۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۶۴۳۳۱

ویژه‌نامه «روزی برای فرشته‌های زمینی» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «روزی برای فرشته‌های زمینی» به مناسبت روز مادر در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه روزي براي فرشته‌هاي زميني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «روزی برای فرشته‌های زمینی» شامل موضوعاتی همچون روز مادر از نگاهی دیگر، فرشته بودن را انتخاب کنید و روش های مختلف مادربودن در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
تو از همه چیز مهم تری ،از همه چیز، بهایی برای بهشت تو، لذت بوسیدن دستهایش، دوست داشتن بدون مرز، فقط مادر، بمان، چه هدیه ای برای مادرم بخرم، پیامک و کارت پستال های پیشنهادی و چقدر صدای مادرم زیباست از موضوعات مطرح‌شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
فرشته بودن را انتخاب کنید
در مقاله‌ای از این ویژه‌نامه با عنوان فرشته بودن را انتخاب کنید می‌خوانیم: در این دنیای عظیم، مخلوقات متعددی وجود دارند که به سبک و سیاق خاصی خلق شده‌اند و بنابر نوع خلقتشان، هر یک در جایگاهی قرار دارند، معنای عدالت شاید همین باشد که هرکسی در این دنیا، در جایگاه خود بایستد، اما در میان تمامی کائنات، مهم‌ترین تقسیم بندی میان دوجنس زن و مرد صورت گرفته است و جایگاه زن ومرد تعریف شده است.
کتاب آسمانی ما، قرآن، وقتی از زنان سخن می‌گوید، به جایگاه مادری اشاره دارد، بی تردید این موضوع به خاطر نقش مهم وحساس مادری است، مادری را می‌توان به معنای سازندگی دانست، مادری یعنی قلب طپنده‌ای را در دست گرفتن و به آن حیات بخشیدن، مادری، هنری عظیم و با ارزش است و مسؤولیتی بزرگ و مهم است، مسؤولیتی که یک زن در قبال خویش، خدای خویش و خانواده و جامعه بزرگتر، بر عهده دارد.
همین مسأله سبب می شود تا درخشان‌ترین نقش یک زن در گستره خلقت، که خداوند متعال برای او رقم زده است، نقش مادری و همسری باشد، آنچه مسلم است این‌که ایفای شایسته این نقش می‌تواند ضامنی برای سعادت و توفیق بشریت باشد، نقشی که این روزها کمتر از سایر نقش‌ها دیده می‌شود و شان و منزلت آن، مورد سؤال عده‌ای از افراد قرار گرفته است، کسانی که تصور می‌کنند ایفای این نقش‌ها به نوعی به تضیع حقوق آنها می‌انجامد.
به هر حال تاریخ و تجربه و نظر بسیاری از روانشناسان این موضوع را به اثبات می رساند که مادر، نقش قلبی طپنده را در سینه خانواده، ایفا می‌کند، اگر تغییر و مشکلی در این زمینه ایجاد شود، حیات سایر اعضای خانواده نیز، به خطر می‌افتد.
مهم این است که به دنبال شناختی درست و اصولی درباره جایگاه و نقش زنان و مردان باشیم تا بدانیم که جایگاه و انتظاراتمان به چه صورتی باید باشد، وقتی زن و مرد حقوق متقابل یکدیگر را بشناسند و به احساسات و تفکر هم، احترام گذارند، کسب تحصیلات و شغل عالی برای یک زن، احساس آزادی و سربلندی به ارمغان نمی‌آورد، بلکه این مسأله در کنار نقش مؤثر و مطلوب مادری و همسری است که معنا و مفهوم خویش را پیدا می‌کند.
لذت بوسیدن دستهایش
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه آمده است: خداوند در آیاتی چند از جمله 63 سوره نسا، 151 سوره انعام و آیه 32 سوره اسرا، بر وجوب احسان و نیکی به والدین تأکید کرده است، احسان به پدر و مادر بارها از سوی خداوند سفارش شده است.
سیرت الهی پیامبران که سرمشق انسان‌ها برای رسیدن به مقاماتی چون مظهریت، ربوبیت و خلافت انسانی است، بیانگر این توجه خاص به والدین بوده است، از نظر خداوند، احسان به والدین، مقدم بر احسان بر هر کس دیگری حتی زن و فرزند است.
در این میان مادر، مستحق احسان و نیکی بیشتر در مقایسه با پدر است، زیرا وی مدت سی ماه رنج بارداری و شیردادن و بیداری های شبانه روزی را تحمل کرده و سختی‌های آن را به جان و دل پذیرا شده است، از این رو، احسان به مادر توجه ویژه به او تنها جبران کننده بخشی کوچک از سختی‌ها و رنج‌هایی است که در طول سی ماه تحمل کرده است.
اگر کسی بخواهد ذره‌ای کوچک از سختی‌ها و جان فشانی‌های مادر را تنها در مدت سی‌ماه بارداری و شیردادن، جبران کند، می‌بایست اصل شفقت و دلسوزی و مهربانی در رفتار را در پیش گیرد و کوچک‌ترین بی‌مهری نسبت به مادر روا ندارد.
از آن جایی که هر فرزندی بخشی از رنج و سختی را بر دوش والدین به ویژه مادر انداخته است، لازم است تا این را تدارک بیند و عدالت را تحقق بخشد، از این رو، برای تدارک و رسیدن به درجه خدایی شدن، لازم است تا احسان به والدین را در رأس امور زندگی خویش قرار دهد و آنان را دست مایه بهشت رفتن خود سازد.
خداوند در این آیات احسان به مادر را سبب پذیرش تمام اعمال نیک انسان در نزد خود و از عوامل مؤثر در شمول عفو خود نسبت به انسان دانسته است.
اگر کسی بخواهد محبت الهی را جلب کند، لازم است احسان به والدین و مادر را در برنامه خود قرار دهد، چرا که محبت الهی این گونه جلب می‌شود.
بنابراین جایگاه والدین، چنان والا و ارجمند است که انسان، بی توجه به شرک و کفر و فسق والدین، تنها به حکم پدر و مادر بودن، می‌بایست به ایشان تکریم و احترام کند، بنابراین، کفر و شرک مانع احسان نیست.
خداوند در آیات 31 تا 51 سوره مریم، احسان به والدین و پرهیز از هرگونه نافرمانی نسبت به آنان را مهم ترین عامل در عاقبت بخیری سرشار از سلامت و امنیت برای انسان می‌داند و از فرزندان می‌خواهد تا برای فرجام نیک خود هم شده، به والدین احسان کرده و در احترام و تکریم آنان بکوشند.
کسانی که در برابر ایشان گستاخی کرده و حتی از روی خستگی اف بگویند، خود را زیانکار خواهند یافت و در قیامت از اهل خسران خواهند شد.
فقط مادر بمان
در این مقاله از ویژه‌نامه روزی برای فرشته‌های زمینی چنین آمده است: با کدام آفتاب طلوع کرده‌ای، از کدام مشرق نورانی به جلوه درآمده‌ای که به هر سمت می‌ایستم آفتاب تو در مقابل من است، هزار بار با خودم کودکی‌هایم را دوره می‌کنم، هزار روز در ابتدای خودم می‌ایستم و گذشته‌ام را می‌شمارم از هزار رودخانه باکره وضو می‌گیرم تا به دست‌هایت که از نماز می‌آیند برسم.
شنیده‌ام بهشت با قدم‌های تو آغاز می‌شود و عشق کلمه‌ای است که لب‌‌های تو با آن متبسم می‌شود، کدام رود پریشان را به تماشا بایستم که با نگاه تو آرام نشده باشد، کدام چشمه خروشان را به صحرا دعوت کنم که از چشم‌های تو آغاز نشده باشد، کدام واژه را به زبان بیاورم که در برابر نامت به رکوع نیامده و به سجده نیفتاده باشد، واژه‌ها تنها با زبان تو شیرین می‌شوند و شیرین‌ها، فرهادی‌ات را کوهستان کوهستان نجوا می‌کنند.
آه ای شیرین‌شیفته تاریخ، ‌مادر، هزار سال است که کودکی‌ام را بر شانه‌های تو می‌بارم، هزار سال است که به دستان می‌دوم و نمی‌رسم، هزار سال است که نامت را نجوا می‌کنم و جوان می‌مانم، هزار سال است زبانم به نامت که می‌رسد سکندری می‌خورد.
باران، لبخندهای تو را به یاد می‌آورد و خورشید، مهربانی‌ات را که فردایم را روشن‌تر می‌کند، فریاد می‌زند، به باران گفته‌ام تنها بر جا پای تو ببارد، به چشمه گفته‌ام تنها به سمت تو بدود و به رودخانه سفارش کرده‌ام که فقط برای وضوی تو زلال بماند.
ابرها از هر طرف که بیایند بر دست‌های تو سرازیر می‌شوند، تا تو با آسمانی‌ترین آبی که می‌شناسیم وضو بگیری، آن‌گاه دو رکعت نماز عشق به قبله‌ای که فقط تو می‌شناسی بخوانی و مادرتر بمانی.
کدام روز کدام خورشید، در کدام مشرق طلوع کرده که بر ظهر پیشانی‌ تو عمود نتابیده باشد و کدام باد سرگردان است که در کوی تو به آرامش نرسیده باشد، ما نمی‌دانیم تو را با کدام زبان زنده بخوانیم، نمی‌دانیم آفتاب تو را چگونه در آسمان عشق رصد کنیم و با بادها چگونه مویه نماییم لبخندت کدر نشود.
در نبود تو تنهایی تاریکی داریم و در کنار تو هزار چشمه زمزم، آه ای زمزمه عشق، با ما جز با نگاهی که نشان خدا دارد مباش و جز با کلماتی که آیه‌های عشق‌اند حرف نزن، ما دیروزمان را در سایه دست‌های تو به امروز رساندیم و فردایمان اگر خورشید مهربانی‌ات نباشد معلوم نیست سر به کدام بیابان بگذارد.
جاده‌های به سمت تو راه افتاده‌اند، کوچه‌های بن‌بست با قدم‌های تو به آسمان می‌رسند و گل‌ها تنها برای دیدن تو چانه می‌زنند، نگاه کن مادر، تا بهار در سرشاخه‌ها قدم بزند، حرف بزن تا باران در زمین جریان یابد، تا آسمان به پای زمین بیفتد و لبخند بزن تا کدورت جهان را کدر نکند.
با ما مادر بمان، در هر لحظه‌ای از تاریخ که باشیم، در هر نقطه‌ای از جغرافیا و به هر قبله‌ای که می‌دانیم و نمی‌دانیم قامت بسته باشیم، با ما فقط مادر بمان.
ویژه‌نامه «روزی برای فرشته‌های زمینی» به مناسبت روز مادر در فضای مجازی و بخش خانواده ایرانی تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/ی
ارسال نظرات