۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۱۵۸۷۱۱
کارشناس مسائل تاریخی مطرح کرد؛

رابطه مختار و کیسانیه

خبرگزاری رساـ کارشناس حوزوی مسائل تاریخی گفت: پیدایش کیسانیه چندین دهه بعد از مرگ مختار بود و ربطی به مختار نداشت و هیچ سندی دال بر اینکه مختار، محمد حنفیه را به عنوان امام پذیرفته باشد نداریم.
حجت الاسلام مهدي پيشوايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی، کارشناس مسائل تاریخی، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد در پاسخ به پرسش «زمان واقعه عاشورا مختار ثقفی کجا بود و چرا به امام حسین (ع) کمک نکرد؟» گفت: در زمان حادثه عاشورا مختار در کوفه در زندان عبید الله بن زیاد بود، به این صورت که بعد از اینکه عبید وارد شهر کوفه شد حکومت نظامی برقرار کرد و در دروازه شهر مأمور گذاشت که رفت و آمدها را کنترل کنند.

وی ادامه داد: مختار در آن روزها به یکی از روستاهای اطراف کوفه رفت و هنگام بازگشت در دروازه ورودی مأموران، مختار را بازداشت کردند، مختار مقاومت کرد و درگیری مختصری رخ داد به همین دلیل او را به زندان انداختند و بعدها با وساطت عبدالله بن عمر شوهر خواهرش آزاد شد.

این کارشناس حوزوی در پاسخ به سؤال  «بعد از شهادت مختار و روی کار آمدن مصعب بن زبیر وضعیت کوفه چگونه شد و سرانجام مصعب چه شد؟» گفت: بعد از کشته شدن مختار، نه کوفه بلکه تمام عراق به دست مصعب بن زبیر افتاد و زیر تیغ حکومت عبدالله بن زبیر که در مکه قیام کرده بود و ادعای حکومت می‌کرد، رفت.

وی افزود: وقتی مختار قیام کرد سه حکومت به وجود آمد، حکومت مختار که مرکزش کوفه بود، حکومت زبیر که مرکزش مکه بود، و حکومت بنی‌امیه که بقایای یزیدیان بودند و در رأس آن‌ها عبدالملک بود و مرکزش دمشق بود.

حجت‌الاسلام پیشوایی ابراز داشت: مصعب بن زبیر و نیروهای عبدالله بن زبیر وقتی با مختار جنگیدند و پیروز شدند، به مصاف نیروهای بنی‌امیه و حکومت عبدالملک مروان رفتند، و در این جنگ عبدالله بن زبیر شکست خورد و مصعب بن زبیر کشته شد.

این کارشناس مسائل تاریخی در پاسخ به سؤال «آیا مختار با کیسانیه رابطه ای داشته؟» گفت: خیر، مختار با کیسانیه هیچ رابطه ای نداشته و این که می‌گویند مختار مؤسس کیسانیه بوده یا کیسانیه پیروان مختار بودند، این از تهمت‌هایی است که در تاریخ، مخالفان شیعه به مختار زدند و او را ترور شخصیت کردند.

وی افزود: اینکه کیسان به چه معنا است و چرا آن را به مختار نسبت دادند مشخص نیست یک قول می‌گوید: کیسان صفت یا لقب مختار بوده است، زیرا در کودکی نزد امیر مؤمنان می‌رود و امام او را روی زانویش می‌نشاند و او را«کیس» یعنی باهوش خطاب می‌کند.

این کارشناس رادیویی اظهار داشت: کیسانیه کسانی بودند که بعد از امام حسین (ع) به امامت محمد حنفیه معتقد بودند، و امام سجاد (ع) را امام نمی‌دانستند، اما این گروه بعدها پیدا شدند سال‌ها بعد از اینکه محمد حنفیه در هشتاد سالگی از دنیا رفت.

وی در پایان گفت: یک عده معتقد شدند که محمد حنفیه نمرده بلکه غایب شده و باز خواهد گشت، البته این گروه منقرض شدند و پیدایش کیسانیه چندین دهه بعد از مرگ مختار بود و ربطی به مختار نداشت و هیچ سندی دال بر اینکه مختار، محمد حنفیه را به عنوان امام پذیرفته باشد نداریم. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات