۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۱۶۹۶۶۲
به مناسبت یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری؛

ویژه‌نامه اینترنتی«انتخاب و گزینش افراد با معیارهای قرآنی» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «انتخاب و گزینش افراد با معیارهای قرآنی» به مناسبت آگاهی بیشتر برای حضور و انتخاب فرد اصلح در انتخابات در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه «انتخاب و گزينش افراد با معيارهاي قرآني»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «انتخاب و گزینش افراد با معیارهای قرآنی» شامل موضوعات، مقالات و ویژه‌نامه‌های پیشین در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
توصیه‌های قرآن برای خلق حماسه سیاسی، با چه معیاری انتخاب کنیم، معیارهای قرآنی برای انتخاب رییس قوه مجریه، استکبارستیزی در 4 سکانس،  زندگی کاخ نشینی دور از شأن کارگزار نظام اسلامی، توصیه‌های انتخاباتی قرآن کریم، در مدیریت خیانت نکنیم، بصیرت سیاسی فرد منتخب،  پیشنهاد قرآنی برای کارآمدی بیشتر نظام، عدالت محوری در انتخاب و گزینش، گزینش مدیر لایق به روایت قرآن، چگونه فرد صادق را انتخاب کنیم و شجاعت از منظر قرآن از موضوعات مطرح‌شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
موضوعات آیاتی که در قرآن کریم نسخ شده‌اند، چرا اعمال خوب توقیف می شوند، دست پنهان یهود در تفاسیر اسلامی و خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها در قرآن در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین این ویژه‌نامه به چشم می‌خورد.
چه کسی را انتخاب کنیم
در مقاله‌ای از این ویژه‌نامه آمده است: وقتی صحبت از گزینش افراد می‌شود، باید این سؤال مطرح شود و بررسی شود که آیا این فرد به درد این کار می‌خورد، آیا این فرد مناسب این شغل است.
معیار مناسب برای گزینش نیروی رزمی
برای گزینش نیروی رزمی قرآن می‌فرماید: «وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»، وقتی مردم از پیامبرشان فرمانده برای جنگ می‌خواهند و خداوند شخصی را تعیین می‌کند، مردم می‌گویند این فرد مناسب این کار نیست زیرا از خانواده فقیر است، خداوند در بیان پاسخ می فرماید: «این اشکال شما بی جا است خانواده فقیر و یا پولدار نقشی در جنگ ندارد و این فرد می‌تواند فرمانده باشد زیرا هم به علم مسائل جنگی آگاه است و هم توانایی رزمی دارد».
بنابراین در انتخاب نیروی رزمی آشنایی با تاکتیک‌های جنگ و توانایی رزم مطرح است.
گزینش مسؤول بیت المال
در بیت المال حضرت یوسف علیه السلام می‌فرمایند: «من را مسؤول بیت‌المال کنید چون قدرت حفظ و آگاهی بر حفظ آن در من قوی است».
اگر مسأله کار است قدرت و امانت و اگر مسأله بیت‌المال است حفیظ علیم اگر مسأله رزمی است «فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ» و برای نصب هر مقام و شخصیتی هر کس خصوصیت مخصوص به خودش دارد.
حضرت موسی علیه السلام می‌گوید: خدایا سخنگوی من برادرم هارون باشد زیرا او «هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِساناً؛ او در بیان روان‌تر از من و دلنشین‌تر از من است».
انسان موجودی انتخاب گر است
مسأله گزینش یک مسأله اداری نیست، بلکه انسان همیشه باید گزینش داشته باشد و انتخاب کند.
توصیه‌های انتخاباتی قرآن کریم
در مقاله دیگری از این ویژه نامه می خوانیم: این روزها موضوع انتخابات و انتخاب کاندیدای اصلح به داغ‌ترین موضوع در تمام محافل خبری و غیر خبری تبدیل شده است، از مهمانی‌های کوچک گرفته تا محافل بزرگ خبری همه جا صحبت از انتخابات است، انتخابابی که می‌تواند آینده چهار ساله کشور را رقم بزند و مسیر جامعه را کاملا تغییر دهد.
در این میان افراد برای انتخاب خود ملاک‌های متعددی را در نظر گرفته‌اند، عده‌ای بر این باورند که در شرائط کنونی فردی باید سکان‌دار این جامعه باشد که بتواند مردم را از زیر فشارهای اقتصادی بیرون بیاورد و عده‌ای روابط با کشور‌های مختلف و به عبارتی سیاست خارجی را ملاک انتخاب خود قرار داده‌اند و عده‌ای نیز توجه به مسائل فرهنگی کشور را که زمینه‌ساز تربیت جوان‌های انقلابی و مؤمن است را مد نظر قرار داده‌اند.
در این میان قرآن مجید برای افرادی که خواستار تصدی منصب ریاست هستند، شرائط و ویژگی‌هایی را مطرح کرده است که با در نظر گرفتن این شرائط و جامه عمل پوشاندن به آنها می‌توان یک حماسه سیاسی بی نظیر را خلق کرد، حماسه‌ای که در وضعیت کنونی کشور بیش از بیش به آن نیازمندیم تا بتوانیم با خلق آن، موج عظیمی از نا امیدی و یاس را بر کشور‌هایی که خواستار شکست انقلاب هستند جاری و بار دیگر رویای پوچ آنها را باطل کنیم.
قرآن مجید یکی از صفات مهم افرادی که خواستار تکیه بر منصب ریاست هستند را ولایت‌مداری معرفی می‌کند موضوعی که می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین ملاک برای انتخاب کاندیدای اصلح در نظر گرفته شود، چرا که تاریخ نشان داده است که هر زمان مردم با این شرط مهم به انتخاب زمامداران خود اقدام کرده‌اند، اوضاع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آنها در مقایسه با حاکمان جور و فساد قابل مقایسه نبوده است.
حال در شرائط حاضر که یکی از مهم‌ترین تبلیغات رسانه‌های وابسته با استکبار، ایجاد شکاف بین مردم و رهبری انقلاب است و یا قصد دارند تا در حد توان افرادی بر منصب قدرت تکیه بزنند تا بتوانند جایگاه ولایت را سست و ضعیف کنند، یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر عهده افراد یک جامعه است، انتخاب افرادی است که با ولایت رابطه جدی و غیر قابل انفکاک داشته و بتوانند در سایه الطاف رهبری جامعه را به سوی تکامل و سعادت در تمام جوانب پیش ببرند.
چرا که تاریخ به خوبی نشان داده است که رمز پیشرفت و توسعه اقتصادی و فرهنگی یک کشور در گرو سه مسءله مهم حیاتی است.
 مسأله اول: رهبری که بتواند جامعه را در موج‌های سهمگین اقتصادی و فرهنگی و دیگر مشکلات هدایت کند.
مسأله دوم: مسؤولان و قوای سه گانه که در اجرای فرامین رهبری به جد بکوشند.
مسأله سوم: مردم که با انتخاب افرادی شایسته و ولایت مدار، ارتباط مسؤولان عالی‌رتبه از جمله رؤسای جمهور با رهبری را قوت ببخشند تا در سایه این ارتباط و همدلی بتوانند به رفاه و آسایش و امنیت دست پیدا کنند.
در همین موضوع امیرمؤمنان علی علیه السلام در توبیخ برخی از یاران خود که دم از محبت ایشان می زدند، اما ذره‌ای ولایت‌مداری در وجود آنها یافت نمی‌شد، عدم ولایت مداری را نشانه تسلط افراد ظالم و ستمگر بر جامعه بیان می کنند.
امام علی علیه السلام در توبیخ یاران خود میفرمایند « سوگند به آنکه جانم در دست اوست، این جماعت بی گمان بر شما چیره خواهد شد، نه به این خاطر که آنان از شما بر حق ترند، بلکه بدان سبب که آنان در حمایت از باطل امیر خود می‌شتابند و شما در حمایت از حق من کندی می‌کنید.
در این روایت شریف امیرمؤمنان عدم ولایت‌مداری مسؤولان و افراد جامعه را سبب تسلط بیگانگان و ظالمان و ستمگران بر جامعه بیان می‌کند و رمز سعادت و پیروزی یک جامعه را در گرو ولایت مداری بر می‌شمرد.
ولایت مداری، تعهد و تخصص
 در این مقاله از ویژه‌نامه انتخاب و گزینش افراد با معیارهای قرآنی با عنوان ولایت‌مداری، تعهد و تخصص چنین آمده است: نکته قابل توجه در این مسأله که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد آن است که ولایت‌مداری مسؤولان به تنهایی نمی‌تواند حلال مشکلات جامعه شود، بلکه در کنار این ویژگی مهم افراد باید از صلاحیت‌های ویژه‌ای برای تصدی منصب ریاست از جمله تخصص و تعهد و تجربه کار اجرایی در تمام مسائل مربوط به اداره کشور برخودار باشند، چرا که آیات الهی در کنار مسأله ولایت‌مداری به مسأله علم و دانش ادراه جامعه نیز اشاره می‌کند و این دو را دو رکن مهم برای افرادی که خواستار تصدی هرگونه مسؤولیتی در جامعه اسلامی هستند محسوب می‌کند.
خداوند متعال در داستان انتخاب طالوت علاوه بر ولایت پذیری این شخصیت مهم که تمام قد مطیع پیامبر زمان خویش بود به این مسأله اکتفا نکرده و ویژگی‌های دیگری نیز برای او بیان می‌کند که از جمله آنها دانش اداره یک جامعه است.
«قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ یُۆْتی‏ مُلْکَهُ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ؛ پیامبرشان گفت: در حقیقت، خدا او را بر شما برترى داده، و او را در دانش و [نیروى‏] بدن بر شما برترى بخشیده است و خداوند پادشاهى خود را به هر کس که بخواهد مى‏دهد و خدا گشایشگر داناست».
به امید این‌که ایران اسلامی با انتخاب افراد ولایت‌مدار و شایسته و متعهد و متخصص شاهد خلق یک حماسه بزرگ در عرصه سیاست باشد تا در سایه‌سار این حماسه سیاسی و انتخاب فرد اصلح بتوانیم حماسه‌ای دیگر را رقم بزنیم و در جنگ نابرابر اقتصادی نیز پیروز شویم.
ویژه‌نامه «انتخاب و گزینش افراد با معیارهای قرآنی» به مناسبت آگاهی بیشتر برای حضور و انتخاب فرد اصلح در انتخابات در فضای مجازی در بخش قرآن  تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/ن
ارسال نظرات