۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۵
کد خبر: ۱۶۰۱۹۶
استاد اخلاق حوزه:

خوف و رجا دو بال مؤمن برای رسیدن به قرب الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه گفت: مؤمن ترقی و تعالی می کند، پرواز می کند به سعادت وتکامل می رسد با دو بال، یکی خوف و دیگری رجاء، این دو صفت را مؤمن باید دارا باشد و با این دو صفتش قرب پیدا می کند.
آيت الله ناصري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت­الله ناصری، استاد درس اخلاق حوزه علمیه، در برنامه مکارم خوبان که از رادیو معارف پخش می شد، به ارائه بحث خوف و رجاء در قرآن پرداخت و گفت: خوف و رجاء در قرآن دارای چند تعبیر است، خوف، وَجَل، خَشیَت، جُبن، همه این موارد در قرآن با هم فرق می کنند وعلامت سعادت و پیروزی مؤمن داشتن این دو خصلت است.

وی ادامه داد: خوف یعنی، یک پیشامدهایی در آینده اتفاق می افتد خوف دارم من را نیز در بر بگیرد، حال یاعلم دارم یا ظن، دو نوع خوف داریم خوف ممدوح و خوف مذموم، خوف از عظمت حق و مقام الهی و ترس از آثار گناهان از موارد خوف ممدوح می باشند، اما ترس مذموم زمانی اتفاق می­افتد که قوه عاقله مغلوب قوه واهمه قرار می­گیرد و از موارد آن ترس از تاریکی وترس از تنهایی است.

این کارشناس حوزوی بیان داشت: در رابطه با خوف و رجاء روایات متعددی است که مؤمنان و دوستان اهل بیت (ع) باید بین خوف و رجاء باشند، در روایت داریم مؤمن ترقی و تعالی می کند، پرواز می کند به سعادت و تکامل می رسد با دو بال، یکی خوف و دیگری رجاء، این دو صفت را مؤمن باید دارا باشد و با این دو صفتش قرب پیدا می کند.

آیت الله ناصری ابراز داشت: خدا برای کنترل انسان ها ابزاری قرار داده، نخست این‌که تمام اعمال، کردار و گفتار ما را خدا می داند، دوم چهارده معصوم نیز می بینند و این صریح قرآن است و سوم فرشته هایی که خدا برای این کار قرار داده و شاهد دیگر شب و روز و زمین و مانند آن است.

این کارشناس مسائل اخلاقی اظهار داشت: روایات متعدد داریم که در مکان­های مختلف نماز بخوانید چون در روز قیامت این­ها شهادت می دهند که این فرد روی من نماز خوانده، علاوه بر این­ها اعضای بدن در روز قیامت به اذن خدا به سخن در می­آیند و آنچه انجام دادند را گزارش می دهند.

وی در پایان تصریح کرد: حضرت علی (ع) فرمود «الدنیا مزرعة الاخرت؛ دنیا مزرعه آخرت است»، در دنیا کشت و زرع کن و در آخرت درو کن، یعنی قلبت را زمین قرار بده و بذر ایمان را در قلبت بکار و با اشک­های چشمت آن را آبیاری کن، ایمان که سبز شد منافعش بر تو نمایان می شود، اما اگر فقط لفظی ادعای ایمان و دوستی با اهل بیت (ع) کنیم این امکان ندارد به بار بنشیند و نیزار می شود./9194/پ202/ن

ارسال نظرات