ویژه نامه اینترنتی «روحالله الخمینی» منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «روحالله الخمینی» به مناسبت سالگرد رحلت جانگداز امام خمینی(ره) در پایگاه اطلاعرسانی ذیطوی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «روحالله الخمینی» شامل مطالب خواندنی، مقالات و تصاویر ویژه در پایگاه اینترنتی ذی طوی منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژهنامه میتوان به موضوعاتی همچون ماه در آیینه، جان از نگاه جانان، امام خمینی آینه مهر و قهر، بصیرت امام خمینی، امام خمینی از منظر دانشمندان جهان، امام خمینی و نسل جوان، اندیشه و عملکرد امام خمینی(ره)، خدا محوری در رهبری امام خمینی، امام علمدار اسلام ناب محمدی(ص)، رهنمودهاى اخلاقى امام خمینى به طلاب، تدریس و تربیت شاگردان در سیره امام خمینی و ویژگی هاى عالمان راستین از امام خمینى(ره) اشاره کرد.
وظایف روحانیت از نگاه امام خمینی، صیانت از دیانت در سیره و اندیشه امام خمینی، نکات اخلاقی از محضر امام خمینی، اندیشههای سعادت آفرین امام خمینی(ره)، امام خمینی پربرکت ترین نسل کوثر در جهان معاصر، خاطراتی از شهرت گریزی و تواضع امام خمینی، فرازهایی از نامه امام خمینی به سید احمد آقا و گزیدهای از باورها و ویژگیهای شخصیتی امام خمینی(ره) از دیگر مقالات این ویژه نامه است.
بصیرت امام خمینی(ره)
در مقالهای از این ویژه نامه می خوانیم: در ادبیات دینی ما «بصیرت« برابر با بینش، فهم عمیق، درک قلبی و آگاهی است و همانگونه که در احکام شرعی نیز وارد شده است یکی از شرایط مرجع تقلید به نحو خاص و از جمله شرایط رهبری و پیشوایی به نحو عام، بصیرت و آگاهی کامل از مسائل عبادی، سیاسی است، این مطلب به گونه شفاف و روشن، ضرورت و اهمیت موضوع را میرساند.
قرآن کریم نیز به این موضوع به عنوان ویژگی یک رهبر و داعی به خیر و هدایت اشاره دارد، آنجا که میفرماید: «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی؛ بگو این راه من است، من و پیروانم با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت میکنیم.
با توجه به مطالب فوق، میتوان گفت: امام راحل رحمه الله بعد از امامان معصوم علیهم السلام یکی از مصادیق کامل بصیرت و هوشیاری در رهبری ملت ایران و دنیای اسلام بودند.
زکاوت و تیزبینی
در تمام عمرم فردی با زکاوتتر و هوشیارتر از حضرت امام ندیدهام، در همین زمینه، نقل میکنند امام آن قدر از هوش و زکاوت برخوردار بودند که از آنچه در ضمیر و ذهن انسان مترتب میشد، آگاه بودند و در مقابل ایشان هیچ چارهای به جز توسل به صداقت کلام نبود.
روشن بینی
روزی دو نفر از شاگردان و مشاهیر برای زیارت امام به محل اقامتشان، شهرستان محلات، آمده بودند، در آن ایام گروه خاصی مطرح بودند که در رأس آنها مصدق بود که توجه مردم را به خود جلب کرده بود و آنها میپنداشتند که ضد امپریالیسم و ضد رژیم کسی است که وابسته به آنان باشد، آن روز امام سخنی در رد آن گروه بیان فرمودند، آن آقایان گفتند: از شما بعید نیست که بر علیه این جمعیتی که چنین و چنان هستند، صحبت کنید، اینان مردم وطن دوست و انقلابی هستند، ولی امام که این چهرههای دروغین را از آن دوران میشناختند و انحراف آنها برای امام نمایان بود، با توجه دفاع آن آقایان و بسیاری از مردم که ندانسته آنها را مورد ستایش قرار میدادند، آنها را رد میکردند و در هر صورت گذشت زمان بصیرت و بینش امام را برای آن آقایان روشن ساخت.
نظارت بر فیلمهای تلویزیون
حضرت امام علاوه بر اخبار، فیلمهای تلویزیون را نیز گاهی مشاهده میفرمودند تا خط مشی مسؤولان برای ایشان روشن شود، گاهی از بعضی برنامهها تعریف میکردند و گاهی نیز شدیدا از نمایش برخی برنامهها انتقاد میفرمودند، مثلا وقتی که مسؤولان صدا و سیما نزد ایشان آمده بودند، حضرت امام فرمودند که شما در خلال سریال با آنکه زن گریم شده داشتید، اما در تیتراژ و در معرفی گریم کنندگان فقط مرد گریم کننده بود.
هادی همیشگی
امام به دلیل هوشیاری هیچ گاه خود را در مسیر موجها و نسیمهای مقطعی و انحرافی قرار ندادند و همیشه نقش ناظر یا هادی و کنترل کننده حوادث را به عهده داشتند، ایجاد تشکیلات و گروههای سیاسی و تولد یافتن سازمانهای به ظاهر انقلابی و نفوذ آنان در اقشار مختلف و قبضهکردن فرهنگ جامعه در چهره ملیگرایی و یا به اسم مجاهدین خلق و طرفداران اسلام راستین که در صورت بروز یک موج انقلابی و تغییر رژیم و سیاست مجددا بتوانند از کانال آنهاحکومت را قبضه کنند و راه را برای استعمار جدیدی هموار سازند، از این رو حتی از پیش، رؤسای جمهور و وزرا را نیز تعیین میکردند.
مسلما تشخیص این چهرههای پلید و منافق صفت کار آسانی نبود، بلکه از بزرگترین مشکلات بود، نمونه بارز آن جریان منافقان در نجف بود که آنها با ایجاد زمینههای کاملا مساعد و حساب شده و بدون مطرح کردن شناخت خود از مبدأ و معاد و رسالت، در سطح عموم مردم موفق شده بودند حمایت اکثریت قریب به اتفاق شخصیتها و رجال علمی و سیاسی در متن مبارزه را به خود جلب کنند و آنان میخواستند از این طریق در جلب حمایت امام از آنان سند اعتبار و پشتیبانی دریافت کنند، اما امام با تأمل و بصیرت با آنان برخورد میکنند و چهره زشت آنان را از لابه لای دهها پرده فریب و نیرنگ و از متن نوشته و آثار آنان کشف میکنند و بعد از آن همه کوشش و تلاش و این طرف و آن طرف زدن منافقان، با یک جمله کاخ آمال و آرزوهای کثیف آنان را در هم میریزد و آن اینکه: «شما به همین اندازه که من در طرد و نفی شما سخن نمیگویم، راضی باشید».
از مرحوم علامه شهید آیة الله مطهری نقل شده است که فرمود: اگر امام آن روز در تأیید و حمایت آنان سخنی فرموده بودند، ما امروز هیچ چیز نداشتیم، به خوبی روشن است که اکثر چهرهها از آنان حمایت میکردند و تنها امام باقیمانده بودند که امید آنها را به یأس و حرمان مبدل ساختند تا انقلاب پیروز شد.
حساسیت نسبت به تصویب قوانین
در سال 1342 ش که انقلاب آغاز شد، حضرت امام در عین اینکه شبانه روز حداقل دو ساعت درس میفرمودند و برای این دو ساعت درس، حدود پنج ساعت مطالعه لازم داشتند و غالباً تا نیمه شب برای پاسخ به نامهها، تلگرافها و پاسخ به کسب تکلیف کنندگان نمیخوابیدند که همه این مسائل اعصاب را خسته و هر فرد عادی را خیلی زود از پا در میآورد و به ویژه در درس و بحث و برخورد با مردم انسان را با عصبانیت مواجه میسازد، ایشان با کمال اطمینان خاطر و آرام، مسائل را مطرح میفرمودند و هیچ گاه در مسائل عادی عصبانیت از معظم له دیده نمیشد؛
اما عصبانیت امام موقعی آشکار میشد که قوانین خلاف اسلام به تصویب میرسید و استقلال کشور در معرض خطر قرار میگرفت که هر چه فریاد داشتند، بر سر جیره خواران استعمار میکشیدند و به مصداق «اَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ»، نسبت به شاگردان، به ویژه مهمانان و کسانی که به منزل ایشان وارد میشدند، نهایت تواضع را داشتند.
خرید روزنامه مقدم بر خرید نان و پنیر
حضرت امام از ابتدا فردی انقلابی و آگاه به مسائل روز بودند، در دوره طلبگی که حجرهای در مدرسه فیضیه داشتند، همه میدانستند که از ساعت 11 صبح به بعد کسی حق ندارد با ایشان ملاقات کند، زیرا در این ساعت میبایست روزنامههای منتشره را مطالعه کنند، ایشان با اینکه روزی یک ریال شهریه میگرفتند، یعنی ماهی سه تومان، ولی با این پول خرید روزنامه را مقدم بر خرید نان و پنیر و غذای روزانه میدانستند و تا ظهر مشغول مطالعه مطالب سیاسی بودند و بدین وسیله، در جریان مسائل روز قرار میگرفتند، از این رو زمانی که کاپیتولاسیون یا مسأله انجمنهای ایالتی و ولایتی مطرح شد، ایشان دارای موضعی روشن بودند، یعنی جنگ با استکبار و از این رو ضربه مهلک را در زمان مناسب به سر استکبار جهانی فرود آوردند.
گوش دادن به رادیوهای بیگانه
من در دفتر حضرت امام کار میکردم، ایشان در ایوان منزلشان نماز میخواندند، در ایام تابستان وقت اخبار رادیو B. B. C یک ربع به هشت شب بود که دقیقا بین نماز مغرب و عشا واقع میشد، خودم دیدم که حضرت امام همین که اخبار مربوط به ایران و مسائل آن تمام شد، رادیو را بستند و نماز عشا را شروع کردند، با آنکه ایشان به نماز اول وقت و تعقیبات و مستحبات آن بسیار مقید بودند، اما از شنیدن اخبار رادیوهای بیگانه هم غافل نبودند، آری، این چنین بود که حضرت امام به اوضاع سیاسی کشور مسلّط بودند و از سخنان مسموم دشمن آگاه میشدند و به موقع پادزهر لازم را میریختند و تبلیغات دشمن را خنثی میکردند.
صدای انقلاب اسلامی
به یاد دارم روزهای اول پیروزی که تازه رادیو و تلویزیون را فتح کرده بودیم، گویندهها از طریق صدا و سیما اعلان میکردند: اینجا صدای انقلاب راستین ایران است، ما خوشحال بودیم، زیرا رادیویی که مرتب کلمه شاهنشاهی میگفت، حال حرف از انقلاب راستین ملت ایران میزد، اصلاً به فکرمان نمیرسید که این عبارت غلط است، ولی حضرت امام ما را خواستند و با قاطعیت فرمودند: «این انحراف است، باید بگویند «صدای انقلاب اسلامی.» و به ما فرمودند: «میفرستید و خودتان هم میروید و یک نفر از خودتان آنجا میگذارید، حتی اگر درگیری هم شد، اگر تعداد زیادی هم کشته شدند، مانعی ندارد، آنجا را تصرف کنید تا در خط انقلاب اسلامی حرکت کنند» از این رو من و آقای مطهری و آقای بهشتی و بعضی از دوستان دیگر مأمور شدیم به آنجا برویم و کار را اصلاح کنیم، این هوشیاری و توجه امام به حفظ خط و جهت انقلاب برای حیات و تداوم انقلاب خیلی مهم بود.
اطلاع از اخبار زودتر از مسؤولان
بسیاری از مواقع خبرها از طرف دفتر به مسؤولان داده میشد، مثلا در جریان فرار بنی صدر، آقای فکوری(فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی که به شهادت رسید) آمد خدمت امام، از ایشان سؤال شد: هواپیمایی که دیشب رفت، چه بود و کجاست، آقای فکوری گفت: طبق اطلاع دقیق، الآن هواپیما روی آبهای مدیترانه حرکت میکند و معلوم نیست که کجا فرود میآید، امام فرمودند: «یک ساعت قبل هواپیما در پاریس نشسته است و بنیصدر و رجوی هم در آن بودهاند»، از این نوع حوادث خیلی زیاد بود که مسؤولان خواستهاند خبری به امام بدهند، اما حضرت با هوشیاری، کاملتر از آن را به اطلاع آنان رسانیدهاند.
امام خمینی(ره) از منظر دانشمندان جهان
در مقاله دیگری از این ویژهنامه امام خمینی از منظر دانشمندان جهان موررد توجه قرار گرفته است که نظرات دانشمندان درباره حضرت امام(ره) به این شرح است:
شکوهمندترین مرد جهان در یک اتاق ساده
اسماعیل ولى اف، رییس مدرسه عالى دفاع نخجوان مىگوید: این واقعیتى تردیدناپذیر است که امام خمینى رحمه الله با آن شکوه و عظمتى که داشتند در کمال سادگى زندگى کردند، من خودم در محل سکونت امام خمینى رحمه الله حضور یافتم و از نزدیک اتاقى را که در آن زندگى مىکردند دیدم، قبل از آنکه به آن مکان وارد شوم، احساس مىکردم که وارد فضایى بزرگ خواهم شد که جلوى در آن ماشینهایى آخرین سیستم پارک شده است، گمان مىکردم که ایشان هم در بنایى با شکوه زندگى مىکنند، زیرا القائات سوء دشمنان انقلاب اسلامى به ما اینگونه تفهیم کرده بود.
ولى وقتى در آن جا حضور یافتم همه تصوراتم تهى از آب درآمد، زیرا زندگى این انسان بزرگ با زندگى عادى ایرانىها کاملا همانند و یکسان بود، بلکه باید بگویم که ایشان زندگى خود را صرف اعتلاى مذهب و امت اسلامى کرده است، زندگى امام از زندگى من که معلم هستم سادهتر بود، او همیشه زنده است و من در سایه اوست که به ایران آمدم، وقتى پشت در اتاق ایشان قرار گرفتم، از پشت پنجره عکس او را بوسیدم و در دلم گفتم، اماما، تو هرگز از یادها فراموش نخواهى شد، تو همیشه زندهاى.
تأثیر کلام
دکتر غیاث الدین صدیقى، متفکر آزاد اندیش انگلیسى و عضو پارلمان مسلمانان انگستان مى گوید: شخصیت امام رحمه الله تاثیر عمیقى بر دنیاى جدید و به ویژه بر امت اسلامى داشته است، مدتها بود که ما رهبرى نداشتیم که آنچه را مىگفت تأثیر داشته باشد، به نظر من این مهمترین خصوصیت امام خمینى رحمه الله بود، مردم احساس مىکردند که هر آنچه ایشان انجام مىدادند، هیچ دلیلى جز براى عزت اسلام و کیان اسلامى نداشت، این مهم ترین دستاورد و این ویژگى شخصیت او بود، در جامعه اسلامى خیلى معمول شده است که هرگاه چیزى مطابق معمول وخوب پیش نرود مردم مىگویند: ما یک خمینى لازم داریم.
او نوعى استاندارد اخلاقى و رهبرى در جامعه مسلمانان بنیان نهاده است و هرکسى که مى خواهد براى خود کسى بشود، باید خصوصیت امام خمینى رحمه الله را داشته باشد.
دفاع از مقدسات مسلمانان
مولانا نواب بلدین نقشبندى از دانشمندان برجسته اهل سنت مى گوید: امام خمینى رحمه الله جامعه ایرانى غرق در فرهنگ فاسد غرب را تبدیل به جامعهاى کاملا اسلامى کرده، آن بزرگ مرد تاریخ بشریت پس از سکوت طولانى جهان اسلام در برابر اهانت سلمان رشدى به مقدسات مسلمین، فتوایى صادر کرد که ابرقدرتها و همه دول ضد اسلامى جهان را شوکه کرد.
نمونه اى از رهبرى صدر اسلام
مولانا کوثر نیازى مىگوید: امام خمینى رحمه الله این مسأله را ثابت کردند که براى استقرار حکومت اسلامى لازم نیست تمامى عوامل کامل و مهیا باشد، تمام آنچه که براى برپایى اسلامى «توحیدى » لازم است وجود «مجتهدى » متعهد است که به تودههاى مسلمانان در مقابل«منافقین » و جهان «کفر» الهام بخش باشد، روش سیاسى و شخصى امام خمینى رحمه الله مثالى براى رهبریت اسلامى شده است، نه ثروت ونه قدرت، هیچ کدام نتوانستند وى را فریب دهند.
روش زندگى وى قابل مقایسه با رهبران صدر اسلام است، امام خمینى رحمه الله به عنوان معلم و مشعل دارى بزرگ درزمان معاصر و آینده مسلمین ظاهر گردیده اند، بدون اغراق مى توان گفت: وجود امام براى مسلمین برکت و اعمال و گفتار ایشان چون منبع ابدى وحى براى مسلمین است.
او یک آیت حقیقى از الله بود
پروفسور «حامد الگار» استاد اسلام شناسى در دانشگاه کالیفرنیاى آمریکا مىگوید: یک مسلمان هرچه قدر بخواهد از یک شخصیت بزرگ معنوى تعریف و تمجید کند، به خاطر آنکه بزرگى و عظمت تنها از آن خداست و نمى توان شخصى غیر از خداوند را با این صفات خواند، بهتر است در عوض به کارگیرى چنین لفظى گفته شود که عظمت و بزرگى خداوند به نحو نادرى در آن فرد جلوه پیدا کرده و او را به آیتى از «الله » مبدل ساخته است.
امام خمینى رحمه الله قطعا چنین آیتى بود، هرکس که سعادت حضور درکنار او را داشته باشد مىداند، زیارت وى حتى هنگامى که او یک کلمه سخن نیز نمىگفته، عمیقترین تأثیر را بر روى آدمى مىگذاشت، راز این تأثیر در همان ویژگى الهى نهفته است.
به عقیده این استاد آمریکایى مسلمان، یکى دیگر از ویژگىهاى رهبر کبیر انقلاب اسلامى ایران آرامشى بود که در امام وجود داشت، او در توضیح این سخن خود مىگوید: آرامشى که در امام وجود داشت، متعلق به فردى بود که با شیوهاى زاهدانه خود را غرق در «اندیشه و عبادت الهى » کرده بود، اما در عین حال آنچنان به اقدامات سیاسى مهمى دست مىزد که به لحاظ گستردگى و تأثیر، در هیچ فرد انقلابى وجود نداشت وبه خاطر چنین ویژگى وى بود که در شخصیت او نوعى تکامل و همه جانبگى ایجاد کرده بود، به طورى که از عابد گرفته تا عامى و از عارف گرفته تا قاضى، همه را تحت تأثیر قرار مى داد، در یک کلام «زندگى او تجلى عمل صالح و ایثار بود و او در این دنیا چنان به سر مىبرد که گویى دائما مجذوب عز قدس الهى است و دقیقا به این دلیل بود که میلیونها مسلمان جهان از ممالک مختلف به او عشق ورزیده و به راهش ایمان آوردند.
سمبل مبارزه علیه ارزش هاى مادى غرب
دکتر «دیمترى کیت سیکس » از متفکران مسیحى ارتدکس و استاد تاریخ روابط بین الملل کشور یونان مى گوید: براى ما مسیحیان ارتدکس یونان که تفوق جویى شیطانى ارزشهاى غربى را رد مىکنیم، امام خمینى رحمه الله نمونهاى بود از یک مبارز جهانى، جهت استقرار حق به جاى ارزشهاى مادى.
اگر چه تبلیغات جهانى غرب سعى مىکرد از ایشان یک تصویر فناتیک ترسیم کند، ولى ما مىدانیم که وجود او مملو از مهر و محبت نسبت به تمام ملل روى زمین که در مسیر خدا حرکت مىکردند و برترى ارزشهاى مادیگرى را رد مىکردند بود.
ویژه نامه اینترنتی «روحالله الخمینی» به مناسبت سالگرد رحلت جانگداز امام خمینی(ره) در پایگاه اطلاعرسانی ذیطوی منتشر شده است و علاقهمندان به مشاهده و استفاده از این ویژهنامه میتوانند به نشانی اینترنتی http://www.zitova.ir/ مراجعه کنند./907/پ202/ی
ارسال نظرات