۰۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۶۸۷۸۱
محمدرضا عارف:

هر گاه شرایط پیش آمد با رعایت خطوط قرمز اهل مذاکره می‌شویم

خبرگزاری رسا ـ نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید از دیپلماسی علمی، فرهنگی و رسانه‌ای برای تقویت روابط با کشورها استفاده کنیم و منازعات سیاسی را از امور جاری ایرانیان خارج از کشور جدا کنیم.
هر گاه شرایط پیش آمد با رعایت خطوط قرمز اهل مذاکره می‌شویم

به گزارش خبرگزاری رسا، مستند تلویزیونی محمدرضا عارف نامزد انتخابات ریاست جمهوری که شب گذشته به دلیل نقص فنی پخش آن از شبکه جام جم 3 قطع شده بود، از شبکه جام‌جم 1 پخش و این کاندیدای انتخابات به تبیین برنامه‌های خود پرداخت.

عارف در ابتدا با بیان اینکه ما 4 میلیون سفیر ایرانی در خارج داریم، گفت: دولت آینده باید از این پتانسیل عظیم برای تقویت روابط با کشورهای مختلف استفاده کند.

 

وی افزود: هدف من پیشرفت کشور و رسیدن به افق چشم‌انداز با هدایت سند چشم‌انداز است.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: برنامه‌های عملیاتی را در 22 فصل تنظیم کرده‌ام که جهت‌گیری‌های خوبی در بخش‌های مختلف دارد و با کمک مردم عملی می‌شود.

 

عارف در خصوص جایگاه پاسپورت ایرانی در کشورهای خارجی گفت: این موضوع دغدغه همه ایرانی‌های خارج از کشور است. باید از همه پتانسیل برای تقویت جایگاه کشور استفاده کرد ما مزیت‌های خوبی داریم که کمتر از آنها استفاده کرده‌ایم و آن 4میلیون تحصیل کرده ایرانی در خارج از کشور است.

 

وی ادامه داد: باید از دیپلماسی علمی، فرهنگی و رسانه‌ای برای تقویت روابط با کشورها استفاده کنیم و منازعات سیاسی را از امور جاری ایرانیان خارج از کشور جدا کنیم.

 

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به سیاست خارجی دولت‌های سازندگی و اصلاحات اظهار داشت: آقای خاتمی مبتکر گفت‌وگوی تمدن‌ها بود و روابط خوبی با کشورها داشت و آقای هاشمی نیز استوانه نظام است و روابط خوبی با کشورهای اسلامی داشت و ما از این پتانسیل‌ها به هیچ وجه استفاده نکردیم.

 

عارف تأکید کرد: باید از دیپلماسی علمی استفاده و دانشمندان خارجی را به کشورمان دعوت کنیم.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: پاسپورت ایرانی باید در جایگاه و شأنی که مناسب ملت ایران است قرار بگیرد.

 

عارف با بیان اینکه متاسفانه با مهاجرت مغزها مواجه هستیم، گفت: طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول سالانه 50 میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود که این یک اتوبان یک طرفه است و ما باید آن را اتوبان دوطرفه کنیم. ما نیاز داریم با کشورهای خارجی ارتباط داشته باشیم.

 

وی افزود: باید برای جذب نخبگان برنامه‌ریزی کنیم و یک نخبه ایرانی در هرجایی که هست باید خود را ایرانی بداند.

 

عارف تأکید کرد: متأسفانه با برخورد بدی که با نخبگان می‌شود باعث فرار نخبگان دیگر هم می‌شویم. به عنوان مثال برای استخدام یک نخبه از او سؤال می‌شود که در سال 88 به چه کسی رأی داده‌ای در حالی که این موضوع به هیچکس ربطی ندارد.

 

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های جدی ما جذب سرمایه است که اولویت آن سرمایه ایرانیان خارج از کشور است. ما سرمایه را تضمین می‌کنیم و حمایت جدی از این سرمایه‌ها خواهیم داشت.

 

عارف با بیان اینکه برنامه‌های خوبی برای اشتغال، تدوین کرده است، گفت: ما بنا داریم یک میلیون فرصت شغلی در سال ایجاد کنیم. درحال حاضر نرخ بیکاری در کشور بالاست و اولویت را به جذب متخصصین دانشگاهی داده‌ایم.

 

وی افزود: چند طرح ویژه در این خصوص داریم از جمله طرح گسترش صنعت گردشگری که از طریق آن 200 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود و همچنین طرح ارتقای جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات.

 

عارف تأکید کرد: الآن سهم ICT در تولید ناخالص داخلی کشور 1.5درصد است که باید به سهم متوسط منطقه که 7درصد است برسد. در این صورت فرصت بسیار خوبی برای جذب متخصصین خواهیم داشت.

 

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین اعلام کرد: دفاتر جذب را در وزارتخانه‌های تخصصی به خصوص علوم و بهداشت فعال خواهیم کرد.

 

عارف خاطرنشان کرد: ما 4.5میلیون دانشجو در کشور داریم اما نسبت استاد به دانشجو مناسب نیست. ما باید تولیدات علمی را به ثروت تبدیل کنیم.

 

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی خود اظهار داشت: فرهنگ جزو اولویت‌های ماست و کاهش تصدی دولت و حمایت حداکثری را دنبال می‌کنیم.

 

عارف تصریح کرد: دولت باید سهم فرهنگ را از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

 

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در برخی بخش‌های فرهنگی به خصوص هنر نگاه و دخالت امنیتی شده که به هیچ وجه به صلاح نیست. ما به سینما و تئاتر پویا نیاز داریم و از تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد مانند خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی و ... در جهت مشارکت مردمی حمایت می‌کنیم.

 

وی همچنین اعلام کرد: نشر را در دستور کار قرار می‌دهیم و کتاب و مطبوعات باید مورد حمایت قرار بگیرند. قانون نشر و کتاب در دستور کار ماست تا دغدغه‌های امروزه را از انقلاب فرهنگی رفع کنیم.

 

عارف در ادامه گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات جوانان کشور بحث‌های اقتصادی است. به طوری که حتی این مشکلات در سن ازدواج نیز تاثیر گذاشته است و نداشتن شغل و مسکن سبب افزایش سن ازدواج شده است.

 

وی افزود: شغل و مسکن از مهمترین دغدغه‌های جوانان کشور است که سبب افزایش نرخ طلاق نیز شده است.

 

وی در رابطه با برنامه‌های اقتصادی برای دولت آینده اظهار داشت: باید بخش خصوصی فعال‌تر شود. برای این منظور سیاست‌های کلی اصل 44 جهت‌گیری‌های خوبی را داشته و دولت باید بخش خصوصی را فعال کرده و در جاهایی دخالت کند که بخش خصوصی انگیزه‌ای برای فعالیت ندارد.

 

عارف ادامه داد: ما بر این باوریم که از سیاست‌های کلی اصل 44 در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم تا دولت با بی‌انضباطی مالی روبرو نشود.

 

وی اظهار داشت:دولت باید در بخش خصوصی به صورت حامی مطرح باشد نه اینکه تصدی‌گری کاملی را داشته باشد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما برای اینکه بتوانیم برنامه‌های اقتصادی مناسبی را طراحی کنیم، رشد اقتصادی 8 درصد را در نظر گرفته‌ایم،‌این رشد قابل تحقق است زیرا در دولت خاتمی به رشد اقتصادی 57 درصد رسیده و مطمئنیم به رشد 8 درصد می‌رسیم.

 

عارف عنوان کرد: همچنین بازار ارز و تعدیل قیمت‌ها نیز بخشی از صحبت اقتصادی این کشور است.

 

وی گفت: زمانی با مرحوم نوربخش در رابطه با ثبات اقتصادی صحبت می‌کردم که سیاست تک نرخی کردن ارز را پیگیری کنیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر دولت 6 میلیارد دلار هزینه کند ارز تک نرخی می‌شود که از طریق مجوز مجلس این 6 میلیارد دلار را پیگیری کرده و در بودجه سال لحاظ کردیم که در آن زمان ارز به مدت چند سال تک‌نرخی شد. بنابراین این کار شدنی است ولی در صورتی محقق می‌شود که بخش اقتصادی کشور به ثبات برسد.

 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تک‌نرخی‌ کردن ارز را از اولویت‌های دولت احتمالی آینده‌اش دانست و گفت: برای تحقق برنامه‌های اقتصادی و رساندن کشور به ثبات اقتصادی باید ارز را تک نرخی کنیم.

 

وی در ادامه به طرح هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح جزو آروزهای تمام دولت‌های پس از انقلاب بوده است به طوری که وقتی می‌دیدیم فرد برخوردار حداقل 40 برابر فرد غیربرخوردار از یارانه انرژی استفاده می‌کند، ناراحت می‌شدیم که در برنامه سوم این طرح را ارائه دادیم و در مجلس سوم طرح پیش رفت ولی مجلس پنجم عقب‌نشینی کرد و قرار بود قیمت حامل‌های انرژی اصلاح شود تا طرح هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنیم که این اتفاق نیفتاد.

 

عارف عنوان کرد: برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در دولت‌های قبل به جمع‌بندی رسیدیم ولی تنها نگرانی ما آثار تورمی بود که این طرح اجرا نشد ولی در دولت نهم و دهم به دلیل هماهنگی کامل بین نهادهای مختلف اجرا شد.

 

وی افزود: در آن زمان در راستای اصلاح قیمت‌ها، گندم را از کشاورز 140 تومان می‌خریدیم،‌ آرد می‌کردیم و به نانوا کیلویی 45 تومان تحویل می‌دادیم که پس از آن این قیمت را به 75 تومان تبدیل کردیم که در طول 3 هفته به اندازه‌ای فشار به دولت وارد شد که دولت عقب‌نشینی کرد. ولی در

 

دولت نهم و دهم به دلیل هماهنگی با دستگاه‌ها خوشبختانه طرح هدفمندی یارانه‌ها این طرح اجرا شد.

 

عارف ادامه داد: متاسفانه طرح هدفمندی یارانه‌ها ناقص اجرا شد زیرا جهت‌گیری اصلی این طرح تقویت زیربناها بود و قرار بود به سلامتی مردم پرداخته شود ولی در حال حاضر 70 درصد هزینه درمان از سوی مردم پرداخت می‌شود که باید به 30 درصد می‌رسید.

 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها صحیح بود اما باید فاز اول آن به طور کامل اجرا می‌شد و در این رابطه باید عرضه و تقاضا را به تناسب رعایت می‌کردیم در حالی که در حال حاضر تناسب عرضه و تقاضا به هم خورده است.

 

عارف گفت:‌در حال حاضر وضعیت کارخانجات به جایی رسیده است که نمی‌توانند با کالاهای چینی رقابت کنند و به حالت نیمه‌تمام درآمده‌اند در صورتی که اگر سهم تولید داده می‌شد وضعیت بهتر بود.

 

وی با بیان اینکه فاز اول طرح هدفمندی یارانه‌ها باید به طور کامل اجرا شود، اظهار داشت: پس از اجرای فاز اول باید به ارزیابی بپردازیم و با توجه به رفاه عمومی و کمک به اقشار آسیب‌پذیر فاز دوم را اجرا کنیم.

 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با ارتباط اقتصادی ایران و کشورهای دیگر افزود: با تقویت دیپلماسی بخصوص بهره‌گیری از دیپلمات‌ها باید از مزیت‌های دینی، علمی و فرهنگی خود برای افزایش تعامل اقتصادی ایران با کشورهای دیگر بهره ببریم و منافع خودمان را با کشورهای دیگر پیوند بزنیم.

 

وی گفت: در حال حاضر ما در سازمان اکو، سازمان کشورهای اسلامی و جنبش عدم تعهد جایگاه خوبی داریم و در بخشی از فناوری‌های پیشرفته دارای مزیت هستیم و می‌توانیم با دنیای اسلام رابطه بسیار مناسبی داشته باشیم.

 

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از ایرانیان مقیم خارج از کشور در رابطه با دموکراسی گفت: دموکراسی همان مردم سالاری است که ما آن را به عنوان مردم سالاری دینی مطرح می‌کنیم.

 

وی افزود: قانون اساسی ما بر مبنای حاکمیت اسلام است و در فرمایش مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) مردم جایگاه خوبی دارند و ما باید تلاش کنیم تا بندهای قانون اساسی در مورد مردم سالاری محقق شود.

 

عارف با اشاره به شعار استقلال آزادی، جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب گفت: یکی از شعارهای اصلی ما آزادی بوده است که متاسفانه به دلیل برخوردهای سلیقه‌ای و تنگ‌نظرانه، مردم گاهی فکر می‌کند که آزادی ندارند.

 

وی افزود: به طور مثال دانشجویان با وجود اینکه در انقلاب ما جایگاه ویژه‌ای داشته و پا به پای مقام معظم رهبری حرکت کرده‌اند به دلیل برخوردهای سلیقه‌ای فکر می‌کنند که نمی‌توانند حرف‌شان را بزنند.

 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: چرا وقتی یک دانشجو در حمایت از کاندیدایی صحبت می‌کند با وی برخورد می‌شود؟ چرا وقتی یک دانشجو در کنار فعالیت‌های علمی به فعالیت‌های سیاسی می‌پردازد ستاره‌دار می‌شود؟

 

وی ادامه داد: ستاره‌دار شدن دانشجویان در شان انقلاب اسلامی نبوده و با دموکراسی سازگار نیست.

 

عارف عنوان کرد: در دولت بعدی باید مسئله ستاره‌دار شدن دانشجویان برای ابد حل شود،‌نه اینکه با ستاره‌دار کردن دانشجویان نشاط را از دانشگاه‌ها بگیریم.

 

وی گفت:‌در سال 91 فضای دانشگاه‌ها نسبت به انتخابات فضای بی‌روحی بود و کسی در انتخابات مشارکت نمی‌کرد زیرا دانشجویان فکر می‌کردند برای مشارکت سیاسی باید هزینه بپردازند در صورتی که ما باید هزینه آزادی را به حداقل برسانیم و این ظرفیت را داریم.

 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تعطیلی دانشگاه‌ها در زمان انتخابات گفت: آیا در خرداد ماه که فصل سیاسی دانشگاه‌ها است، دانشجویان باید تعطیل باشند؟ چرا این تصمیم را گرفته‌اند؟ جواب این سؤال جز با عدم شناخت از دانشجو و ظرفیت دانشجویان چیز دیگری نیست.

 

وی گفت: دانشجویان به منافع ملی توجه دارند و ما باید به آنها توجه داشته باشیم.

 

عارف در ادامه با بیان خاطره‌ای از برخورد خود با دانشجویان اظهار داشت: من در شرایط خاصی در سال 73 رئیس دانشگاه تهران شدم که جنگ قدرت چپ و راست بود ولی با سعه صدر و با فرض اینکه اعتراض حق دانشجو است، دانشگاه‌ها را آرام کردم و انتظار داریم که دولت وقت رؤسایی را برای دانشگاه‌ها انتخاب کند که سعه صدر داشته باشند، رئیس دانشگاهی که عصر چهارشنبه دانشجو را از امتحان روز پنجشنبه محروم می‌کند چه دلیلی برای این کار دارد.

 

وی ابراز امیدواری کرد فضای حماسه سیاسی در دانشگاه‌ها برای همیشه برقرار باشدو رؤسای دانشگاه‌ها با دانشجویان و مسئولان با مردم با سعه صدر برخورد کنند زیرا این مسئله معنی امنیت ملی را به همراه دارد.

 

عارف در رابطه با سیاست خارجی دولت احتمالی آینده‌اش گفت: یکی از دغدغه‌های ما تقویت ارتباطمان با کشورهای دیگر است زیرا در این زمینه با چالش روبرو هستیم و شان جمهوری اسلامی ایران را برقراری رابطه قوی با کشورهای دیگر از طریق تقویت دستگاه‌های دیپلماسی است.

 

وی با بیان اینکه امور خارجی کشور باید از طریق یک دستگاه انجام شود،؛ گفت: وزارت امور خارجه باید مسئول برقراری ارتباط با کشورهای دیگر باشد و تقویت این نهاد نیز در گرو بهره‌گیری از کارشناسان و دیپلمات‌های برجسته است.

 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به حضور 4 میلیون ایرانی در خارج از کشور گفت: این افراد سفیران کشور ما هستند که باید پیام صلح ما را به کشورهای دیگر برسانند.

 

وی افزود: سفارتخانه‌های ما باید محلی برای رفع مشکلات ایرانیان مقیم خارج باشد و دانشجویان مقیم خارج نیز باید مشکلات خود را در سفارتخانه‌ها حل کنند.

 

عارف عنوان کرد: ‌البته غیر از کانال‌های رسمی و ایرانیان مقیم خارج راه‌های دیگری برای برقراری ارتباط با کشورهای خارجی داریم به طوری که می‌توانیم از مزیت‌های خود استفاده کنیم. به طور مثال ما بایداز پتانسیل محمد خاتمی به عنوان مبتکر گفتمان تمدن‌ها بهره‌گیری کنیم و هاشمی رفسنجانی نیز پتانسیل‌های زیادی در این خصوص دارد که دولت آینده باید از این پتانسیل برای برقراری حداکثر روابط در سطح برادرانه استفاده کند.

 

وی افزود: همچنین ما باید از کشورهای حاضر جنبش عدم تعهد برای برقراری روابط با کشورهای دیگر استفاده کنیم.

 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شخصیت رئیس‌جمهور را یکی از راه‌های برقراری ارتباط با کشورهای خارجی دانست و گفت: ‌مردم ما باید کسی را انتخاب کنند که شخصیتش پیام صلح را به کشورهای دیگر برساند به طور مثال در سال 76 سفرای اروپایی از ایران رفته بودند و قصد بازگشت نداشتند ولی پس از انتخابات خاتمی به عنوان رئیس‌جمهور بخشی از این سفرا به کشور بازگشتند.

 

عارف در ارتباط با مذاکره ایران و آمریکا ادامه داد: سیاست‌های کلی ما مشخص است و به تائید مقام معظم رهبری می‌رسد و جهت‌گیری‌ها به گونه‌ای است که اگر شرایط یکسان برای ارتباط فراهم باشد و ما دست برتر داشته باشیم و در موضع ضعف قرار نگیریم می‌توانیم مذاکره کنیم.

 

وی گفت: هر گاه شرایط پیش آمد با رعایت خطوط قرمز اهل مذاکره می‌شویم.

 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: به طور کلی بوروکراسی وحشتناکی بر دستگاه‌های مجوزدهنده کشور ما حاکم است که ما باید از برخوردهای سلیقه‌ای پرهیز کرده و در چارچوب اخلاق این بوروکراسی را اصلاح کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری‌های خارجی گفت: باید زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کنیم، همچنین باید به کارآفرینی برای دانشجویان داخلی بپردازیم به طوری که فارغ‌التحصیل دانشگاه به دنبال میز کار در دانشگاه نباشد و با رابطه به جستجوی شغل نباشد.

 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طرح مسکن ماندگار را جایگزین مسکن مهر اعلام کرد و گفت: برای طرح مسکن برنامه‌های خوبی داریم به طوری که طرح مسکن ماندگار جایگزین مسکن مهر می‌شود.

 

وی افزود: در طرح مسکن مهر خدمات جنگی دیده نشده بود و از محل نامعتبری اعتبار آن تامین می‌شد ولی در طرح مسکن ماندگار این اشکالات را برطرف می‌کنیم.

 

عارف در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌ها گفت: تلاش خواهیم کرد برای کاهش فشار تحریم‌ها اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهیم.


وی با بیان اینکه باید با تقویت روابط بین‌الملل و توسعه سیاست خارجه، تحریم‌ها را کنار زد، افزود: اولویت ما در سیاست خارجه ارتباط با همه کشورها علی‌الخصوص کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه است.


نامزد انتخابات اخیر ریاست جمهوری با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی باید نرخ تورم تک رقمی بشود، خاطرنشان کرد: توسعه سیاسی باید با توسعه اقتصادی همراه باشد بدون توسعه سیاسی نمی‌توان به توسعه اقتصادی رسید و از طرفی نمی‌توان با شکم خالی به فکر توسعه سیاسی بود، لذا توسعه سیاسی و اقتصادی باید متوازن باشند.


عارف با بیان اینکه راهبرد اصلی کشور، استفاده صلح‌آمیز از برنامه هسته‌ای است، اظهار داشت: پرونده هسته‌‌ای ایران یک پرونده سیاسی است و بر همین اساس باید از طریق مسائل سیاسی حل و فصل شود. ما تلاش خواهیم کرد با استفاده از تقویت روابط سیاسی پرونده هسته‌ای را مختومه کنیم.


وی در پاسخ به سؤال نقش زنان در جامعه چیست؟ گفت: 55 درصد از دانشجویان ایرانی را دختران تشکیل می‌دهند که نشان از حضور فعال و مشارکت زنان در جامعه ایرانی دارد، لذا ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حضور زنان در جامعه را بیشتر رونق بدهیم.


عارف افزود: تلاش ما این است حضور زنان را پر رنگ‌تر کنیم و حتی در صورت لزوم با اصلاح برخی قوانین مدنی زمینه را برای حضور فعال فراهم کنیم.


به گزارش فارس، نامزد انتخابات اخیر ریاست جمهوری در پایان از همه ایرانیان مقیم خارج از کشور خواست با حضور پرشور خود در انتخابات زمینه خلق حماسه سیاسی را فراهم کند.

ارسال نظرات