۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۱۶۶۸۲۵
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

قرآن در حوزه علمیه همانند رسائل و مکاسب مباحثه شود

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز با ضروری دانستن کار بر روی قرآن در حوزه‌های علمیه، مباحثات طلبگی را روشی برای غنی‌تر کردن بحث‌های قرآنی در حوزه علمیه ارزیابی کرد و گفت: قرآن باید در حوزه علمیه همچون کفایه، رسائل و مکاسب بحث شود.
قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور و‌ مفسر قرآن کریم سه‌شنبه عصر در کارگاه روش تفسیر قرآن که در مدرسه حجتیه برگزار شد، گفت: جمع‌های طلبگی برای تهیه بحث‌های قرآنی برای ارائه به عموم تشکیل شود، زیرا مباحثات طلبگی راه مناسبی برای غنی‌ کردن بحث‌های قرآنی است.

وی افزود: اگر گروه‌های طلبگی هر روز نیم ساعت از زمان خود را به تهیه بحث‌های قرآنی به نحوی که بتوان آن را به مخاطبان عادی ارائه کرد،‌ اختصاص دهند و قرآن را مانند کتاب‌های فقهی همچون کفایه، رسائل و مکاسب مورد بحث قرار دهند به نتایج مطلوبی می‌رسند.

مفسر قرآن کریم با اشاره به برخی از مهارت‌های کلاس‌داری و سخنرانی بیان کرد: فردی که برای دیگران به ارائه بحث می‌پردازد هنگامی که می‌خواهد مطلبی را روی تخته بنویسید آن را برای دیگران بخواند، تا شور و حال جلسه نخوابد.

وی ابراز کرد: گاه دیده می‌شود که بحث قرآنی مانند صبر ارائه می‌شود اما ارتباط و پیوند آن با زمان حاضر برای مخاطبان معلوم نمی‌شود، به عنوان مثال اگر کسی بحث صبر را ارائه کرد نباید تنها به مصداق‌های صبر به اولیاء پرداخت بلکه باید نمونه‌های امروزین آن را نیز بیان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی اظهار با اشاره به این‌که ما اکنون نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی بالغ هستیم،‌ اما هنوز نسبت به قرآن بالغ نشده‌ایم، ابراز کرد: در حوزه علمیه نیاز به این است که توجه به قرآن به اندازه توجه به رسائل و کفایه و مکاسب باشد.

وی گفت: شیخ انصاری از خدا مهم‌تر نیست و خداوند به اندازه وی سواد دارد، همچنین مردم نیاز به قرآن دارند،‌ اما متأسفانه باید گفت ما هنوز نسبت به قرآن بالغ نشده‌ایم و لمس نکرده‌ایم که محتاج قرآن هستیم.

مفسر قرآن کریم ابراز کرد: اکنون برخی از غیر روحانیان به تفسیر قرآن در حوزه علمیه می‌پردازند و اگر حوزه‌های علمیه به این امر بی‌توجه باشند، به زودی در کشور تفسیرکنندگان غیر روحانی در کشور به جای روحانیان کار تفسیر قرآن را انجام می‌دهند.

وی افزود: بر اساس آیات قرآن انسان ضعیف است و نیاز به نصرت دارد، نصرت‌دهندگان به چند دسته نصرت‌دهندگان مادی و معنوی، نصرت‌دهندگان واقعی و خیالی، نصرت‌دهندگان لحظه‌ای و دائمی، نصرت‌دهندگان بی‌منت و بامنت تقسیم می‌شوند.

مفسر قرآن کریم ابراز کرد: اگر انسان نصرت می‌خواهد که همه مادی و هم معنوی و هم دائمی و بی‌منت باشد، باید به خداوند رجوع کند،‌ خداوند «نعم المولی و نعم النصیر» است.

وی با اشاره به ضررهای نصرت دیگران بیان کرد: دیگران یا نمی‌توانند نصرت کنند، یا نصرت آنان لحظه‌ای است یا همراه با منت و یا با منت و یا خیالی است./914/پ202/ن

ارسال نظرات