۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۱۶۰۱۹۳
آیت‌الله مصباح یزدی:

انسان غیرمتوکل برای دست‌یابی به هدف از هر وسیله‌ای استفاده می‌کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که انسان متوکل در برآوردن حاجات متوسل به حرام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: انسان غیرمتوکل به هر چیزی متوسل می‌شود و خود را در برابر دیگران ذلیل کند.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، چهارشنبه شب در درس اخلاق خود که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، گفت: توکل به معنای وکیل گرفتن خداوند در انجام کارها است، خداوند خود دعوت به توکل کرده است و به طور قطع پذیرنده توکل است.
وی با اشاره به این‌که کسانی ممکن است ادعا توکل بکنند اما در واقع توکل نداشته باشند، افزود: توکل اگر توکل حقیقی باشد، مورد پذیرش خداوند واقع می‌شود، همچنان‌که اگر دعا دعای حقیقی باشد، استجابت نیز به دنبال آن می‌آید.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: گاه توکل‌ها توکل کاذبی است، اسمش توکل است، اگر انسان توکل به خداوند داشته باشد، نباید به موضوع دیگری امید بسته باشد، توکل حقیقی نیز ضمانت اجابت دارد.
اطمینان و اضطراب نداشتن یکی از آثار توکل است
وی ادامه داد: توکل مراتبی دارد، نازل‌ترین مرتبه آن این است که انسان در حال اضطرار و در حالی که راه به جایی ندارد، به خداوند توکل کند.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: مرتبه دوم توکل در اموری است که انسان برخی از اسباب را دارد، اما نگران فراهم آمدن اسباب دیگر است، احتمال فراهم آمدن دیگر اسباب را می‌دهد و در این امور به خداوند توکل می‌کند.
وی ابراز داشت: مرتبه کامل‌تر توکل، توکل در همه امور حتی از ساده‌ترین امور مانند غذا خوردن تا امور سخت‌تر است، انسان در این حالت معرفتی به خداوند و افعال هستی دارد که می‌داند قدرت اصلی دست خداوند است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: در این حالت فرد به دنبال اسباب می‌رود به دلیل آن‌که خداوند به آن امر کرده است، اما ننها امید به خداوند دارد.
وی با اشاره به این‌که برخی آثار توکل نفسانی و برخی در بیرون بروز می‌یابد، ادامه داد:‌ به عنوان مثال اطمینان و اضطراب نداشتن یکی از آثار توکل است، اولین اثر توکل حالت آرامش است.
اثر توکل نترسیدن در خطرها و سختی‌ها است
آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: گفتن آرامش کار آسانی است، اما دست‌یابی به آن کار دشواری است، امام(ره) فرمودند من با دلی آرام و قلبی مطمئن به سوی خداوند می‌روم و این کار آسانی نیست.
وی گفت: انسان اگر وکیل مطمئنی برای کار خود بگیرد، خاطرش آسوده می‌شود و نگرانی ندارد، خداوند بالاترین وکیل برای انسان است و انسان با وکیل گرفتن به او می‌تواند بهترین فرد شود.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: اثر دیگر توکل نترسیدن در خطرها و سختی‌ها است، کسی قدرتی دارد و در سختی‌ها توکل می‌ورزد، اگر کسی بر خداوند توکل کرد از غیر خدا نمی‌ترسد.
وی گفت: امام(ره) قسم خورد که من در عمرم از کسی نترسیدم، این امر بزرگی است و هیچ کدام از بزرگان تا کنون چنین جمله‌ای را بیان نکرده‌اند.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: انسان‌‌های که توکل ندارند هنگام مشکلات به خواهش و التماس از دیگران می‌افتند، رشوه می‌دهند و هر راهی را برای برآوردن خواسته خود دنبال می‌کنند، در این حالت انسان احساس ذلتی در نفس خود می‌کند.
حفظ عزت با تکبر مخلوط نشود
وی افزود: با توکل انسان در خود احساس عزت می‌کند، این موضوع کمی نیست، تنها به کسی احترام می‌گذارد که خداوند امر کرده است، وگرنه احتیاج و ابراز نیاز به سوی خداوند است و می‌داند که بودن و نبودن آنان کاری صورت نمی‌دهد.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که انسان متوکل دربرآوردن حاجات متوسل به حرام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: انسان غیرمتوکل به هر چیزی متوسل می‌شود، تملق بگوید و خود را در برابر دیگران ذلیل کند.
وی گفت: خداوند به انسان اجازه نداده است که خود را در برابر دیگران ذلیل کند، فردی که توکل داشته باشد، رفتار ذلت‌آمیز از خود نشان نمی‌دهد، بلکه از اسباب به نحو معقولی استفاده می‌کند.
آیت‌الله مصباح یزدی بیان داشت: باید توجه داشت که حفظ عزت با تکبر مخلوط نشود، عزت نفس به این معنا است که انسان خود را در برابر دیگران کوچک نکند، اما به آن معنا نیست که بر دیگران بزرگی بفروشد.
وی اظهار داشت: بزرگان ما با حفظ عزت نفس خود، حتی به دیگران نمی‌گفتند درخواست انجام کار نمی‌کردند، و به عنوان نمونه اگر آب می‌خواستند با زبان کنایی این مطلب را می‌فهماندند.
استفاده از اسباب یکی از مراحل توکل است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: مراحل توکل این است که انسان اول فکر کند، خداوند برای فرد چه اسبابی فراهم کرده است، خداوند به انسان نیروهایی داده تا از این اسباب استفاده کند.
وی ابراز داشت: به عنوان نمونه انسان برای دست‌یابی به علم باید از پیش مطالعه، مطالعه، مباحثه و مطالعه استفاده کند، نمی‌تواند همین طور بگوید خدایا به من علم بده.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: دوم این‌که برای دست‌یابی به خواسته‌های خود از اسبابی که خداوند در محیط قرار داده است، به عنوان مثال خداوند برای کسب علم استاد قرار داده که انسان برای تحقق این امر باید استاد مطلوب را بیابد.
وی با بیان این‌که انسان باید به طور معقول از اسباب استفاده کند، گفت: انسان هر جا در اسباب کم آورد، اگر در این درخواست ذلتی وجود ندارد، از دیگران درخواست کند و از محدودیت‌هایی که خداوند برای او قرار داده استفاده کند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: کسانی هستند که آن چنان به خداوند اعتماد دارند و می‌گویند که خداوند اسباب کار را فراهم می‌کند، از دیگران در صورتی که منافی با عزت نباشد، درخواست نکنیم./914/پ201/ج
ارسال نظرات