۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۵۸۹۳۸

کنگره ملی امام حسن مجتبی در گیلان آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ کنگره ملی امام حسن مجتبی(ع) امروز در گیلان آغاز به کار کرد.
امام حسن مجتبي(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، کنگره ملی امام حسن مجتبی(ع) امروز در گیلان آغاز به کار کرد.

 

حجت‌الاسلام ولی عادلی، مدیر کل اوقاف وامور خیریه گیلان در این مراسم با بیان این که ین سازمان تاکنون دو کنگره به نام های ائمه اطهار(ع) برگزار کرده است، گفت: ترویج فرهنگ علوی، اخلاق، سیره و روش امامان معصوم از مهم ترین اهداف برگزاری کنگره امام حسن مجتبی (ع) است.

 

وی در ادامه سخنان خود وقار، متانت و بخشندگی را از جمله ویژگی های اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) عنوان کرد و گفت: این امام همام بسیار مورد توجه مردم بود و نسبت به ایتام و فقرا بیش از نیازشان به آنها کمک می‌کرد، بنابر نقلی ایشان در طول عمر خود دوبار تمام اموالش را تقسیم کردند و حتی از انفاق کفش خود هم دریغ نکردند.

 

حجت‌الاسلام عادلی با اشاره به این که فضای زمان امامت آن حضرت بسیار مضطرب و پیچیده بوده است، گفت: در پایان زندگانی امام علی(ع) مباحثی بروز کرد و امام حسن(ع) وارث آن شرایط حساس و جنگ یأس‌آور و تحمیل صلح بود.

 

وی افزود: ایشان قلبی پاک و رئوف نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه داشتند و با خرابه نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم درآمد همراه و همنشین بودند و درد دل آنها را با جان و دل می‎شنیدند.

 

مدیر کل اوقاف گیلان با بیان این که امام حسن (ع) همه توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‎گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می ‎بخشید، خاطر نشان کرد: نشانه دیگر از عظمت و کریم بودن ایشان بی‎اعتنایی به مظاهر فریبنده دنیا است که نوشته‎اند حضرت در طول عمر خود دو بار همه اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم کردند و نصف آن را برای خود و نصف دیگر را در راه خدا به فقرا بخشیدند.

 

حجت الاسلام عادلی ضمن بیان دلیل کریم بودن امام مجتبی(ع) اظهار داشت: این بخشندگی‌ها و کارهای نیکویی که از امام حسن (ع) در مسیر خیر و احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‎گرفت و آنچه را که داشت به آنها می‎بخشید باعث شده که به ایشان کریم اهل بیت گفته شود.

 

وی اذعان داشت: مهم‌ترین کرامت و کریم‌بودن امام حسن(ع) آن است که هیچ کسی را از در خانه خود طرد نمی کردند بلکه همه کسانی که به محضرشان می رسیدند دست خالی برنگشته و نیازهای آنها خواه نیاز مادی یا معنوی، احتیاج علمی یا عملی ایشان برآورده شده و مورد تفقد و اکرام آن وجود نورانی قرار می گرفتند.

 

حجت الاسلام عادلی، به اخلاق حسنه امام حسن (ع) اشاره کرد و افزود: شواهد تاریخی فراوانی وجود دارد که امام حسن مجتبی(ع) حتی نسبت به دشمنانش که بیشتر اهل جهالت و غفلت بودند اخلاق کریمانه داشتند چه بسا با رفتار کریمانه امام دگرگون و منقلب می شدند.

 

این مقام مسؤول به وضعیت کنونی کشور و ایجاد تحریم از سوی دشمنان این ملت اشاره کرد و یادآور شد: در این وضعیت و با توجه به توطئه های دشمنان، بر همه فرض است تا با پیروی از رفتار کریمانه امام مجتبی(ع) نسبت به ترویج فرهنگ جود و سخاوت و رسیدگی به امور نیازمندان بیشتر تلاش کنیم.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به اعلام عمومی فراخوان مقاله این کنگره ادامه داد: محورهای مقالات در بخش‏های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، نصایح و بررسی خطبه ها و کلمات نورانی امام حسن مجتبی(ع) است.

 

وی با بیان این که در دین مبین اسلام ثروتمندان وظیفه سنگینی در برابر فقرا دارند، تصریح کرد: ثروتمندان باید در تأمین نیازهای جامعه حضوری مؤثر و فعال داشته باشند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان ائمه اطهار(ع) را امید تمام فقرا خواند و گفت: امام حسن مجتبی(ع) از نظر بخشش و کمک به فقرا و مستضعفان جامعه خود زبانزد خاص و عام بودند./950/پ202/س

ارسال نظرات