی، فرهنگی و تحلیلی بود تا مخاطب ضمن آشنایی با افکار این گروه٬ هر جا با آن روبه‌رو شد بتواند به تشخیص درست برسد.
 
وی افزود: برای عینی تر شدن مستند نیاز به سیر داستانی بود که با حضور یک طلبه محقق جوان و باانگیزه که مراوده و مواجهاتی با حجتیه داشت٬ این منظور محقق شد. این مستند به روایت بخشی از زندگی این طلبه جوان به نام «حجت الاسلام رضا اکبری آهنگر» می پردازد که به عنوان راوی نیز حضور دارد.
 
مستندساز و فیلمنامه نویس مشهدی ادامه داد: این مستند که نخستین اثر با این موضوع و نگاه انتقادی است٬ به مدت 83 دقیقه برای سازمان فرهنگی رسانه ای اوج تهیه شده است و به دلیل وسعت موضوع و محدودیت زمانی فیلم، بیشتر شاخه های محتوایی را کنار گذاشتیم.
 
وی با اشاره به جنجال رسانه ای و واکنش و نقد و تحلیل‌های بسیاری که این مستند در پی داشته است٬ افزود: همه این ها نشان می دهد که حجتیه همچنان فعال بوده و به صورت جدی پیگیر نقد افکار خود است. شبکه صدای آمریکا نیز مدت هاست در خصوص انجمن حجتیه برنامه منظم پخش می کند.
 
وی با بیان این که برای پخش این مستند در سراسر کشور محدودیتی وجود ندارد٬ گفت: در این فیلم با کارشناسان و صاحب نظرانی چون وحید جلیلی، عباس نبوی، حیدر رحیم پور ازغدی، پناهیان و عزتشاهی٬ اعضای سابق حجتیه و برخی مرتبطان و کارکنان سابق مدرسه علوی(مدرسه ای که توسط علامه کرباسچیان تاسیس شد و امام پس از ورود به ایران در آنجا حضور یافتند. چندی بعد شاهد نفوذ افکار حجتیه در سطح مدیران و معلمان بودیم از این رو برخی کارمندان آن به دلیل تفکر انقلابی خود و بی نتیجه بودن تلاش هایشان کنار کشیدند)٬  مصاحبه شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به مشکلات روند تولید فیلم٬ ابراز داشت: در این فیلم٬ استادان و پشتیبانی در مشهد کم بود و کارهایی از این دست بیشتر در خارج مشهد تولید می شود چرا که برخی مدیران هنوز به بلوغ فکری جهت ضرورت حمایت از این آثار نرسیده‌اند.
 
محمدمهدی خالقی٬ کارگردان، نویسنده و تهیه کننده، مهدی حجت پناه٬ تدوین گر و هادی بهروز، تصویربردار(برنده سیمرغ بهترین تصویربرداری در جشنواره فیلم فجر امسال) از عوامل تولید مستند پوستین وارونه هستند.
 
نگاهی به کارنامه حوزوی این هنرمند مشهدی
وی در ادامه در خصوص کارنامه آثار حوزوی خود اظهار داشت: از همان بدو کار به فضای حوزه علاقه داشتم و نخستین مستندم را نیز با موضوعی حوزوی و در خصوص زندگی آیت الله واعظ زاده خراسانی شروع کردم. پس از آن در سال 1387مستند «خانم طه» شامل بیش از 12 مصاحبه با استاد فاطمه خاموشی طاهایی، مؤسس و مدیر سابق مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد تهیه شد که همکاری و توجه ایشان به رسانه بسیار عالی بود.
 
چرا «روایت یک زندگی» توقیف است؟
وی افزود: در ادامه٬ مستند «روایت یک زندگی» با رویکرد تحول حوزه با موضوع یک روز زندگی طلاب در مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) به مدیریت حجت الاسلام نظافت که با به کارگیری شیوه های جدید آموزشی، تربیتی و مدیریتی٬ از مدارس پیش رو در عرصه تحول است٬ تولید شد.
 
این نویسنده و محقق تصریح کرد: «روایت یک زندگی» بخشی از پروژه ای هفت قسمتی با موضوع تحول حوزه(معرفی مدارس پیش رو در عرصه تحول از سراسر کشور) بود که بنا بود از سوی مرکز پژوهش های اسلامی صداو سیمای قم تولید شود اما حتی با وجود تعیین مدارس، نمی دانم چرا پس از ساخت «روایت یک زندگی»، پروژه دنبال نشد و اکنون نیز که پنج سال از تولید فیلم می گذرد با وجود رایزنی هایی که با صداو سیما، وزارت ارشاد، مرکز پژوهش های اسلامی صداو سیمای قم انجام شده است٬ فیلم هنوز نه از تلویزیون و نه از طریق دی وی دی پخش نشده تا به مخاطب هدف برسد و در حد خود تحول آفرین باشد.
 
خالقی با بیان این که «روایت یک زندگی» عملا توقیف است٬ گفت: در سال های ابتدایی تولید فیلم تصورم بر این بود که ممانعت از پخش٬ به این دلیل است که فهم آن قالب ساخت و فضایی که حجت الاسلام نظافت در مدرسه ایجاد کرده بود، برای مدیران رسانه سخت بود اما اکنون که چند اثر دیگر با محتوایی به مراتب جدیدتر از «روایت یک زندگی» تولید و پخش شده است٬ این فیلم همچنان توقیف است.
 
وی ادامه داد: آخرین بار حدود شش ماه پیش، روابط عمومی شبکه دو جهت پخش فیلم تماس گرفت که گفتم با مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیمای قم هماهنگ کنند اما خبری نشده است. خواهش بنده این است که این پروژه و مستند «روایت یک زندگی» نه به خاطر شخص بنده بلکه به خاطر قابلیت های خود مدرسه و مدیریت آن هرچه سریع تر پخش شود.
 
این مستندساز و فیلمنامه نویس خاطرنشان کرد: تازه ترین اثر حوزوی ام نیز دو قسمت از مستند «اخوت افغانی» با موضوع حوزه های علمیه شیعه و سنی در این کشور است که نقش اصلی فیلم را امام جمعه شیعیان هرات بر عهده دارد.
 
قابل ذکر است، محمدمهدی خالقی همچنین نویسندگی٬ تحقیق و کارگردانی مستندهای « آنچه خوبان همه دارند»  فیلم سفر رهبر انقلاب به استان کرمانشاه٬ «23  آذر » روایتی مردمی از حمله مزدوران رژیم پهلوی به بخش اطفال بیمارستان امام رضا(ع) مشهد درروز 23 آذرماه 1357 ٬ «رضای زائر»بررسی مشکلات زائران امام رضا (ع) در مشهد٬ «وحید آقا» زندگی و مبارزات شهید سید عبدالحمید دیالمه و «نماهنگ سفره سبز» واکنشی به سوء استفاده ازرنگ سبز درروزهای فتنه پس ازانتخابات 1388 را بر عهده داشته است.

علاقمندان می توانند مشروح دیدارمسؤولان، داوران و برگزیدگان جشنواره مردمی فیلم عمار با رهبر معظم انقلاب را در اینجا دنبال کنند./930/ز503/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
م.ط
Iran, Islamic Republic of
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
انتقاد..
0
0