۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۱۶۳۹۴۰
کارشناس رادیو معارف مطرح کرد؛

وهابیت و اعتقاد به رویت خداوند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل اعتقادی گفت: وقتی انسان، قیامت، حشر و نشر و برزخ را باور می‌کند، اعتقاد راسخ پیدا می‌کند که خدایی هست ولی این به معنای دیدن خدا به چشم سر نیست.
نشست علمي «نقد وهابيت از درون»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام خوش‌نویس، کارشناس مسائل اعتقادی، در برنامه بیراهه که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث وهابیت و جسم دانستن خدا پرداخت و گفت: ما در قرآن کریم و روایات معصومین و پیشوایان دین، بر بطلان جسمانیت خدا شواهد فراوانی داریم، اگر شواهد قرآنی آن جمع آوری گردد، یک کتاب پانصد صفحه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: اگر به این شواهد قرآنی، روایات و جملات بزرگانی چون خواجه نصیر الدین طوسی و شاگردشان علامه حلی و دیگر بزرگانی که در زمینه اعتقادات و خداشناسی و تنزیه خدا از جسم بودن کار کرده‌اند را اضافه کنیم بسیار زیاد می‌شوند، یکی از این کتابها و شواهد قوی کتاب نهج‌البلاغه امیرمومنان (ع) است، حضرت علی (ع) در اول هر خطبه درباره خدا صحبت کرده است.

حجت الاسلام خوش‌نویس ابراز داشت: نهج‌السعاده فی مستدرک نهج‌البلاغه کتابی است در طول سی سال تهیه شد ده یا بیش از ده جلد است، اگر کسی این کتاب را ببیند، متوجه می‌شود که حضرت امیر چه بیاناتی راجع به خداشناسی دارد و چطور خدا را در اوج تقدس و نتزیه و منزه دانستن خدا از مادیت و شواهد مادیت معرفی می‌کند.

وی اظهار داشت: در اولین خطبه نهج البلاغه حضرت می‌فرماید «تمام حمد سزاوار خدایی است که هر چه گویندگان و شنوندگان و کسانی که تسلط در مدح و ثنا دارند او را مدح کنند، نمی‌توانند کاملاً این کار را انجام دهند و آن کسی که نعمت‌هایش را کسانی که در شمارش مهارت دارند نمی‌توانند بشمارند و کسانی که تلاش می‌کنند که حق خدا را بدهند نمی‌توانند تمام حق را بدهند، وهم بشر نمی‌تواند او را در خود بگنجاند».

این کارشناس مسائل اعتقادی در پاسخ به پرسش «یکی از اعتقادات وهابیت رؤیت خداوند است در این خصوص بفرمایید؟» گفت: یکی از لوازم جسم این است که قابل رؤیت است، چیزی که جنبه مادی دارد و تشخص و ظهور دارد را می‌شود دید، رؤیت یک وقت رؤیت قلبی است، یعنی انسان یک چیزی را آن قدر قلبا توجه می‌کند و در قلب، آن را باور می‌کند که انگار با چشم سر او را می‌بیند.

وی افزود: وقتی انسان، قیامت، حشر و نشر و برزخ را باور می‌کند، اعتقاد راسخ پیدا می‌کند که خدایی هست ولی این به معنای دیدن خدا به چشم سر نیست، ما هم منکر دیدن قلبی خدا نیستیم اما بحث این است که خدا را نمی‌شود با چشم سر دید، رؤیت یعنی نگاه به یک ماده تجسم پیدا کرده و عمل رؤیت سه شرط دارد؛ یکی مرئی جسم باشد، دوم نور بر او بیفتد، سوم اینکه در مقابل شما باشد.

این کارشناس رادیویی بیان داشت: اگر بگوییم خدا دیده می‌شود پس خدا باید مقابل ما باشد و مرئی باشد، در این صورت خدا محدود می‌شود، در قرآن می‌خوانیم «هیچ کجا از خدا خالی نیست»، و اگر خدا مقابل ما باشد یعنی پشت سر ما نیست، بعد اینکه نور بر او احاطه کند این پیش می‌آید که خدا محاط است نه محیط خدا بر همه چیز اشراف دارد وقتی زیر این نور برده شده چیزهای دیگر مشرف بر خدا می‌شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: وهابیون بحثهای عقلی را رد می‌کنند، به همین دلیل علم عقاید، علم کلام و استدلال عقلی را حرام می‌دانند، استنباط ‌هایشان را از روایات یهود و نصارا می‌گیرند، طبق روایات اسرائیلی‌ها می‌گویند که خدا دیده می‌شود، دست و پا دارد گوش و چشم دارد و این مطالب را در دانشگاه‌ها و مساجد ترویج می‌کنند و حتی پایان نامه‌های دانشجویان نیز در این مورد نوشته و دفاع می‌شود. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات