۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۱۶۴۴۱۳
مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام:

برای اسوه بودن حضرت زهرا نص صریح شرعی داریم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام دعایی گفت: وقتی انسان به مقام کامل بودن می رسد، اسوه الهی شده و همه حرکات و سکنات او بر مدار حق خواهد بود، جامعه اسلامی می تواند با دقت در ابعاد وجودی حضرت زهرا(س)، الگوگیری یا شبیه سازی برای زمان کنونی داشته باشد.
حجت الاسلام سيدمحسن دعايي، مسؤول موسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلامي

 حجت الاسلام سید محسن دعایی، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام واحد مشهد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره جایگاه حضرت زهرا(س) به عنوان الگو و اسوه اظهار داشت: حضرت زهرا(س) یک زن کامل و بر اساس تصریحات نبی مکرم اسلام(ص)، سرور زنان عالَم بودند، بنابراین نمی شود فردی سرور زنان جهان باشد و از منصب الگو بودن در تمام جهات برخوردار نباشد.

 

وی افزود: وقتی انسان به مقام کامل بودن می رسد، اسوه الهی شده و همه حرکات و سکنات او بر مدار حق خواهد بود و به عنوان الگو نورافشانی می کند.

 

حجت الاسلام دعایی ادامه داد: از سوی دیگر برای اسوه بودن حضرت زهرا(س) نص صریح شرعی داریم که حضرت مهدی(عج)، می فرمایند «من در زمان ظهور به مادرم فاطمه زهرا(س) اقتدا می کنم»؛ وقتی که حضرت فاطمه(س) ظرفیت مدیریت جامعه مهدوی و الگوبودن برای قائد آن را دارند، چگونه ممکن است برای خانواده و زن و مرد مسلمان الگو نباشند؟.

 

این پژوهشگر حوزوی در تشریح نحوه الگوگیری از حضرت زهرا(س) در تشکیل خانواده اسلامی، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) شئونات مختلفی دارند؛ به عنوان یک دختر به قدری رابطه شان با پدر، صمیمی و کامل است که «ام ابیها» لقب می گیرند، در جایگاه همسری، به گونه ای رفتار می کنند که امیر مؤمنان علی(ع) فرمودند هرگاه فاطمه(س) را می دیدم غم ها از من دور می شد، در نقش مادری نیز فرزندانی تربیت می کنند که منشأ ماندگاری دین خدا می شوند.

 

وی تأکید کرد: مادران امروز قدری تأمل کنند که یک مادر چگونه باید فرزندش را تربیت کند که در اوج فهم و صبر، عظیم ترین نهضت خونین اسلامی را مدیریت کند.

 

حجت الاسلام دعایی با تأکید بر ضرورت پژوهش در رفتارهای جزئی این بانوی آسمانی، معلم زنان مسلمان، مسلمان در عرصه فعالیت های سیاسی، دفاع از رهبر مشروع و ولایی عصر خود تا پای جان، حضور در جنگ های صدر اسلام، تأثیر در همگرایی جامعه اسلامی و انفاق های صدر اسلام را از دیگر نقش های دخت نبی مکرم اسلام(ص) عنوان و خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی می تواند با دقت در این موارد، الگوگیری یا شبیه سازی برای زمان فعلی انجام دهد./930/ت302/س

ارسال نظرات